Йовко Атанасов е регионален мениджър на Lenovo за България и Македония. Той се присъединява към компанията още през 2013 г., когато заема поста мениджър „Потребителска техника“ за България.

Атанасов има повече от 15 години опит в индустрията. Той е бакалавър по Индустриален мениджмънт и магистър по Бизнес администрация. Освен това има EMBA от Университета на Амстердам.

Ето какво коментира пред Profit.bg Йовко Атанасов по отношение на финансовите резултати на компанията, нейните планове за бъдещето и присъствието ѝ на българския пазар:

За девето поредно тримесечие Lenovo отбеляза висок ръст на печалбата, на какво се дължи този успех?

Причината за добрите и устойчиви резултати се дължи на стратегията на Lenovo за дигитална трансформация и фокуса на компанията върху потребителските желания за иновации в цялото портфолио от продукти.

Неслучайно печалбата на компанията за последните три месеца е $13.5 милиарда, а приходите преди данъчно облагане са на стойност $310 милиона. Това означава 45% ръст, в сравнение със същото тримесечие година по-рано. Нетната печалба също се е увеличила с 20% на годишна база, достигайки до $202 милиона.

Как се развива PCSD (PC and Smart Devices Group)?

Lenovo държи 24.4% от глобалния пазар на персонални компютри, задържайки водещата си позиция. Силните резултати до голяма степен се дължат на Intelligent Devices Group/IDG. PC and Smart Devices Group/PCSD, едно от двете бизнес поделения на IDG, отчете приходи в размер на $10.7 милиарда и рекорден дял на печалбата преди данъчно облагане от 5.7%.

Обемът на продажбите регистрира силен годишен ръст от 7.1%, което води до общо увеличение на приходите на PCSD с 4.1% на годишна база. Печалбата преди данъчно облагане е на стойност $612 милиона, което е с $97 милиона повече, в сравнение със същия период на миналата година.

Високият ръст се дължи на премиум сегмента, както и на работните станции, мониторите, ултратънките и Gaming компютри – всички те отчитат двуцифрено повишаване на обемите на годишна база.

Какви са акцентите по отношение на новите продукти от портфолиото на Lenovo? Кои продукти се продават най-добре на българския пазар?

В бизнес направлението продължаваме с развиването на емблематичната серия ThinkPad. Един от технологичните пробиви на компанията ни е първият в света персонален компютър със сгъваем екран.

ThinkPad X1 е сред селекцията на класацията Best inventions 2019 на списание Time. Сгъваемият лаптоп е с 13.3 инчов дисплей и комбинира продуктивността на лаптопa с преносимостта на смартфонa.

Мощният ТhinkPad X1 Extreme е бизнес лаптоп, който разполага с редица функции за сигурност. От семейството на ThinkPad X1 също се отличават и ThinkPad X1 Carbon, чиято батерия издържа до 15 часа и ThinkPad X1 Yoga, който е с въртяща се на 360 градуса панта и вградена писалка.

Потребителите търсят все по-мобилни и лесно преносими компютри. Тази година представихме и един различен продукт - ThinkBook 13s, който е лек и издръжлив лаптоп, с алуминиев корпус, говорители Harman и изцяло отговаря на бизнес очакванията.

През изминалата година добавихме към портфолиото на Lenovo редица иновативни продукти, сред които Yoga C940. Лаптопът 2 в 1 е с елегантен метален корпус, ултратънки рамки и въртящ се саундбар и вградена дигитална писалка. Оборудван е с процесор Intel Core i7 от десето поколение. Благодарение на изкуствения интелект, Yoga S940 предоставя възможността да се мести съдържание от екрана на лаптопа в свързани монитори с едно мигване на окото – чрез софтуера Glance, който проследява погледа.

Още един продукт от серията, който също отговаря на тенденцията за ултралеки продукти, е Yoga C640. Той сe отличава със своите компактни размери от 16.1 мм и тегло под 1.25 кг, което го прави много удобен за използване в движение. Корпусът му е изработен от алуминий, а с въртящата се на 360 градуса панта лесно се преминава от режим лаптоп към режим таблет.

