Вкарват колите в двуетажни сглобяеми паркинги в големите квартали на София
Сглобяеми паркинги на по два или три етажа се планира да бъдат изградени в големите крайни квартали на София, като „Люлин“, „Овча купел“ и „Младост“.
Предложение за изготвяне на идейни проекти за такива съоръжения беше обсъдено от комисията по транспорт към общинския съвет вчера.
За постояването им са набелязани 10 общински терена, които по устройствен план са отредени за паркинги, съобщава вестник Монитор.
Положителните страни на монтажните паркинги са многобройни и затова те се използват масово в европейските и даже балканските градове. Те са сравнително евтини и бързи за изграждане и не се нуждаят от постоянна поддръжка, за да функционират, посочва в доклада си общинският съветник Борис Бонев, който е вносител на предложението за двуетажните съоръжения.
По думите му изграждането на монтажен паркинг на само две надземни нива увеличава двойно капацитета на местата за паркиране, но заради ниската си структура не нарушава визуално или функционално качеството на обитаване на съседните сгради.
Недостатъчната естетика може да бъде компенсирана с екологични или естетични решения, каквито са пълзящи растения по стените или поставянето на окачени по фасадата пана, на които могат да бъдат нарисувани всякакви мотиви и изображения, посочва Бонев.
Той предлага общината да възложи изготвяне на идейни проекти за такива паркинги на набелязаните 10 терена. От тях трябва да стане ясно дали е възможно на въпросните места да се направят такива съоръжение, на колко етажа могат да бъдат те, дали ползването им ще бъде безплатно или срещу такса.
Няма проблем да бъде възложен технически или идеен проект. Да се направи анализ на разходи ползи, коментира заместник-кметът на София по строителството Ангел Джоргов. Според него обаче това трябва да се направи първо пробно на един или два терена и да се прецени ефекта. Той изрази надежда, че в следващите години в София ще има няколко такива действащи паркинга.
Заместник-председателят на транспортната комисия Зафир Зарков пък посочи, че изграждането на такива съоръжения трябва първо да бъде обсъдено с жителите на съответните квартали и най-вече близките блокове. Гласуването на доклада беше отложено за следващо заседание на комисията, за да се прецизират детайлите.
Един от терените, набелязани за етажен паркинг, е в район „Възраждане“ и попада в зелената зона. Затова паркирането в съоръжението следва да се таксува по тарифата на зоната.
Останалите са в кварталите „Овча купел“, „Люлин“ и „Младост“. Има вариант паркирането там да става срещу абонамент между 50 и 100 лева на месец, каквито са тарифите на платените паркинги в тези райони.