Русия може да разполага с достъп до достатъчно танкери, за да транспортира по-голямата част от петрола си извън обсега на новото ценово ограничение от страна на групата на седемте най-развити световни икономики (Г-7).

Това заявяват пред Ройтерс експерти от петролния бранш и високопоставени американски служители. Те подчертават ограниченото въздействие на амбициозния план на Г-7 за налагане на ценови таван върху руския петрол, за да намалят приходите на Москва.

Миналия месец страните от Организацията се съгласиха да намерят механизъм за ограничаване на продажните цени на руския петрол до 5 декември. Те обаче се сблъскаха с опасенията на някои от основните играчи в глобалната петролна индустрия - според тях ходът може да парализира търговията в световен мащаб, припомня изданието.

Месеци на дискусии между САЩ и тези застрахователни, търговски и корабни компании смекчиха страховете им от въздействието на санкциите, но всички вече осъзнават, че Русия може до голяма степен да заобиколи плана, използвайки собствени кораби и услуги.

Представител на американското финансово министерство е заявил пред Ройтерс, че според оценки до 80-90% от руския петрол ще продължи да бъде търгуван извън обхвата на механизма за таван на цените, ако Москва се опита да го заобиколи.

При такъв сценарий ще бъде ограничен руски износ, възлизащ само на 1-2 милиона барела петрол и петролни продукти на ден, казва американският служител, който отказа да бъде назован. За сравнение през септември Русия е изнасяла над 7 милиона барела дневно.

Това може да създаде финансови и технически затруднения за Русия, но също така би лишило света от между 1-2% от световното предлагане на черното злато.

САЩ знаят, че някои кораби променят страните си на произход и търговските си субекти, насочвайки се към страни извън Г-7, за да избегнат попадане под ценовия таван, обяснява американският служител.

Според него с течение на времето Русия все пак ще бъде принудена да продава в рамките на тавана на цените. Страната ще понесе разходи от необходимостта да извършва по-дълги пътувания, както и от променените условия за застраховане и финансиране, казва източникът на Ройтерс.

Индия и Китай увеличиха покупките си на руски петрол, и то при големи отстъпки в цените, през последните месеци. Властите в Пекин и Делхи обаче не са одобрили тавана. Индия заяви тази седмица, че ще проучи плана.

САЩ смятат, че планът за ограничаване на цените като възможност за двете азиатски страни да купуват руски петрол на още по-ниски цени, което би било от полза за техните икономики.

Флот в сянка

На теория Русия има достатъчно голям "флот в сянка", за да продължи да изнася суров петрол и след 5 декември", казва за Ройтерс Андреа Оливи, глобален ръководител на морските товари на търговска компания Trafigura.

Много от тези кораби ще могат да се самозастраховат или ще могат да бъдат застраховани от руски компании, добавя той.

Според американската банка JPMorgan въздействието на тавана на цените ще е слабо, като Русия почти напълно ще заобиколи забраната, като използва китайски, индийски и свои собствени кораби. Това може да е свиване на руския износ през декември само с 600 000 барела на ден спрямо септември.

"Търгуващите с руски петрол вече не са в Швейцария, Женева или Лондон. Те са предимно от Близкия изток", каза Норберт Рукер, ръководител на икономическите изследвания в швейцарската банковата институция Julius Baer.

Компании от застрахователния и корабния бранш все още смятат, че са застрашени от санкциите, които биха могли да причинят сътресения за търговията, дори при положение че Москва заобиколи тавана на цените на Г-7. По-рано през месеца ЕС ратифицира тавана на цените, но предстои да бъдат изяснени подробностите по прилагането му.