Пазарът на луксозни стоки в Китай започва рестарт с нови възможности
Продажбите на луксозни стоки в Китай започват се възстановяват и въпреки че все още не са достигнали нивата от 2021 г., анализаторите и водещите брандове в сектора очакват нови възможности за растеж в сравнение с тенденциите преди пандемията.
Лидерът в луксозната индустрия – LVMH на Бернар Арно беше последният гигант, който обяви резултатите си за 2023 г. миналия четвъртък и отбеляза, че през декември модата и кожените изделия са отбелязали ръст от над 30% в Китай, припомня CNBC.
Резултатите на компанията показаха, че въпреки известното възобновяване на пътуванията в чужбина, все повече китайски потребители купуват луксозни продукти у дома.
"Що се отнася до магазините в Китай, има два пъти повече клиенти, отколкото през 2019 г.", заяви Бернар Арно, председател и главен изпълнителен директор на LVMH, по време на разговора за приходите, според стенограма на FactSet. "Това означава, че вътрешните покупки в Китай са нараснали значително, така че трябва да отговорим на това", допълва той.
Според консултантската компания Bain & Company пазарът на луксозни стоки в континентален Китай е нараснал с около 12% миналата година, достигайки над 400 млрд. юана (56,43 млрд. долара).
Въпреки тези данни, нивата от 2021 г. все още не са достигнати, поради гъвкавите потребителски настроения и възобновяването на луксозни покупки в чужбина.
От Bain & Company обаче очакват вътрешният пазар на луксозни стоки само да расте през следващите години.
Миналата година покупките им в континентален Китай съставляваха около 16% от световния пазар, а през 2030 г. се очаква да достигнат поне 20%, смята Уейуей Син, базиран в Хонконг партньор в практиката на Bain за потребителски продукти и търговия на дребно в Китай.
"Всички тези данни подчертават важността на китайския потребител на луксозни стоки и на китайския пазар", коментира експертът пред CNBC.
По-рано този месец Richemont, компанията майка на Cartier, съобщи, че продажбите в континентален Китай, Хонконг и Макао са нараснали с 25% през трите месеца до 31 декември.
Финансовият директор на компанията Буркхарт Грюн описа китайския бизнес като "възстановяващ се", особено в контекста на продължителния спад в сектора на недвижимите имоти и бавното възстановяване на туризма в чужбина.
През последните години потребителите в Китай не са склонни да харчат поради несигурността за бъдещите им доходи и огромното забавяне на икономическия растеж.
На този фон, луксозните марки все по-често се обръщат към онлайн каналите, за да си осигурят ангажираност на клиентите, допълва Син от Bain.
В доклада на Bain се казва още, че около половината от водещите марки и няколко нишови са се възстановили до нивата на продажби през 2021 г., без обаче да се посочват конкретни имена.
"Нишовите марки, които последователно са инвестирали в изграждането на бранд в продължение на няколко години, са имали успех", посочват авторите на доклада.
Тъй като компаниите се конкурират за парче от китайския потребителски пазар, един от нововъзникващите сегменти е спалното и финото бельо.
По данни на PitchBook през последните 18 месеца в тази категория са сключени поне четири инвестиционни сделки. Последната посочена транзакция е придобиването през август на италианската компания за луксозно спално бельо Frette от инвеститори, сред които е Дин Шижун, председател на китайската компания за спортни облекла Anta.
"Отношението на потребителите към продуктите за спално бельо постепенно се променя, като все повече потребители са склонни да плащат за висококачествено бельо и поставят по-голям акцент върху качеството на продукта, функционалността и допълнителните услуги", обяснява Ашли Дударенок, основател на ChoZan, консултантска компания за маркетинг в Китай.
Тя допълва, че местните компании за домашен текстил "активно се стремят към "технологични иновации" и проучват пазара на висок клас спално бельо, за да отговорят на изискванията на потребителите".
Докато потребителите в САЩ съставляват над 40% от световния пазар на висококачествен текстил за легла и баня, китайските потребители в момента са само около 5% или по-малко, според оценки на базирания в Пекин институт за потребителски проучвания на ZWC Partners, компания за рисков капитал.
Изследването им установява, че китайският луксозен сегмент на пазара на легла, бани и текстил е с размер около 700 млн. долара през 2023 г. – малка част от вътрешния пазар, който е около 10 млрд. долара, допълва CNBC.