Платени паркоместа сменят металните гаражи по кварталите в градовете у нас
Платени паркоместа ще заменят незаконните метални гаражи, съобщава вестник Монитор.
Така е решен въпросът с грозните тенекиени клетки в Пловдив. Около 8000 временни метални гаража се махат поетапно в Пловдив от 2016 г.
Тогава започна първото премахване на грозните клетки, като на тяхното място се правят платени паркоместа.
Цената на едно платено паркомясто е вече 20 лева, като за него се играе на търг. Според решение от 2016 г. на Общинския съвет в Пловдив премахването на тези 8000 гаражни клетки ще отвори 11 000 паркоместа.
Първоначално процесът започна от район „Централен“, а две години по-късно районните кметове и на „Източен“ и „Северен“ се похвалиха с първите платени паркоместа.
Тук–там из града все още има временни метални клетки за гаражи, като изключение не прави и район „Северен“. В района около парк „Сърнена гора“ зад блоковете на бул. „Дунав“ в близост до кръстовището с шосето за Карлово, все още има гаражни клетки за премахване.
Масово премахване на незаконните гаражни клетки започна и в София. Багери събориха 116 незаконни гаража в столицата в рамките на първите 12 дни от началото на акцията на 14 януари.
Общината се задейства със заличаването им, като започна изпълнението на 197 заповеди за принудително премахване на гаражите. Това се случва със съдействието на СДВР, а при необходимост и ще се включват и други специализирани, държавни и контролни органи.
Акцията започна от „Овча купел“, където вече в историята са 28 незаконни места за паркиране. В „Красна поляна“ са премахнати 72 гаража, а в „Младост“ 16. По план тежките машини за принудително премахване ще влязат и в районите „Изгрев“, „Красно село“, „Люлин“, „Надежда“, „Слатина“ и „Подуяне“.
Собственици на гаражи пък са готови и доброволно да се отърват от тях. Така в „Младост“ 117 частни имота ще бъдат премахнати без намесата на кмеството.
Гаражните клетки могат да се забележат на доста необичайни места, като в средата на тротоар и до оградата на училище.
Масово изникват на паркоместата в междублоковите пространства. Изчисленията показват, че на мястото на две клетки могат да паркират три коли. Освен това ръждясалите гаражи загрозяват и градската среда.
В началото на акцията от направление „Архитектура и градоустройство“ съобщиха, че предстои поетапното премахване на незаконно изградени гаражни клетки на територията на цяла Столична община, за които са издадени 1353 заповеди.
През 2019 г. стана ясно, че София ще инвестира 5 млн. лева за принудително премахване на незаконни строежи, както и поправяне и заздравяване на други сгради или части от тях. Именно с тези пари в момента столицата се чисти от гаражните клетки.
В Русе нерядко граждани сигнализират в общината за появили се в междублокови пространства на обособени места за паркиране незаконно изградени гаражни клетки. Служителите също извършват регулярни проверки дали гаражите са построени според изискванията с необходимите строителни книжа, но основно се работи по сигнали, съобщиха за „Монитор“ от кметството.
От там уточняват, че през последните години при благоустрояване на пространства около жилищните блокове са премахнати множество незаконно изградени гаражи.
„За да бъде изградена една гаражна клетка законно в имот общинска собственост, заинтересуваното лице трябва да подаде заявление за учредяване на право на строеж. След разглеждане на заявлението, при липса на мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура в близост и ако това не противоречи на действащия подробен устройствен план, може да бъде сключен договор за учредяване право на строеж между заявителя и Община Русе“, поясняват от кметството и допълват, че отделът „Строителен контрол“ продължава работата си по установяване и премахване на незаконните гаражни клетки.
През 2020 година с предписания на Община Добрич са премахнати 4 броя незаконни гаражи, които не отговарят на необходимите изисквания. Местната управа следи процеса на изграждане и предприема съответните действия при констатиране на незаконни строежи. При извършване на благоустройствени мероприятия на кметството съгласно Закона за устройство на територията се премахват по местоположение и гаражи.
Според източници на “Монитор”, все още има действащи незаконни метални гаражи, позиционирани от собствениците си преди повече от 10 години и никой не е в състояние да ги събори. Това са гаражи предимно в кварталите, монтирани сред дърветата край блоковете. Най-мащабната акция за премахване на незаконни гаражи в Добрич беше през 2018 г., когато бяха премахнати 80 гаража.
Още през 2009 г. в Пазарджик започна един дълъг процес на премахване на незаконните гаражи. Тогава кметът на общината Тодор Попов обясни, че според него в града има над 6000 гаража, като броят на незаконните е близо 4000. Това са различни временни постройки или метални съоръжения, които не изглеждат никак добре и загрозяват междублоковите пространства, поясни кметът.
Най-много те са в крайните квартали на града -„Устрем“, „ Запад“, „Ябълките“, но има и в „ Младост“, „Марица“ и в някои централни зони. Навремето ламаринените гаражни клетки бяха най-евтиният вариант, за да може собствениците на автомобили да си ги приберат. Местната община ги водеше в регистър и гражданите плащаха символични наеми за тяхното ползване.
С течение на годините обаче и с увеличаването на автомобилите в областния град тези метални гаражи никнеха като гъби между жилищните блокове, отнемайки от мястото на спортни и детски площадки. За да се реши част от проблема, общината предложи да се учреди право на строеж чрез публично оповестен конкурс за имоти за изграждане на тухлени гаражни клетки и в някои квартали това вече е факт.
Но въпреки това паркоместата за автомобилите недостигат, тъй като понякога на адрес на едно семейство има регистрирани 2-3 автомобила.
Кметството маха бетона, собственикът плаща 1800 лева
Премахването на клетка струва 1800 лева с ДДС в София. Процедурата предвижда предупреждение за доброволно премахване на бетонната клетка, а ако това не се направи от собственика, когато той е ясен, общината го прави, но сметката се изпраща на гражданина, на чието име е регистриран съответният гараж.
Вчера багерите влязоха и в столичния район „Слатина“. Изчистени са 6 клетки, като на две от останалите собствениците са махнали металните врати. На освободеното място ще се оформят паркоместа. След проведеното обществено обсъждане местната управа вече е наясно в кои квартали в района искат да се въведе зелена зона.