В Instagram профила на диджея и модел Dex може да видите как тя показва новите си тоалети, участва в шоу програми по цял свят и чати с хилядите си последователи.

Само че в Dex има нещо различно – тя е изцяло „дигитален човек“, създаден от великобритански стартъп.

При изпълненията ѝ тя се показва на видеоекран или като холографска проекция, а миксовете ѝ се създават от хора. Анимирана е с помощта на Unreal Engine – софтуер за 3D моделиране, използван във видеоигрите, в комбинация с улавяне на движения.

AI ѝ позволява да запомня информация и да отговаря на въпроси, като използва глас, също генериран от изкуствен интелект.

„Тя вероятно е един от малкото дигитални артисти в сферата на пърформансите, с които може да разговаряте и да си взаимодействате“, казва пред CNN Денис Харис, главен оперативен директор на стартъпа Sum Vivas. „Можете да я попитате всичко. Тя е гений в областта на музиката.“

Dex се представи на Седмиците на дигиталната мода в Ню Йорк, Париж и Милано и е моделирала тоалети на Prada и Louis Vuitton на събития за дигитална мода.

За базирания в Ливърпул стартъп тя е „демонстрационен експонат“ за по-практични приложения. Компанията вече разработва дигитални аватари, които могат да „слушат“ въпросите на хората и да разговарят в реално време.

„Шели“ например може да предоставя информация за продукти в уебсайтове, а „Ариф“ ще насочва пътниците и ще отговаря на въпроси като многоезичен служител на екрани на летищата.

Според главния изпълнителен директор и основател Роб Симс дигиталните хора ще помогнат за преодоляване на пропастта между човечеството и AI технологиите. Тъй като чатботовете с генеративен изкуствен интелект стават все по-разпространени, Sum Vivas е една от компаниите, които искат да ги направят по-човечни за нас, хората.

Друг пример за това е базираната в САЩ и Нова Зеландия UneeQ, разработила анимирани „дигитални хора“, които могат да са виртуални търговски представители и агенти за обслужване на клиенти на уебсайтове на компании.

Sama 2.0 пък е анимиран член на кабинния екипаж, който отговаря на въпроси на уебсайта и приложението на Qatar Airways.

Microsoft също обяви, че потребителите на софтуера Azure ще могат да създават реалистични аватари, превръщащи текстови подсказки в анимирана реч.

Въпреки това дискусията относно въздействието, което изкуственият интелект може да окаже върху пазара на труда, става все по-ожесточена.

„Когато разчитаме на автоматизирани инструменти, какви умения всъщност губим в този процес?“ - пита Дженифър Динг, старши изследовател в Института „Алън Тюринг“, Националния институт на Великобритания за наука за данните и изкуствен интелект. „В някои отношения ние мислим за AI като нещо, което ни помага или допълва работата ни. Наред с това обаче този страх от замяна на хората се появява все повече и повече“, допълва тя.

Харис обаче посочва нови възможности в областта на цифровия дизайн и развитието на човека. „Всеки сценарий, който имаме като проект, създава работни места в хармония с хората, а не ги отнема“, обяснява той.

„Дигиталните хора трябва да работят преди всичко с други човешки колеги“, допълва Симс. „Ще преминем към етап, в който те ще започнат да се превръщат в още един член на екипа, с допълнителни ползи за него и за клиентите, които обслужват.“