Автомобилният производител Fiat Chrysler ще остави дизеловите двигатели в миналото от 2022 г. поради спад в търсенето и ръст в разходите.

4-годишният план на компанията ще бъде представен на 1 юни тази година, като италиано-американският производител ще обяви, че няма да произвежда повече дизелови автомобили под всичките си брандове, посочва източник, запознат със събитията, цитиран от Financial Times.

Fiat Chrysler, която притежава марките Jeep, Ram, Dodge, Chrysler, Maserati, Alfa Romeo и Fiat, е отказала коментар пред изданието.

Концернът се превръща в поредната компания, която се отказва от дизеловите двигатели, след като от Toyota признаха, че едва ли ще пуснат повече модел, разчитащ на това гориво, а притежаваната от Volkswagen компания Porshe стори същото чрез oбявление от миналата седмица.

След големия скандал с дизелови емисии, в който се забърка Volkswagen, политическите противници на това гориво започнаха да лобират за забрана в редица градове на колите на дизел. Това доведе до спад в търсенето на автомобили, разчитащи на горивото в Европа.

Преди този скандал правителствата и производителите промотираха дизеловите двигатели като технология, която намалява отделяните вредни емисии.

През 2015 г. обаче се оказа, че Volkswagen са инсталирали софтуер в 11 млн. броя свои коли, който да заобикаля регулациите, засягащи разрешеното ниво на отделяните вредни емисии.

През миналата година продажбите на дизелови автомобили в Европа намаляха с 8% на годишна база, свивайки пазарния дял на тази технология до 43.8%, по данни на Jato Dynamics.

За Fiat Chrysler решението да се раздели с дизела е свързано и с повишените разходи за производство на двигатели, които да отговарят на еко регулациите.

Изчисления от индустрията сочат, че разходите за разработка на дизелови двигатели, които отговарят на новите европейски правила за вредните емисии, нарастват с 20% спрямо преди, което превръща тези автомобили в по-малко достъпни за потребителите.

В същото време, разходите за производство на електрически коли намаляват значително.

Очаква се новата политика на Fiat Chrysler все пак да остави опция за дизелови двигатели, когато става дума за по-тежките автомобили, включително пикапите, продаващи се в САЩ.

На фона на всичко това, Fiat Chrysler е единствената компания, която отчита ръст в продажбите на дизелови автомобили в Европа. Това се дължи главно на силното търсене на италианския пазар, където дизелът все още е на почит.

40.6% от колите на Fiat Chrysler, продавани в Европа, са на дизел, сочат данните на Jato Dynamics, спрямо 40.4% през предходната година.

Докато пазарът на дизелови коли се сви до 43% през миналата година, в Италия тези автомобили заемат дял от 56% от всички продажби.

Над половината от европейските продажби на Fiat Chrysler са реализирани в Италия.

„Това е така, защото италианското правителство не е заело ясна позиция срещу дизела, както и защото в Италия се продава третият най-скъп бензин в Европа”, казва Фелипе Муньоз, анализатор в Jato Dynamics.