Норвегия разследва Tesla заради неизправности в окачването
Tesla е изправена пред разследване на норвежкия регулатор за безопасност на движението относно неизправности в окачването на електромобилите на компанията, които могат да доведат до изтегляне на милиони бройки от пазара, съобщава Reuters.
Старши инженерът на Норвежката администрация за обществени пътища (NPRA) Тор-Ове Сатрен коментира, че агенцията е започнала да разпитва Tesla през септември 2022 г. и е поискала от автомобилния производител да оцени оплакванията на потребителите за счупване на долните задни контролни рамена на Model S и X.
Сатрен добавя, че агенцията може да препоръча на Tesla да изтегли всички моделни години на автомобилите S и X, за да замени задните долни контролни рамена, ако установи, че те представляват "сериозен риск". Тя обаче може също така да приключи прегледа без предприемането на каквито и да било действия, ако няма проблем с безопасността, или да реши да удължи разследването.
Очаква се решението да бъде взето до Коледа. Агенцията има правомощията да наложи изтеглянето, ако производителят на електромобили откаже.
Новината за разследването на NPRA, за което не е съобщавано преди, идва на фона на разследване на Reuters, публикувано в сряда, което разкрива как Tesla обвинява шофьорите за честите повреди на частите на окачването и кормилното управление, за които отдавна знае, че са дефектират.
Изправена пред нарастващи разходи за гаранции, Tesla се е опитала да намали разходите за ремонти, отчасти като приписва неизправностите на "злоупотреба от страна на водачите", според доклада, който се основава на хиляди документи на компанията и интервюта с бивши служители, включително мениджъри на сервизи и техници в Норвегия.
Регулаторният преглед в Норвегия е предизвикан от повече от 10 оплаквания на потребители до агенцията през 2022 г. за внезапно счупване на части от окачването, като например контролен лост.
Разследването на Reuters установява, че повредите на контролните рамена на Tesla са били постоянен проблем в Норвегия - един от най-големите европейски пазари на американския производител на електромобили.
Сатрен посочва, че агенцията е получила съобщения от потребители, които твърдят, че контролните рамена на техните Tesla са се счупили скоро след като са били проверени от сервизен център. Един от собствениците коментира пред Reuters, че е закарал своя Model S от 2017 г. за проверка на задното дясно контролно рамо през юни 2022 г., след като задното ляво рамо се е повредило през октомври 2021 г. Техникът му казва, че частта е наред и няма "корозионни повреди, пукнатини". Две седмици по-късно частта се чупи.
Откакто навлезе в Норвегия през 2013 г., Tesla доминира на пазара там, който охотно приема електрическите превозни средства. Данните на Норвежката пътна федерация показват, че в Норвегия са регистрирани 123 642 автомобила Tesla, като близо 120 000 от тях все още се движат по пътищата.
Първоначално NPRA е поискала среща със служители на Tesla през септември 2022 г., след като е получила оплакванията от клиентите. Според Сатрен агенцията е провела последна среща с Tesla този месец.
Ако агенцията препоръча или разпореди изтегляне, тя може също така да докладва за проблема в Safety Gate на Европейския съюз - база данни, известна преди това като RAPEX, която действа като система за бързо предупреждение за потенциално опасни нехранителни продукти. Това би предупредило собствениците на Tesla и държавите членки на ЕС за възможността за повреди в окачването, казва Сатрен.