България се превръща във водещ хъб за гейминг индустрията
Добрата свързаност и наличието на таланти превръщат България във водещ хъб за гейминг индустрията в момент, в който технологии като изкуствения интелект и метавселената вече оказват трансформиращите си ефекти върху нея.
Около това се обединиха участниците в панела AI & The Evolution of Gaming, който се проведе в рамките на тазгодишното издание на технологичния форум Digital Trends, организиран от Profit.bg и Sportal.bg.
И това напълно се потвърждава от изчисленията на Асоциацията на игралната индустрия в България (AGIB). Според доклада на организацията „Обзор на игралната индустрия в България 2020-2022“ приходите, генерирани от сектора в Държавния бюджет за 2021 г., са в размер на 241 млн. лв., което е с 25% повече от 2020 г. (192 млн. лв.). А оттогава насам тази сума нараства все повече, което е показателно за възходящата тенденция в сектора.
С модератор Мартин Петров, член на Борда на директорите на Sportal Media Group, в панела AI & The Evolution of Gaming се включиха представители на Kaizen Gaming - една от най-бързо развиващите се GameTech компании в света, Amusnet - разработчик на онлайн игрални решения за над 1500 оператора в цял свят и Flutter International - технологичен хъб на един от водещите глобални лидери в областта на спортни залагания, игри и развлечения.
От ляво надясно: Мартин Петров, Sportal, Миряна Славова, Flutter International, Димитрис Танасопулос, Kaizen, Лазар Агатонович, Amusnet
Flutter International – и най-големите имат интерес към България
Flutter International е една от най-големите гейминг компании в света, като в портфолиото ѝ от брандове влизат имена като PokerStars и Betfair. Групата има 8000 служители, разпръснати по цял свят – около 800 от които в България. За размерите на Flutter International говори и нейния обхват - 40 държави и 25 силно регулирани пазара.
„Като цяло гейминг индустрия е силно ригулирана в сравнение с други сектори. Ние трябва едновременно да правим предложения, които привличат вниманието на играчите, и да се съобразяваме с нормативната база. На първо място, ние се стремим да изградим една среда, в която нашите потребители да играят здравословно, като същевременно се забавляват. Това е много сложна задача“, каза Миряна Славова, ръководител продукти, отдел Технологии във Flutter International.
Компанията си поставя и една, меко казано, революционна задача – да привлече повече жени към по условие мъжкия сектор на спортните залагания.
„Когато се включих към екипа на компанията, мислех, че влизам в много динамична среда, която не подхожда на женската същност. Но всъщност се оказа, че това не е вярно, защото начинът, по който работим, променя гейминг индустрията и тя става много по-привлекателна за жените“, коментира още Миряна Славова и цитира статистика, която подкрепя думите ѝ – към септември 2023 г. 34% от служителите на компанията са жени. До 2026 г. Flutter International си е поставила за цел 40% от ролите на високи позиции в компанията да бъдат заети от жени.
Други основни приоритети са интеграцията на технологиите и създаването на таланти през вътрешните структури.
Тъй като разрастването на Flutter International през годините е свързано с редица придобивания, при които организациите идват със собствените си системи, компанията е изградила технологично ядро, което позволява много лесно приспособяване на новопридобитите платформи. Това на свой ред гарантира на групата, че всеки спортен бранд може да внесе и да покаже най-доброто, на което е способен.
Относно талантите Миряна Славова разказа, че Flutter International се стреми да си ги създава сама чрез различни вътрешни обучения.
„Имаме различни програми, в които обучаваме служителите. Нашата стратегия се нарича 70/10/20 – 70% от уменията се придобиват по време на работа, 20% чрез учене от лидерите на организацията през менторски програми и в 10% хората сами си определят какво ще им е полезно, какво ново искат да научат, какви са интересите им и какво мислят, че би ги направило по-добри професионалисти“, посочи още тя.
Kaizen Gaming – България като част от стратегия за бързо развитие
Kaizen Gaming, по-известна у нас с търговското си име Betano, присъства в 40 държави, предимно в Европа и Латинска Америка, и има повече от 2 400 служители. 800 от тях са заети в сферата на технологиите и производството. Те са разпределени в различни технологични хъбове по света, а в момента компанията изгражда подобен и в София. И има защо.
Kaizen Gaming е една от групите в гейминг индустрията, която регистрира огромен растеж в последните години, като от 700 000 клиенти през 2021 г. тя вече може да се похвали с 5 млн.
„Това е огромно мащабиране, което може да се превърне в производствен проблем. Затова и целият ни инженерен екип е зает с това предизвикателство. За тях е много трудно да се справят, тъй като нашият растеж е много комплексен. По този начин изкуственият интелект се превръща в много важен инструмент за нас“, посочи в рамките на панела Димитрис Танасопулос, главен технологичен директор на Kaizen Gaming.
Компанията работи отдавна с AI и през последните пет години успява да въведе много полезни инструменти. Към днешна дата тя разполага с 10 екипа за разработка, а технологията е залегнала в 50% от всички нейни процеси.
Интеграцията на иновативни технологии помага на Kaizen Gaming и в друго отношение – навлизането на нови пазари.
