„Магазините, в които може да се ходи до припадък“ – именно така определят американците моловете. Последните достигат своя разцвет през 80-те години на 20 в.

Днес ще разгледаме няколко слабоизвестни факти за тях. Със сигурност ще ви бъде интересно.

1. Оригиналният мол

Когато на архитекта Виктор Грюн му било възложено да проектира търговски център през 1952 г. в Едина, щата Минесота, негово вдъхновение става родният му град Виена.

Southdale Center се превръща в първия пример за американски мащабен търговски център с почти 75 магазина на две нива. В центъра му Грюн построява своята версия на европейски пазарен площад – закрит двор с фонтани, златни рибки, скулптури и растителност.

2. „Като парк, но на селска улица“

През октомври 1956 г. откриването на първия мол Southdale Center било посрещнато както с възторжени отзиви, така и с критики. След посещаването на първия търговски център през ноември известният архитект Франк Лойд Райт изразил совето отвращение от мола.

3. Дизайнерът на мола се отказва от своето изобретение

Виктор Грюн живял достатъчно дълго, за да се убеди, че търговските центрове са променили американската култура в края на 70-те г. на 20 в. Това го обезпокоило.

4. Mall of America

От момента на своето откриване през 1992 г. в Блуминтън, търговският център Mall of America носи титлата най-големия на Земята. Той разполага с 530 магазина с площ над 0.45 милиона квадратни метра.

В него има комедиен клуб, детски музей, огледален лабиринт и поле за мини голф.

5. Вдъхновение за Джордж Ромеро

Търговските центрове стават източник на вдъхновение за няколко филма на ужасите, в това число за „Роботи-убийци“ и „Атаката на паяците“ (2002). Първият режисьор, който първи подчертава специфичната атмосфера в пустия търговски център, е Джордж А. Ромеро – класик в създаването на филми на ужасите.

6. Явлението Грюн

Вероятно всеки един от вас е губил своето чувство за време и пространство, докато блуждае из търговския център. Това приятно усещане на дезориентация е известно като явлението на Грюн.

7. Щатните Дядо Коледа

Дядо Коледа е онази притегателна сила, която привлича хиляди купувачи в американските молове. Те водят със себе си своите деца по време на празниците.

8. Америка – страната на „мъртвите“ молове

В САЩ търговските центрове се превърнаха в един от многото отрасли на промишлеността, които станаха жертва на развитието на интернет.

През последните десетилетия десетки молове, и дори стотици, бяха затворени на територията на цялата страна. Предстои да затворят врати още много.