Глобалната финансова криза по-трудно се преживява от българите зад граница, казват наши сънародници, които се занимават с предприемачество в Кипър.

Може ли носталгията към родината да направи бизнеса конкурентен?

Bulgarian shop- в превод Български магазин. Табелата в центъра на Ларнака сочи мястото, в което могат да бъдат намерени известни нашенски храни - бяло саламурено сирене, кисело мляко, лютеница, кренвирши и дори Русенско варено. Магазинът е собственост на двама българи. Признават, че са тръгнали от нулата, но благодарение на българските, руските и румънските клиенти бързо са стъпили на крака.

"В началото започнахме с един рафт с лютеница, това ни беше магазина и чубрица", спомня си Светла Борисова.

"Определено е трудно да се прави бизнес в Кипър с българска стока - транспорт, складове. Всяко нещо идва от България, трябва да се складира, да се достави, да се сложат етикети на гръцки", обяснява Светозар Василев.

Светла Борисова живее тук от 12 години, заедно със съпруга си и двете си деца, но се занимава с търговия от две години и половина. Съдружникът й - Светозар е в Кипър от девет години. Нямат външен персонал и разчитат на семействата си.

"Казват за кипърците, че при тях каквото и да се случи, пари за храна и забавления винаги намират. Те винаги излизат от супермаркетите с пълни колички и то не само с една. Но и при тях се усеща. Започнаха да си правят сметка, да гледат цените, правят си сметка също и с колите. В една къща - те са на принципа в една къща може да видиш 4-5 коли. Сега си правят сметка и за бензина. Усети се, особено в строителството", смята Светла.

Българите са предприемчиви и все пак успяват да задържат клиентите си. Въпреки че последната година оборотът на магазина им е паднал с около 10%, остават конкурентни на пазара заради хилядите сънародници в Кипър и носталгията им към родните стоки.

Източник: bTV