Когато на 8 май светът разбра, че за наследник на папа Франциск като глава на Римокатолическата църква за първи път е избран американец – и то от Чикаго, социалните мрежи избухнаха в еуфория, която преля във вълна от коментари, реакции и миймове, а след това се пренесе в реалния свят под формата на тениски, чаши, ключодържатели и всякакви сувенири.

Оттогава започна да процъфтява една по-широка икономика на папата, която обхваща дрехи, сувенири, храни, туризъм и други - както в САЩ, така и в Рим.

Двигател на търсенето и на двете локации са именно американците, пише Fast Company.

Разбира се, ентусиазмът им по отношение на стоките на папата не е прецедент.

Например, около посещението на папа Франциск във Филаделфия през 2015 г. възникна понтификална индустрия. Наред с тениските, улиците на града бяха залети от плюшени кукли на папата, картонени фигури в естествен размер и други. Имаше дори папско сирене – топка моцарела, оформена като епископа на Рим.

Няма бизнес като този на папата

Обхватът на търговска империя, посветена на папата, вече е огромен.

Тя има и богослужебна страна, като различни религиозни онлайн търговци се наредиха на опашката, за да продават молитвени картички, портрети в рамка и инста-книга, When the White Smoke Clears: XIV.

През май Topps предложиха за четири дни ограничена серия карти на тема папа Лъв XIV и според информацията продадоха 133 535 броя на цена 8,99 долара за брой. Картите „Папа Лъв“ вече се предлагат на цени до 199 долара в eBay.

За тези, които биха искали нещо по-триизмерно, National Bobblehead Hall of Fame and Museum наскоро пуснаха в предварителна продажба две отделни итерации на Папа Лъв за 30 долара всяка.

На път е и горещо съдържание: предстоящия документален филм на Castletown Media Pope Leo XVI: A Pontiff’s Path, който се очаква да бъде включен в предстоящата услуга за стрийминг, наречена CREDO. Може би някои от многобройните зрители, които превърнаха номинирания за „Оскар“ Conclave 2025 в огромен хит в стрийминга по време на избора на папата, ще бъдат сред първите, които ще се включат.

Не е изненадващо, че Чикаго се превърна в нажежения до червено епицентър на щатската попска мания. Безумието по мърчандайза включва персонализирани фланелки на White Sox, след като братът на папата разсея слуховете за фенството му към Cubs. Чикагският спортен магазин Grandstand твърди пред Sports Illustrated, че техните фланелки с името на папата се продават повече от фланелките на всеки друг играч от отбора.

Любимата верига ресторанти Portillo's също нарече новия си сандвич „Лъв“, който описва като „божествено подправено италианско говеждо, кръстено в сос“. Междувременно в Еванстън пекарната Bennison's Bakery предлага лимитирана серия бисквити с лика на папа Лъв.

Чикаго може да се превърне в още по-голяма туристическа дестинация за вярващите. Предградието, в което той е израснал, възнамерява или да закупи обявения за продажба дом от детството му, или да го получи чрез принудително отчуждаване и да позволи той „да бъде разглеждан и посещаван от обществеността като исторически обект“.

Голяма част от папския туризъм обаче в момента се осъществява в Рим.

Когато си в Рим

Американците вече представляват най-големия сегмент от туристическите посещения в Рим, като само през 2024 г. са отчетени рекордните 2,5 милиона души, според The Guardian.

Сега обаче, когато американец ще заеме стола на Свети Петър във Ватикана, търговците и различните доставчици на услуги се подготвят за пълно религиозно туристическо нашествие.

Туристическите компании съобщават за увеличаване на резервациите за поклоннически пътувания, особено от американци. Собственикът на Atlante Star, хотел в Рим, известен с впечатляващата си гледка към базиликата „Свети Петър“, заяви пред The Guardian преди встъпителната служба на папа Лъв на 18 май, че хотелът е „запълнен предимно с хора от Северна Америка, и то не само с поклонници“.

И както в Чикаго, собствениците на кулинарни обекти в близост до Ватикана, включително производители на сладолед и пивовари, предлагат сладкиши на тема папата, за да привлекат американските посетители.

По улиците на Рим някои продаваха плакати и дрънкулки с името и образа на новия папа в рамките на 48 часа след избирането му.

В магазина за сувенири във Ватикана обаче все още не са пуснати в продажба официални картички или броеници на папа Лъв XIV, нито пък има такива в много от другите магазини за сувенири в града, които според съобщенията чакат „разрешението на дикастъра“, отдел в административния орган на Светия престол, за да могат да продават стоки в чест на новия папа.

Изчакването изглежда мъдър ход - и не само защото ще даде възможност на всички останали официални стоки на папа Франциск да бъдат разпродадени.

Божествената защита на авторски права

Ватиканът има дълга история на правна защита на образа на папата.

Още през 2009 г., към края на управлението на папа Бенедикт XVI, Светият престол по същество обявява божествено авторско право. Позовавайки се на „голямото нарастване на привързаността и уважението към личността на Светия отец“ като фактор, допринесъл за по-широкото използване на името и образа на понтифика, Ватиканът подчертава, че „единствено той има правото да гарантира уважението, дължимо на наследниците на Петър“, и следователно да защитава папата от неразрешено използване на неговото име, образ или всякакви свързани с него символи.

Вероятно вдъхновен от всички папски документи, които папа Франциск и неговите ръководители са видели по време на пътуването до САЩ през 2015 г., Ватиканът премина в настъпление две години по-късно.

През 2017 г. той нае глобалната правна компания Baker McKenzie, за да защити правата върху интелектуалната му собственост. Представители на Baker McKenzie не отговориха на молбата на Fast Company за коментар относно работата, която е свършила или продължава да върши за Католическата църква.

Не е ясно колко време ще отнеме на Ватикана да разреши официалния мърч на папа Лъв XIV. Според италианската медия Agenzia Nazionale Stampa Associata това може да стане до няколко седмици.

Междувременно предприемачите, които продават дрънкулки и сандвичи с името на папата, се възползват от момента на бавното прилагане на търговските марки в „Дивия запад“.

В дългосрочен план тениските с надпис „Da Pope“, произведени в Америка, попадат в обхвата на разрешението за пародия в доктрината за справедливо използване, но онлайн магазинът с дръзкия URL адрес officialpopeleoxiv.com изглежда обречен на съдебен спор. (Операторът на сайта не е отговорил на молбата за коментар, но WHOIS Domain Lookup показва, че той е пуснат в действие на 9 май и оперира от Рейкявик).