FT: Бизнесът разбира много по-добре рисковете от AI, отколкото ползите от него
Технологични гиганти като Microsoft, Alphabet, Amazon и Meta редовно възхваляват даровете на изкуствения интелект, но анализ на изданието показва, че този възторг все още не е подкрепен с реални резултати

Най-големите компании, регистрирани в САЩ, продължават да говорят за изкуствен интелект. Но освен „страха да не пропуснат нещо“, малцина изглеждат способни да опишат как тази технология променя бизнеса им към по-добро.
Това е заключението на анализ на Financial Times на стотици корпоративни документи и стенограми на изпълнителни директори в компаниите от S&P 500 през миналата година, който предоставя една от най-изчерпателните досега информации за това как AI вълната се разпространява в технологичната индустрия.
Технологични гиганти като Microsoft, Alphabet, Amazon и Meta редовно възхваляват даровете на изкуствения интелект, обещавайки да инвестират 300 милиарда долара само през тази година в разработването на инфраструктура около големи езикови модели. Големи компании извън Силициевата долина - от гиганта в производството на напитки Coca-Cola до производителя на спортни дрехи Lululemon - също акцентират на изкуствения интелект все повече в своите документи. Но те също така обрисуват по-трезва картина на полезността на технологията, изразявайки загриженост относно киберсигурността, правните рискове и потенциала за провал.
Отделите за обслужване на клиенти и бизнесите, работещи с големи обеми данни, най-лесно обясняват използването на технологията. Paycom, доставчик на услуги за изплащане на заплати, например съобщава в документите си, че изкуственият интелект е „важен фактор“ при привличането и задържането на клиенти.
Документите, анализирани от изданието, разкриват редица иновативни приложения на AI. Huntington Ingalls, доставчик на военно оборудване, например прилага изкуствен интелект „за вземане на решения на бойното поле“, групата за здравословни продукти за животни Zoetis - за да ускори медицинските си тестове, а Dover Corporation изгражда нов процес за проследяване на „повредени от градушка превозни средства“ до тяхното поправяне.
Но внедряването на AI не е довело непременно до по-голям растеж. Акциите на Dover Corporation се представят най-добре от тези три компании от стартирането на ChatGPT през ноември 2022 г., като почти достигат нивото на индекса S&P 500 Equal Weighted. Този индекс не позволява на компаниите от „Великолепната седморка“ – Apple, Microsoft, Amazon, Alphabet, Meta, Nvidia и Tesla – да доминират резултатите и е по-подходящ за сравнение дали дадена акция се е представила по-добре от другите.
„Когато става въпрос за внедряване на изкуствен интелект, много компании не се ръководят от стратегия, а от страха да не пропуснат нещо“, казва пред Financial Times Харита Кхандабату, старши анализатор в консултантската компания Gartner. „За някои лидери въпросът не е „Какъв проблем решавам?“, а „Какво ще стане, ако конкурентът ми го реши пръв?“.
Повече страх да не пропуснеш нещо?
Financial Times използва AI инструменти, за да идентифицира споменаванията на технологията в документите на американските компании, подадени към SEC, след което категоризира всяко споменаване. Този тип документи изискват компаниите да разкриват рисковете за бизнеса и са по-предпазливи от рекламните изявления на мениджърите по време на представянето на финансовите резултати на техните организации. Но нарастващият брой рискове, описани в тях, изглежда не тежи на мениджърите в публичните им изявления.
374 от компаниите в S&P 500 споменават AI в отчетите за приходите си през последните 12 месеца, като 87% от тях са изцяло положително настроени към технологията и не изразяват никакви опасения. Повечето от очакваните ползи, като например повишена производителност, обаче са формулирани неясно и са по-трудни за категоризиране от рисковете, пише в анализа си Financial Times, като добавя, че с нарастването на броя на компаниите, които се фокусират върху изкуствения интелект намалява броят на тези, които изразяват положителни мнения за технологията в сравнение с 2022 г. Най-често притесненията са свързани с киберсигурността, която е посочена като риск от повече от половината от компаниите в S&P 500 през 2024 г.
На второ място е страхът, че усилията за интеграция на технологията няма да бъдат успешни. И това се потвърждава от скорошно проучване на Microsoft и MIT Media Lab, което установява, че 95% от пилотните проекти за въвеждането на генеративен изкуствен интелект на работното място са се провалили, пише още Financial Times. Причината за това е, че настоящото поколение AI инструменти не разполага с функции като дългосрочна памет и персонализация, които биха улеснили интегрирането им в съществуващите системи на компаниите.
Друга често срещана загриженост е насочена към нарастването на регулаторните и правните опасения относно внедряването на AI.
Като цяло анализът на Financial Times показва, че компаниите са много по-наясно с потенциалните проблеми, отколкото с предимствата, които дава технологията.