Проклятието на AI: Все повече работници са на ръба на прегряването
Още със старта си през ноември миналата година, ChatGPT прикова вниманието на служителите по цял свят.
Всички се насочиха към използване на платформата; каналите на социалните медии се напълниха със съвети как да се включат инструментите на AI в работните процеси; ранни проучвания веднага доказаха, че генеративният изкуствен интелект води до повишаване на производителността и удовлетвореността от работата.
Изводите от доклада на Microsoft за тенденциите в работата през 2023 г. отразяват това вълнение, като предполагат, че тези инструменти ще облекчат тежките натоварвания и потенциално ще помогнат на служителите да се справят с прегарянето в офиса, пише в анализ по темата BCC.
Изглежда, че много работници са съгласни с това.
В проучване на повече от 6000 глобални респонденти от компанията за корпоративна автоматизация и софтуер UiPath, 58% от анкетираните заявяват, че вярват, че автоматизацията може да се справи с прегарянето и да подобри удовлетворението от работа.
Според експерти, професионалното прегряване или т.нар. бърнаут все още е широко разпространен проблем. Очакванията са инструментите на AI да автоматизират рутинни, отнемащи време задачи и това е светъл лъч на фона на опасенията на все повече работници, че могат да се окажат изместени от генеративния изкуствен интелект.
И все пак, никой не е наясно дали облекченото работно натоварване и по-малкото досадни задачи ще позволят на служителите да имат повече време за почивка или просто ще създадат повече свободни часове, които да се запълнят с нови задачи от шефовете, допълва BBC.
Много експерти са съгласни, че напрегнатата работа - като отговаряне на имейли и участие в срещи, допринася за прегарянето. Ед Чалис, ръководител на стратегията за изкуствен интелект в UiPath вярва, че инструментите с AI имат потенциала да намалят натовареността на хората.
"Наистина ще бъде така, сякаш всеки човек има личен асистент. Така че голяма част от повтарящата се работа, която вършим ежедневно в офиса, ще изчезне.", смята той.
И макар че е твърде рано да се разбере какво точно въздействие ще имат инструментите на изкуствения интелект на работното място, резултатите от работен документ на Националното бюро за икономически изследвания, базирана в Бостън организация с нестопанска цел, показват потенциала на технологията за повишаване на производителността.
Авторите от Станфордския университет и Масачузетския технологичен институт (MIT) регистрират 14% увеличение на производителността на представителите на службите за обслужване на клиенти, работещи с чат асистент с AI.
Асистентът с изкуствен интелект е намалил разликата между най-добре и най-зле представящите се служители, а също така е ускорил обучението на нови служители.
Според проучването, един агент за обслужване на клиенти с едва двумесечен опит, подпомаган от асистента, се е представил толкова добре, колкото агент с шестмесечен опит, работещ самостоятелно.
Перспективите за дългосрочни резултати - като например намаляване на прегарянето, обаче не са толкова сигурни.
"Ако по-голямата част от времето ми е била посветена на нещо досадно, а сега се занимавам с по-интересни задачи, това може да е добре от гледна точка на прегарянето", обяснява Даниел Лий, доцент по технологични иновации, предприемачество и стратегически мениджмънт в MIT Sloan School of Management.
Но също така не е ясно дали това, че сте по-продуктивни, означава, че действително получавате почивка. Възможно е просто тези работници да са в състояние да се справят с повече задачи в рамките на един ден", допълва той.
Лий също така предполага, че ако служителите станат по-продуктивни, работодателите може да решат, че се нуждаят от по-малко от тях, което ще увеличи още повече индивидуалното работно натоварване.
"За компаниите е много лесно да продължат да вдигат летвата. Прегарянето остава организационен проблем и макар че технологията може да окаже влияние върху него, начинът, по който той ще бъде решен в крайна сметка, зависи от компанията. Можете да използвате изкуствения интелект, за да облекчите прегарянето, или можете да го използвате, за да го влошите в много по-сериозна степен", обяснява Лий.
Според експерта, компаниите имат избор: те могат да споделят ползите от повишената производителност, като например съкратят работното време, или да се съсредоточат изцяло върху крайния резултат.
"Това е бутон за ускоряване, който можем да натиснем", допълва доцентът.
Йехуда Барух, професор по мениджмънт в бизнес училището на Университета в Саутхемптън, Великобритания, е съгласен, че инструментите на AI не са панацея за решаване на проблема с прегарянето.
Той прогнозира, че изкуственият интелект ще премахне много от работните задачи, които хората изпълняват днес, а тези, които останат да работят, ще са съсредоточени предимно върху творчески и иновативни задачи.
Но Барух обръща внимание на друг проблем: прегарянето не се причинява само от преумора или повтарящи се задачи.
Резултатите от проучване от 2021 г., проведено от Барух и учени в Китай и Хонконг, показват, че работещите в хотелиерството са по-склонни към прегаряне, тъй като се притесняват, че AI може да заеме работните им места.
"Бърнаут може да се прояви под различни форми", казва Барух. "Когато видите, че всички знания, които сте придобили и умения, които сте развили в продължение на години, се правят от машина, това ще бъде разочароващо за вас и няма да се дължи на твърде много работа“, допълва той. Убеден е, че притеснението, че вече не сте необходими като служител, може да има подобен ефект.
В книгата си "Предизвикателството на прегарянето" психолозите Кристина Маслъх и Майкъл Лейтър описват прегарянето не като "резултат от един-единствен фактор, а като сложна комбинация от изтощение и неефективност". Сред шестте различни причини за прегаряне, които те посочват, преумората е само една.
Изследването на UiPath също показва, че работниците съобщават за различни фактори за прегаряне. Въпреки че много от анкетираните посочват претоварването, като "работа над планираните часове" (40%) и "твърде много срещи или обаждания" (25%), като поне един от източниците на тяхното прегаряне, те посочват и културата на работното място, като "натиск от страна на ръководството" (39%) и несигурност на работното място.
В крайна сметка експертите смятат, че работодателите ще имат значителна роля за това как изкуственият интелект може да подобри психичното здраве на работниците - например дали ще ги натоварят с повече задачи и ще съкратят персонала, или ще им дадат възможност да имат повече свободно време за себе си.
"AI може да бъде благословия, но може да бъде и проклятие.", допълва в заключение проф. Барух.