Като стана въпрос за таблет, съвсем отскоро на българския пазар предлагаме Yoga Smart Tab, който е с типична за серията въртяща се панта. Това позволява да се използва по четири различни начина – в ръката, наклонен, изправен или закачен за стената.

Тази тенденция за ултратънки, елегантни и леки устройства заляга изцяло и във форм-фактора на продуктите ни от Ideapad Slim серията. Така например Ideapad S540, Ideapad S340 и Ideapad S145 са подходящ избор за потребителите, които търсят бюджетен продукт с висока производителност.

Продуктите в Gaming сегмента- Legion Y740 и Legion Y540 вече са с 9-то поколение Intel®Core™ процесор и видео карта от серия NVIDIA® GeForce® RTX™ 20 Series и изцяло покриват все по-високите очаквания на гейминг феновете.

Както споменах вече, иновациите в нашите продукти са изцяло са насочени към потребителското изживяване, към динамиката на ежедневието и нуждите, на които се стремим да отговорим и да предложим технологични решения.

Каква е стратегията за бъдещ растеж на компанията в PC сектора?

Този месец Lenovo празнува 35-годишен юбилей. През всички тези години компанията ни е фокусирана върху предоставяне на нещо много повече от устройства за работа и забавление. Стратегията ни за Интелигентна и Дигитална Трансформация е изцяло подчинена на потребителското преживяване и удовлетворяване нуждите и очакванията на клиентите.

От една страна, усилията ни са насочени към осигуряване на мощни, сигурни, функционални и мобилни лаптопи, които максимално да се синхронизират с ежедневието на своите притежатели. От друга страна, към това да дадем добавена стойност в областта на смарт устройствата, Центровете за данни, Internet of Things (IoT) и изкуствения интелект (AI).

В тази връзка Lenovo, която оперира на 180 пазара в цял свят, отдавна вече не е само компания за производство на хардуер за персонални компютри.

Как се развива компанията на българския PC пазар?

Пазарният дял в България за последното тримесечие е 27%, което значително над средното ниво в глобален мащаб. В този смисъл имаме стабилно влияние на пазара у нас. В сегмента на бизнес потребителите наблюдаваме ръст с около 10% на тримесечие.

Една от причините за нашия успех е балансът между различните продуктови категории и адаптивността на компанията спрямо локалните фактори и промени. Така например вече голяма част от компаниите се стремят да оптимизират своите разходи и предлагат по-нетрадиционни схеми за работа на служителите си.

Популярност набира и т.нар. “споделено работно място“. Всичко това обуславя тенденцията за замяната на традиционния десктоп с мобилен компютър.

В гейминг и ултраслим продукти направлението също забелязваме огромен ръст, скокът е с над 300%. Забелязваме и тенденцията, че все повече потребители избират мощни гейминг компютри, които използват и за бизнес нужди.

Какви социални инициативи подкрепя Lenovo в България?

Като социално отговорна компания, стратегията ни е насочена към подкрепа на иновативното образование. В България Lеnovo е партньор на редица социални инициативи, за което през 2018 г. получихме награда „Благодетел за иновативно образование“.

Сред проектите, които подпомагаме, са тези на Фондация DigitalKidZ, както и младежи, които се развиват в областта на технологиите и науката.

Дигитализацията на образованието в България е много бавен процес, но нашата компания се е част от инициативи, които я подпомагат. В тази връзка, в момента поставяме началото на партньорство с образователен център „Технократи“, които са разработили програми, насочени към деца и младежи, с цел да ги запознаят с новите технологии, които се използват в различни сфери – роботика, програмиране, възобновяеми енергийни източници и др.

Наскоро организирахме събитие Legion Gaming, който се проведе за трета поредна година и е насочен към децата и техните родители. Целта ни е с тази инициатива да запознаем младежите с това какво е необходимо, за да са в перфектна подготовка за гейминг приключенията и какви умения могат да развият чрез игрите.