Боян Стоянов, VEDA Works: Най-големият проблем за стартъпите е да надскочат егото на основателите си
Основателят на hireworks оглави новата дивизия на венчър студиото VEDA и си е поставил за цел да помогне на възможно най-много български компании да излязат на международните пазари

В края на миналата седмица венчър студиото VEDA обяви нова дивизия – VEDA Works – чиято цел е да помага на стартъпи, малки и средни компании да се развиват устойчиво. Тя е създадена след сливане с основаната в Сингапур агенция за международен подбор на кадри hireworks и предлага на предприемачите висококвалифицирана експертиза в сфери като счетоводство, финанси, капитал, право и управление на хора.
Но ако VEDA Works тепърва прави първите си стъпки, хората, които стоят зад проекта, са извървели дълъг път, за да изградят своята експертиза. Един от тях е изпълнителният директор на дивизията Боян Стоянов.
В продължение на няколко години той работи за различни платформи за електронна търговия, за които изгражда търговски екипи за B2B продажби. След като реализира няколко подобни проекта обаче, си задава въпроса: Няма ли нещо друго, което да мога да правя?
Отговорът идва под формата на оферта за работа от Малайзия.
„Тогава се запитах има ли причина да не замина, вместо да търся търся причина да замина. Не намерих такава и реших, че ако не се получи, просто ще се върна. Тогава бях на 28, не бях обвързан и просто реших да приема предизвикателството“, разказва Боян Стоянов.
В малайзийската столица Куала Лумпур той взима участие в редица бизнес начинания и сам стартира няколко, последното от които е именно hireworks – платформа за международен подбор на кадри.
„Аз живеех в Малайзия, но реших да основа компанията в Сингапур, защото това е Швейцария на Югоизточна Азия - не само заради концентрацията на капитал, но и защото имат много стриктни правила. Корупцията там е сведена до минимум, както и престъпленията. Ако едно дружество е успяло да се регистрира там, това му дава допълнителен имидж и създава доверие“, обяснява той.
В разгара на пандемията от COVID-19, след 10 години кариера в Малайзия, обаче Боян Стоянов решава да се върне в България, осъзнал един важен факт – подборът на кадри сам по себе си не е достатъчен, за да може една компания да расте устойчиво. Това го мотивира да започне да мисли как може да даде още по-голяма добавена стойност на стартиращите компании по пътя към техния устойчив растеж.
След няколко успешни съвместни проекта Боян Стоянов и венчър студио VEDА стигат до извода, че преследват една и съща цел – да помогнат на малките български компании да станат големи – а обединението на силите им ще помогне и на двете страни в изпълнението на техните мисии.
Така се ражда дивизията VEDA Works. А какви са основните проблеми пред българските стартиращи компании, за чието решаване тя иска да помогне, и как смята да го направи – Боян Стоянов разказва пред Profit.bg.
Каква е целта на новата дивизия и какво ви мотивира да я създадете?
Мотивацията ми да стана съдружник в това начинание беше, че работим по решаването на един и същ проблем – малките компании в България остават малки и много трудно излизат на международните пазари. Ние искаме да променим това и повече български бизнеси да се развиват по-устойчиво и по-успешно и да успеят да излязат зад граница. България има огромен иновационен потенциал и човешки капитал, който може да предложи изключително качествени продукти, услуги и решения не само на българското общество, но и на света. Вече има много добри примери за това, въпросът е да помогнем те да станат повече като брой.
Много често една компания, когато кандидатства за финансиране, казва на инвеститорите, че за еди си колко години ще постигне еди си какви цели. Но много рядко те имат адекватен план за действие – нямат идея кое кога ще се случи, коя след коя стъпка трябва да направят, кои хора кои задачи трябва да изпълнят и т.н. Нашата цел е да им помогнем именно на това поле - да помогнем на предприемачите, с които работим, да избегнат критични и много скъпо струващи грешки и да направят нещата, които ще им помогнат да поемат повече натоварване и да разширяват бизнесите си.
Насочвате се към развиващите се компании у нас. Какви са основните предизвикателства пред тях и как вие ще помогнете за тяхното преодоляване?
Основната пречка, когато се говори за растеж и развитие на един малък бизнес – не само в България – е фактът, че техният капацитет се ограничава до капацитета на основателите им. Независимо дали става дума за умения, експертиза, времеви ресурс и т.н. В масовия случай основателите на бизнеси не успяват да изградят оперативна структура, която да не зависи толкова критично от собствените им умения и усилия.
Тук идва проблемът с делегирането на отговорности. Колко часа може да работи един човек? Колко часа може да е в най-добрата си форма, особено когато от него зависи всичко? Дори една компания да има екипи от хора, които допринасят за развитието на някакъв продукт или решаването на някакъв проблем, на тях трябва да се делегира и взимането на решения, а не само извършването на задачите. Ако един основател продължава да взима всички решения, той се превръща в ограничител на своя бизнес.
В крайна сметка никой не е добър във всичко. Всеки има някакви умения, но други му липсват – един човек е добър в изграждането на продукт, друг е добър в маркетинга и създаването на бранд, трети е добър в администрацията. А бизнесът има нужда от голям брой експертизи и умения, както и добра оркестрация на тези експертизи и умения.
Ако трябва да обобщим, основният проблем пред всеки малък и среден бизнес е да надскочи оперативно създателя си. Ние подпомагаме този процес чрез изграждането на структури, процеси и култура на делегиране на взимането на решения в различни посоки. Изграждането на устойчиви системи на делегирани е особено важно, защото една компания може да наеме най-добрите специалисти, но ако не знае как да делегира отговорности и как да измерва ефективността на процесите си, нещата трудно се получават. Ние помагаме на компаниите да си създадат организационна стратегия и да изградят оперативна инфраструктура, на базата на които да растат.
Кои са най-важните неща, които научихте след десетилетие в Югоизточна Азия по отношение на развитието на на една стартираща компания?
Това, което дърпа назад българския иновативен бизнес, е, че не сме достатъчно смели. Особено в международен план. Ако има нещо, което можем да научим от азиатската екосистема, е, че трябва да гледаме по-смело навън. Компаниите там са свикнали да работят в големи мащаби, докато при нас точно това нещо се чупи.
Затова и Югоизточна Азия е по-добър трамплин за международен растеж от Северна Америка. Ако един български бизнес скочи направо в САЩ, ще се сблъска с една много свирепа конкуренция, много сериозно финансирана и много добре подготвена с жестоки кадри. Това прави много трудно навлизането там.
Кои три неща един стартъп трябва да има предвид, за да се развие?
Най-важното е да знае кои са нещата, които убиват растежа. На първо място тук е егото на основателите. Един млад предприемач обикновено няма проблеми с това, но след като постигне някакви успехи, започва да изпитва трудности да получава съвети и да се възползва от тях. Това е най-голямата грешка по нашите географски ширини – нямаме навика и умението да искаме помощ и да се възползваме от нея. Хора, които са постигнали нещо, но не са променили нищо кой знае колко от гледна точка на обществото и пазара, придобиват егото на Стив Джобс. А това им пречи да позволят на своя стартъп да ги надрасне самите тях като индивиди. По този начин много често основателите на компаниите се превръщат в най-големите ограничители на тяхното развитие.