САЩ срещу Apple… Защо iPhone е идеалното оръжие в търговската война на Тръмп?
Търговската война навлиза в нова фаза, в която технологиите и политиката се сблъскват, а цената на този конфликт може да бъде iPhone за 3000 долара
&format=webp)
Доналд Тръмп откри коя е следващата му мишена в дългия списък от корпоративни „врагове“ на администрацията. Става дума именно за Apple.
Според президента на САЩ, той има „малък проблем“ с изпълнителния директор Тим Кук. Но за Кук изглежда, че този проблем е доста по-голям – и със сигурност изобщо не е лесен за решаване, пише Fast Company.
Това не са първите критики на Тръмп към Apple, но до момента напрежението винаги изглеждаше туширано благодарение на умелите дипломатически умения на Кук, който дори е наричан „Tech’s Trump Whisperer“ от The New York Times.
В миналото Кук дори дарява 1 милион долара за втората инаугурация на Тръмп. Сега обаче тонът е различен. Обвиненията срещу компанията заради чуждестранното производство на iPhone вече включват заплаха за 25% мита върху устройствата, произведени извън САЩ. Впоследствие Тръмп пояснява, че тя ще важи и за смартфони от Samsung или други брандове, ако не се сглобяват на американска територия.
Apple не разкрива конкретни данни за продажбите си в различни държави, но iPhone носи около 55% от глобалните ѝ приходи и над половината от пазара на смартфони в САЩ, според изследване на Backlinko.
Последният отчет показва приходи от близо 95 млрд. долара – ръст от 5% на годишна база – и чиста печалба от около 25 млрд.
Иронично или не, само преди няколко седмици Кук беше поздравен за това, че е извоювал изключение от планираната 145% тарифа за iPhone, сглобявани в Китай.
Apple обяви и намеренията си да инвестира 500 млрд. долара в AI инфраструктура в САЩ. Но това не спря вълната от анализи за ефекта от пълно преместване на производството в Америка – включително и прогнози за iPhone на цена от 3000 долара. Това се превърна в ново табу за политиката.
Но Тръмп, както неведнъж досега, не се притеснява да прекрачи границата. Причината за ескалацията този път може да е и лична – според публикации, Кук е отказал покана да се присъедини към визитата на Тръмп в Близкия изток. На нея присъстваха Дженсън Хуанг (Nvidia) и Сам Алтман (OpenAI).
Тръмп не само подчертава отсъствието на Кук, но и го обвързва с критика към това, че Apple и доставчиците ѝ изграждат капацитет в Индия – ход, който им позволява да избегнат китайските рискове, без да местят производството си в САЩ.
Дни по-късно Тръмп пише в социалните мрежи: „Очаквам iPhone-ите, продавани в САЩ, да бъдат произведени в САЩ – не в Индия, нито пък някъде другаде.“
Така се стига до заплахата за тарифа и деликатната позиция на Кук.
До момента Apple винаги е избягвала публична конфронтация с Тръмп – дори по горещи теми като расово разнообразие и социална отговорност. Но тази стратегия може да я направи още по-привлекателна за атакуване.
Както посочва анализаторът Минг-Чи Куо, удар срещу iPhone е най-ефективният начин Тръмп да насочи прожекторите към посланието си: „Произвеждайте в Америка“.
Същевременно Apple преживява труден период – компанията загуби дело за App Store, VR технологията ѝ беше посрещната хладно и изглежда, че гигантът изостава в надпреварата с AI. Макар бъдещето на митата да е несигурно след съдебно решение против тях, Тръмп изглежда решен да не отстъпва.
Apple няма бърз и евтин вариант за реакция – пълно преместване на производството би отнело години, струвало милиарди и изисквало трудов ресурс, който просто не съществува в САЩ. А дотогава ново устройство или технологичен пробив може и да измести iPhone от върха.
Сред потенциалните изходи е хибриден модел – част от iPhone-ите да бъдат сглобявани в американски фабрики, докато останалото производство остава в Азия.
Анализаторът Дан Айвс от Wedbush нарича изцяло „американския iPhone“ „приказка“, но предполага, че Apple може да предложи символично преместване на малък процент от производството като жест. А това може да доведе до леко покачване на цените, но не и до утрояването им, както при пълен трансфер. А Тръмп пък ще има още една „победа“ в кампанията си за контрол върху американския бизнес…
Разбира се, слухове за предстоящото „падение“ на Apple съществуват от години насам, но все пак пазарната ѝ капитализация преминава 3 трилиона долара. Въпреки спад от 17.5% за годината, компанията остава третата най-ценна в света. А и все още е любимец – както за потребителите, така и за инвеститорите. „Не искаме да навредим на Apple“, уверява директорът на Националния икономически съвет Кевин Хасет, според CNBC.