Липса на суровини за батерии заплашва автомобилната индустрия в Европа
Европейските производители на автомобили са осигурили по-малко от една шеста от ключовите суровини, които ще им бъдат необходими до 2030 г. за производството на батерии за електромобили, сочи анализ, който подчертава очаквания тежък сблъсък за ресурси в областта на зелените технологии, пише The Guardian.
Производителите на автомобили са сключили договори за 16% от лития, кобалта и никела, необходими за постигане на целите им за продажби на електрически автомобили до 2030 г., според публичните данни, анализирани от базираната в Брюксел група за кампании "Транспорт и околна среда" (T&E).
Двамата най-големи производители на електрически автомобили в света - Tesla в САЩ и китайският BYD - са значително по-напред от много от европейските си съперници в осигуряването на достъп до ключови суровини, установяват още изследователите.
Батериите, използвани в различни устройства - от мобилни телефони до автомобили, са изработени от прецизно контролирани комбинации от метали. В световен мащаб се води надпревара за намиране на достатъчно литий, най-лекия метал, но кобалтът и никелът също са важни за много батерии.
Анализът показва, че производителите на автомобили в Европа са оповестили споразумения, които биха покрили само 14% от лития, 17% от никела и 10% от кобалта, необходими за постигане на целите им за 2030 г., а ЕС се кани да забрани продажбата на нови автомобили с изкопаеми горива през 2035 г.
Джулия Полисканова, старши директор "Превозни средства и е-мобилност" в T&E, коментира: "Съществува ясно разминаване между целите на производителите на електромобили и стратегиите им за добив на важни минерали. Tesla и BYD са много по-напред от повечето европейски играчи, които едва сега се събуждат за предизвикателството да осигурят метали за батериите си."
T&E заявява, че Mercedes-Benz, BMW и Hyundai/Kia са автомобилните производители с големи европейски предприятия, които изостават най-много от конкурентите си, докато Ford, Volkswagen и Stellantis разкриват планове за доставка на минерали за батерии, конкуриращи тези на Tesla и BYD.
Някои от производителите на автомобили може да имат тайни сделки с минни или рафиниращи компании, за да си осигурят достатъчно минерали, докато други търсят начини да намалят или премахнат използването на скъпите кобалт и никел. Въпреки това мащабът на недостига, описан в публично оповестените договори, подсказва, че производителите на автомобили ще трябва да положат сериозни усилия, за да постигнат целите си в областта на електрическия преход.
Анализът съвпада с прогнозите на компанията за данни Benchmark Mineral Intelligence, според които търсенето на някои ключови материали ще надхвърли значително предлагането през следващото десетилетие.
Benchmark прогнозира, че търсенето на литий ще се увеличи четирикратно до 2030 г., тъй като Китай, Европа, а след това и САЩ бързо ще се откажат от бензина и дизела. Въпреки това през 2030 г. ще има недостиг на литий от 390 000 тона при световно производство от 2,7 млн. тона. Прогнозите за недостиг засягат и кобалта и никела, което може да ограничи темпото на прехода от бензинови и дизелови автомобили към електромобили.
Каспар Роулс, главен директор по данните на Benchmark, посочва, че е средносрочен и дори в дългосрочен план литият вероятно ще бъде лимитиращият фактор за скоростта, с която индустрията за батерии може да се разрасне.
Големите проекти за добив обикновено отнемат поне пет години, за да започнат да произвеждат материал в голям мащаб, и до седем години, ако е необходимо набиране на средства, посочва още Роулс, което означава, че през следващата година или две ще трябва да се вземат множество инвестиционни решения, за да се увеличат доставките до 2030 г.
Полисканова на свой ред акцентира, че именно стратегиите за веригата на доставки са тези, които "ще направят прехода към електромобили в Европа или ще го провалят и ще направят някои компании ненужни". Тя обаче добавя, че европейските производители са изпреварили конкурентите си от Китай и САЩ в "изчистването на веригите за доставки", след като за някои от доставчиците на минерали вече е установено, че са използвали детски труд, експлоатирали са нископлатени работници или са използвали вредни за околната среда методи.