Говори, а не работи: Кои са шумните служители и как да се справим с тях
В продължение на две години служителите възприемат концепцията за "тихо напускане", тъй като отхвърлят културата на постоянно бързане и дават приоритет на баланса между професионалния и личния живот.
Но всеки се сеща за свои колеги, които са "по-шумните братовчеди" на тихите напускащи - понякога наричани "шумни служители" - термин, въведен от Андре Спайсър, професор по организационно поведение и декан на Bayes Business School.
Това са служители, разказва CNBC, които поставят по-голям акцент върху това да направят работата си известна на всички, вместо "да се съсредоточат върху самата работа", казва Никол Прайс, треньор по лидерство и експерт по работните места пред медията. "Те използват различни методи за самореклама, като говорят повече за това, което правят или планират да направят, вместо да се заемат със задачите си."
Според Прайс има два лесни начина да разберете кой е шумен служител: Не виждате много работа, която се върши, докато те говорят "ужасно много" за работата, която "вършат".
"Шумните служители често са доста политически ориентирани и са много активни в професионалните социални мрежи, където популяризират своите задачи и постижения", добавя тя.
Вики Салеми, кариерен експерт в портала за работа Monster.com, прави разлика между човек, който уверено заявява себе си на работното място, и шумния служител: "Първият избира кога да говори, за да привлече вниманието към работата си. Докато вторият жадува за внимание и обича да се чува как говори, дори когато не става дума за нищо извънредно, а просто си върши задълженията".
Защо някои се фокусират върху видимостта?
Защо съществуват шумните служители?
"Вярвате или не, някои хора говорят твърде много за постиженията си - или за липсата на такива - защото им липсва самочувствие или са несигурни и компенсират по този начин", обяснява Прайс. "Също така някои хора се мотивират от външни стимули и признание, а не от присъщото удовлетворение от самата работа. Това може да доведе до фокусиране върху видимостта и саморекламата."
Салеми посочва, че този тип служители може да изпитват нужда от постоянно самоизтъкване, защото не получават признание или внимание от шефовете или колегите си:
"Или пък може да е другата крайност: те са прекалено уверени в работата си и се хвалят с нея, като на моменти прекаляват".
Въздействие върху екипа
Експертите, с които CNBC разговаря, са категорични, че подобно поведение не предвещава добро бъдеще за всички.
"Това постоянно да се надувате може да бъде вбесяващо за другите и да отблъсква хората, особено колегите ви", акцентира Салеми.
Освен това проучване от 2021 г. установява, че наличието на климат на самореклама в работните групи може да намали сплотеността на екипите.
„Шумните служители могат да създадат работна среда, в която видимостта и саморекламата се ценят повече от действителните резултати, което може да демотивира служителите, които са по-тихи или предпочитат да оставят работата си да говори сама за себе си“, предупреждава Прайс. "Постоянната самореклама може да създаде атмосфера на конкуренция, а не на сътрудничество, което да доведе до дисбаланс във възприемането на усилията и признанието. Това пък може да се отрази негативно на морала в екипа."
Какво можете да направите по отношение на шумните служители
Макар че шумните служители може да са дразнещи, важно е да поставите граници, категорична е Салеми:
"Ако водите разговор с екипа или участвате в такъв и ваш колега постоянно говори за нещо несъществено, можете да кажете: "Остават ни само 10 минути, така че трябва да сме конкретни и да говорим само по отношение на самата работа."
За Прайс наличието на шумни служители на едно работно място е факт, защото подобно поведение е било възнаградено или утвърдено от ръководството.
"Лидерът може да гарантира, че всички членове на екипа се оценяват по действителното им представяне, а не само по способността им да популяризират себе си", обяснява тя. „Това насърчава всички да се съсредоточат върху работата си и помага да се гарантира, че по-тихите членове на екипа са признати за своя принос."
Ето какво предлага тя на компаниите и лидерите да направят, за да се справят с шумните служители в офиса:
Признавайте усилията, а не само показността
Често тихата и ненабиваща се на очи работа е това, което поддържа функционирането на една организация.
Лидерите трябва да погледнат отвъд шума и да признаят приноса на тези, които може да не са толкова гласовити, но вършат съвестно работата си. Това насърчава култура, в която се ценят действителната производителност и резултати, а не само видимостта.
Разберете различните стилове на работа
Някои са по-гласовити относно усилията си, докато други са по-тихи и по-съсредоточени върху поставените задачи.
Добрият ръководител трябва да цени и признава и двата подхода, като отчита, че различните стилове на работа могат да допринесат за създаването на разнообразен и ефективен екип.
Общувайте и давайте обратна връзка
Ако забележите член на екипа, който постоянно набляга повече на това да говори за работата си, отколкото на реалните резултати, поговорете с него за това, съветва Прайс.
Осигурете конструктивна обратна връзка, която насърчава баланса между саморекламата и продуктивната работа. Това помага не само на отделния човек, но е от полза и за целия екип.