„В момента, в който бордът ни даде зелена светлина за навлизане на даден пазар, ни отнема 3-6 месеца това да се случи. Към този момент ние вече имаме работещ уебсайт, който е локализиран и персонализиран за него и предоставя подходящия опит за нашите клиенти. Имаме много солидна стратегия в това отношение, наречена 26/26 – т.е. до 2026 г. искаме да сме на 26 различни пазара и навсякъде нашите потребители да имат отлично преживяване“, разкри Димитрис Танасопулос.
Amusnet – България може да ражда лидери
Въпреки че също като Flutter International и Kaizen Games Amusnet е глобален играч, водещ в сектора си, той се различава от тях по едно основно нещо – роден е в България. Компанията, която оперира на пазара на електронни залагания и гейминг от близо 15 години, е един от най-големите производители на казино игри в света със 17 офиса на 24 пазара. Въпреки международното си присъствие Amusnet е изградила както центъра си за научни изследвания, така и главния си офис в София.
Моделът на компанията е B2B, като тя предоставя каталога си от 270 игри на различни интегратори, а попитан за това как един български производител успява да се наложи на толкова конкурентен пазар, Лазар Агатонович, главен технологичен директор, посочи:
„Основната ни задача е да разширяваме тези заглавия, да разширяваме пазара, да отговаряме на нуждите на клиентите си. Имаме екип от хора, които проследяват какви са интересите по географско разпределение. Те събират различни видове данни и посещават различни технологични конференции. Успехът не зависи толкова от продукта, колкото от количеството предварително събрана информация“.
По думите му по този начин компанията получава стратегически насоки към кои пазари да се насочи и разбира в дълбочина какви са основните тенденции на тях.
А една от технологиите, на които Amusnet ще разчита за продължаващата си експанзия, е метавселената.
„Първият, който интегрира метавселената, ще стане глобален лидер. Много компании вече разширяват физическите си услуги в тази посока. Има опити и на много гейминг провайдъри да навлязат в нея. За мен това е пазарът на бъдещето, тъй като метавселената е една виртуална реалност, която позволява на хората да правят много неща, които иначе не са им позволени. В реалния свят има има много строги регламенти и нормативни бази, а в метавселената – свобода. Всичко зависи, разбира се, от това колко усилия сте готови да вложите в тази посока“, посочи Лазар Агатонович.
Васил Терзиев: Ще наложим София като бранд за иновации и град на амбициятаНие като град се конкурираме да привличаме инвестиции и да задържим хората. Да имат достатъчно причини да се реализират успешно точно тук - в София
Човекът остава в основата на индустрията
Но технологиите не са всичко, обединени са и тримата представители на гейминг индустрията. Напротив – колкото и да е бурно технологичното развитие, в основата на индустрията остава човекът.
„AI ни помага да подобрим начина, по който предоставяме нашите услуги. Но не мисля, че технологията някога ще премахне нуждата от човешко присъствие. Имаме 300 човека екип за клиентски операции и използваме AI, за да персонализираме и ускорим реакциите си, но винаги е необходимо да има човешко взаимодействие. Използваме технологията, когато трябва да анализираме поведението на даден клиент или зловредна дейност. Но човешкото участие е задължително, особено когато става дума за работа с клиентите“, обясни Миряна Славова от Flutter International.
„Няма момент, в който изкуственият интелект да заменя напълно човешкия. Поне в следващите няколко десетилетия винаги ще има дейности, за които ще са нужни хора“, категоричен беше и Лазар Агатонович от Amusnet, а Димитрис Танасопулос от Kaizen Games добави в заключение:
„AI е инструмент и няма как да замени човешкия елемент. Той ни дава възможност да сме по-продуктивни, променя работните модели, но това не означава, че хората ще станат ненужни. Със сигурност обаче ще има промяна. Нещата ще се случват по различен начин. За нашата индустрия е много важно да сме с отворени съзнания и да се адаптираме. Това е теорията на еволюцията – ако сме адаптивни, ще оцелеем и ще се развиваме“.
Digital Trends 2023 се проведе пред пълна зала в Sofia Event Center на 7 ноември.
В събитието, фокусирано върху трансформиращото влияние на изкуствения интелект върху бизнеса, се включиха министърът на финансите на България Асен Василев и предприемачът и ментор на стартиращи компании Васил Терзиев, избран за нов кмет на столицата.
Digital Trends 2023 събра лектори от най-големите компании на глобално и местно ниво, сред които Amazon Web Services (AWS), Google Cloud, Accenture, FIFA, Rakuten Viber, Payhawk, tbi bank, ОББ, Seedblink, Eleven, Dreamix, Kaizen Gaming, Amusnet, Flutter International, Telepoint.
Форумът се проведе с подкрепата на A1 Bulgaria, Philip Morris Bulgaria, Uniqa, Emag, Пощенска банка, Nestle, Hell Energy.
Партньори на Digital Trends са агенциите Digital ID, The Locals, 360 All Digital.
Медийни партньори са bTV Media Group, БНТ, novini.bg, dir.bg.
Иван Гайдаров