В писмо на двама високопоставени германски министри от четвъртък се посочва, че правителството на страната ще се противопостави на проектa за европейски закон, който ще изисква от големите компании да предприемат действия, ако установят, че във веригите им за доставки се използва детски труд или се уврежда околната среда.

Знаковият закон на ЕС, договорен от законодателите на блока и Съвета на държавите членки през декември, трябва да бъде официално подписан още следващата седмица и може да доведе до глоби за компаниите в размер до 5% от световните им продажби при нарушаване на правилата.

Германските предприятия критикуват закона, опасявайки се, че той ще създаде бюрократични пречки и правна несигурност.

Къде бизнесът се радва на най-голяма свобода?Швейцария, Нова Зеландия и САЩ заемат съответно трета, четвърта и пета позиция


В писмото, изпратено от министъра на финансите Кристиан Линднер и министъра на правосъдието Марко Бушман, цитирано от Reuters, се казва, че правителството планира да се въздържи по въпроса. Въпреки че Германия не може сама да блокира одобрението на закона, позицията „въздържал се“ ще се разглежда като съществен знак на неодобрение, който други държави, недоволни от закона, биха могли да последват.

"В Съвета на Европейския съюз това води до въздържане от гласуване от страна на Германия, което в крайна сметка има ефекта на гласуване с "не", се казва в писмото, което според правителствени източници е адресирано до различни бизнес групи.

И двамата министри, като членове на про-бизнес партията Свободни демократи (СвДП), не представляват мнението на цялата управляваща коалиция, в която настроенията са двупосочни. В четвъртък канцлерът Олаф Шолц призна, че в кабинета има различия по въпроса, като заяви на пресконференция в Брюксел, че макар да се водят дискусии, "напредъкът е като движение на охлюв".

Министърът на труда Хубертус Хайл от коалицията на социалдемократите (SPD) подготвя предложения за облекчаване на бюрокрацията, с която ще се сблъскат компаниите, като начин да управлява различията, но основните бизнес асоциации твърдят, че проектът на ЕС далеч надхвърля действащия германски закон за веригата на доставки.

"Германската индустрия е облекчена" от писмото, коментира председателят на Федерацията на германската индустрия (BDI) Зигфрид Русвурм. "Добре е, че Берлин не подкрепя този погрешен път".

ЕС обмисля Инициативата за забрана на


Правилата ще се прилагат за компаниите в ЕС, които имат повече от 500 служители и нетен глобален оборот от 150 млн. евро. За дружествата извън ЕС те ще се прилагат, ако имат нетен оборот, генериран в блока, в размер на повече от 150 млн. евро, три години след влизането в сила на правилата.

В писмото на Линднер и Бушман се казва, че съществуват значителни рискове, свързани с отговорността, тъй като проектът на Директивата на ЕС за комплексна проверка на корпоративната устойчивост (CSDDD) се основава на много широко определение на веригата на доставки.

"Можем също така да очакваме значителни допълнителни финансови, кадрови, а също и бюрократични тежести за нашите дружества", заявават те, като добавят, че това може да доведе до изместване на германските дружества от китайски конкуренти с по-лоши показатели по отношение на правата на човека.

Асоциацията на работодателите Gesamtmetall приветства съпротивата на BDI срещу предложението, а председателят Щефан Волф предупреждава, че то ще принуди повече компании да се оттеглят от някои държави и ще ги удави в бюрокрация.

"Само консултантите и адвокатите имат полза от това", категоричен е той.