Помощ в менопаузата, отпуск за внуци. Новите бонуси за поколението X са тук
Все повече компании по света въвеждат придобивки, насочени към специфични проблеми със здравето и начина на живот на служителите.
В условията на свит пазар на труда, работодателите, които предлагат персонализирани бонуси, се открояват сред конкуренцията, пише в анализ по темата BBC.
Компанията за облачен софтуер Salesforce наскоро стартира обезщетение за грижи за възрастни хора, предназначено за служители, които подкрепят по-възрастни членове на семейството си, както и програми за превенция на рак, предназначени за хора над 50 години.
Софтуерният лидер Adobe предлага услуги, които помагат на служителите да управляват процеса на прием в университет за техните деца, както и достъп до грижи за възрастни хора и консултации за домашни грижи.
"Ползите от предоставянето на тези услуги излизат извън рамките на икономиката", коментира Питър Бамбергер, професор в Училището по мениджмънт "Колер" към Университета в Тел Авив и избран президент на Академията по мениджмънт.
"Става дума за услуги, които потенциално могат да повлияят на децата и родителите на служителя. Организациите не само предоставят финансова помощ, но и изграждат силна емоционална връзка - те показват, че ги е грижа.", допълва експертът.
Работодателите обаче не предлагат тези придобивки от чист алтруизъм.
Програмите са сравнително рентабилни, а проучванията показват, че обезщетенията, съобразени с нуждите на служителите, могат да окажат влияние върху задържането и резултатите от работата.
Проучване на Gartner от миналата година, показва, че една обмислена стратегия за придобивки може да повиши намерението на служителите да останат на работа с 11% и да повиши тяхната производителност с 12%.
"Работодателите са наясно, че необходимостта да намерите специалист по грижи за възрастните си родители или социален дом, в който да ги настаните, е времеемко и емоционално задължение", казва Бамбергер. "Работодателите знаят, че това отнема време от работния ви ден и ако могат да ви помогнат, ще сте по-концентрирани на работа."
С пет поколенчески групи в структурата на работния процес обаче, обезщетенията вече не могат да се прилагат като универсална концепция.
Работодателите опитват да се адаптират към променящите се нужди на служителите, докато те напредват в живота и кариерата си, казва Лорън Уинанс, главен изпълнителен директор на Next Level Benefits, базирана в Пенсилвания консултантска компания в областта на човешките ресурси.
"Компаниите разглеждат демографските характеристики на служителите си и се питат: къде се намира този човек в живота си? С какво се сблъсква? И как можем да инвестираме за обезщетения по целенасочен начин?"
"Хората от поколението Х вероятно са висши ръководители в своите организации", казва Уинанс. "Ако сега не са в ръководството, скоро ще бъдат там, така че компаниите наистина искат да привлекат и задържат."
Една от най-популярните нови придобивки за това поколение е подкрепа за менопаузата. Този физиологичен процес е предизвикателство не само за работниците, но и за работодателите; според проучване, публикувано през април от клиниката "Майо", симптомите на менопаузата водят до приблизително 1,8 млрд. загуба на работно време всяка година.
Американската биотехнологична компания Genentech въвежда специфична грижа за 13 500 свои служители и техните съпрузи или партньори. Обезщетението включва достъп до видео срещи по заявка с лекари, курсове за справяне със симптомите на менопаузата и др.
Работната сила на Genentech е 54% жени, а средната възраст на служителите е 45 години.
"Много от нашите служители вероятно ще навлязат в менопауза, докато работят тук и ние искаме да имат лесен достъп до грижи", казва Кори Дейвис, главен директор в отдела по човешки ресурси на компанията.
Според Карол Кулик, професор в Университета на Южна Австралия, "предимствата са едновременно материални, но и важни от психологическа гледна точка. Те са сигнал, че работодателят се грижи за вас и вашите умения, и ви цени."
Проучванията показват, че тази възприемана стойност е валидна дори за бонуси, които служителите не използват непременно. Например, може да не се нуждаят от определена придобивка веднага, но осъзнават, че тя ще им бъде необходима в близко бъдеще.
Поколението X е особено склонно към това. Около 50-годишна възраст хората много предсказуемо започват да проявяват признаци на физическо влошаване - често то не е катастрофално, а управляемо, но служи за напомняне, че животът е кратък и трябва да се грижим за себе си, смятат експертите.
Неслучайно компаниите въвеждат тези нови придобивки точно сега. В условията на несигурна икономика те са подложени на натиск да разпределят ресурсите си по-стратегически, смята Уинанс.
"Ако трябва да съкратите бюджета си, най-бързият начин да го направите е чрез най-високите разходи за служителите." Вместо това компаниите допълват тези съкратени програми с по-рентабилни варианти, което им позволява да добавят тези нови придобивки за средната възраст.
"От две десетилетия се занимавам с администриране на корпоративни обезщетения и трябва да призная: обезщетения за менопауза - никога не съм мислила, че ще видя това. Вълнуващо е, че без значение на какъв етап от живота сте, ще имате достъп до нов вид обезщетение.", казва в заключение Уинанс.