Все още масовият потребител в България не познава инвестирането във фондове и не се интересува от него. Това заяви Станислав Атанасов, мениджър „Инвестиционни продукти“ в Societe Generale Експресбанк, по време на деветото издание на едно от най-големите икономически събития у нас - Шумът на парите.

За да онагледи ситуацията у нас, той приложи малко статистически данни. Домакинствата, които инвестират, в момента са малко над 2%. В Европа този показател е над 10%. Лидер си остават САЩ, където над 45% от домакинствата инвестират в подобен тип продукти.

Това може да се обясни чисто социологически с историята на страната ни. Нашите баби и дядовци не са познавали друга алтернатива, освен банковия депозит, смята Атанасов. Той е категоричен, че лоша инвестиция няма.

Всяка една инвестиция е добра, важно е човек, когато я направи, да се чувства уверен и сигурен.



Какво представлява фондът?


Нещо сравнително просто. Не е толкова трудно за разбиране. Наричат го още колективна инвестиционна схема и представлява колективно инвестиране на свободни средства на клиентите в даден фонд. Съвкупно тези пари се инвестират по-лесно от гледна точка на транзакционни разходи и управление. Тук е важна ролята на портфолио мениджъра, обясни експертът по лични финанси.

По думите на Атанасов, всеки инвеститор трябва да обърне внимание на няколко параметъра. Например риск и доходност.

Когато очакваме добра възвръщаемост от фонда на годишна база, това е свързано и с поемането на някакъв риск. Друг момент е разпределението – то до известна степен минизизира риска от инвестицията. Колкото повече инвестиции се направят, толкова по-малък е рискът от последствия при сътресение на пазара, уточни експертът.

Други важни параметри са срок и хоризонт на пазара.

България има много „дълги пари“, смята Станислав Атанасов. Става дума за депозити, които се подновяват на ежедневна база може би в продължение на 5 години.

През годините тези пари биха донесли много по–голяма доходност, ако бяха вложени във фонд, а не оставени да спят, смята специалистът по финанси.

Повече информация за Шумът на парите можете да намерите на сайта на събитието или във Фейсбук.

Спонсори на конференцията Шумът на парите през 2018 г. са Първа Инвестиционна банка, CSOFT, Philip Morris, SIRMA Group, Градус, ALCOMET, TBI BANK, Admiral Markets, Qatar Airways, Garitage park, Arco Real Estate, Opel, Residential Park Lozen, Aмерикански университет в България, Юг Маркет и Юг Маркет Фонд Мениджмънт, Пощенска Банка, International Hotel Casino & Tower Suites, Amundi asset management, Сосиете Женерал Експресбанк, Mining.bg и Hotel Rila Borovets.

Организационен партньор на събитието е агенцията за връзки с обществеността United Partners.

Медийни партньори на събитието са Novini.bg, Economic.bg, Kaldata.com, Offnews.com, Imot.bg, ФАКТИ, Businessmap.bg, в. Труд и сп. Икономика.