Най-големият производител на електромобили в Китай BYD отчете първия си месечен спад в доставките за тази година, на фона на ожесточена ценова война, която привлече вниманието на политиците в Пекин.

Докато други големи китайски производители, включително Li Auto и Nio, също отчетоха спад в доставките през юли, Xpeng реализира рекорден брой за същия месец. Светли проблясъци се забелязаха и при Xiaomi, Leapmotor и Aito, които постигнаха ръст спрямо предходния месец.

BYD достави 341 030 автомобила през юли - спад спрямо 377 628 през юни - което е първото месечно понижение за годината. Спадът идва след месеци на стабилен растеж, започнал от 296 446 доставки през януари.

Компанията намали цените на някои от своите по-евтини електрически и хибридни модели с около 30% още през май, което накара други автомобилни производители да последват примера ѝ. С ескалацията на ценовата война китайските лидери през последните месеци отправиха предупреждения за прекратяване на прекомерната конкуренция.

Li Auto отчете 30 731 доставки през юли – спад спрямо 36 279 през юни и спад от 39,7% на годишна база. Това е второ поредно месечно понижение и едно от най-рязките сред китайските производители на електромобили.

Nio също отбеляза сериозен спад, доставяйки 21 017 автомобила през юли, в сравнение с 24 925 през юни – когато беше отчетен годишен рекорд. На годишна база спадът е 2,7%, като и трите основни моделни линии на компанията бележат понижение.

И Li Auto, и Nio представиха нови модели на 31 юли. Първият изцяло електрически спортен автомобил на Li Auto – Li i8 – се предлага в три варианта на цена между 321 800 и 369 800 юана (между 44 700 и 51 400 долара). Доставките се очаква да започнат на 20 август.

Новият SUV модел на Nio – L90 – е на цена от 265 800 юана, или 179 800 юана при абонамент за батерия. Доставките на шестместната версия започнаха на 1 август, а седемместната се очаква в края на септември.

Конкурентите отбелязват рекордни печалби

Междувременно Xiaomi отчете над 30 000 доставки на електромобили през юли - ръст спрямо 25 000 през юни и най-силен от март насам. Увеличението следва пускането на SUV модела YU7 в началото на юли.

Xpeng продължава победната си серия и през юли достави рекордните 36 717 автомобила – леко увеличение спрямо юни и девети пореден месец с над 30 000 доставки. На 30 юли компанията обяви, че второто поколение на седана Xiaopeng P7 ще дебютира в Китай на 6 август.

Harmony Intelligent Mobility Alliance, подкрепен от китайския технологичен гигант Huawei и обединяващ марки като Aito, Chery и Maextro, също обяви, че е доставил 47 752 автомобила през юли. Основната част от тези продажби идва от серията Wenjie на Aito, която реализира 40 753 доставки.

Leapmotor, подкрепена от европейския автомобилен концерн Stellantis, е доставила 50 129 автомобила през юли – най-високият месечен резултат досега, като компанията продължава стабилния си растеж.

За разлика от това, доставките на Zeekr, собственост на Geely, останаха без промяна – 16 977 автомобила през юли, почти идентични с резултатите от юни.