Patagonia иска да спрете да купувате глупости – ако не са нейни
Компанията подчертава проблема с масовото потребление, но в същото време рекламира дрехите си
Повечето продукти на пазара днес са пълна глупост. И с времето става все по-лошо.
Това е твърде очевидно при дрехите. Пуловерите в по-голямата си част са изработени от полиестер, а не от вълна. Обувките са от пластмаса, а не от кожа. Много марки умишлено проектират дрехите така, че да развалят формата си след няколко носения, за да купувате още.
Patagonia нарича всичко това ерата на гадостите или "гадният тропоцен". Компанията за облекло публикува в Youtube нов 45-минутен късометражен филм с това име.
Продукцията обяснява как хората са еволюирали от създаването на трайни облекла до създаването на дрехи за еднократна употреба, които унищожават планетата.
Това е важно послание и призив за промяна на ситуацията, пише Fast Company.
С изключение на един малък проблем: Смисълът на филма е да илюстрира, че дрехите на Patagonia са добре проектирани и висококачествени. Трудно е обаче да се разграничи осъдителното послание за свръхпотреблението от общата му цел да ви убеди, че е добре да купувате продуктите на Patagonia.
В много отношения посланието е спешно. Планетата се задушава под огромните глупости, които марките генерират, докато потребителите непрекъснато купуват.
На бързи обороти
Отне ни около половин век, за да стигнем до т.нар. "тропоцен". За първи път видяхме проблясъци на изхабяването на продуктите при пионерите на бързата мода като Zara и H&M.
Те разработиха бизнес модел, който се състоеше в създаването на модерни продукти на ниски цени, като ги произвеждаха в чуждестранни фабрики с евтини материали.
Това се оказа толкова добър бизнес, че почти всички марки за дрехи – от Target до Gucci , копираха този подход. А новата вълна марки за свръхбърза мода като Shein и Temu създават дрехи, които много хора ще облекат само веднъж или два пъти.
Алекс Уелър, вицепрезидент в криейтив сектора на Patagonia, казва, че ускоряването на бързата мода отчасти е мотивирало компанията да създаде този филм.
"През 2024 г. се наблюдава нормализиране на хиперпотреблението, което се случва в социалните медии. Сега има турбокомпресорна версия на бързата мода. Някой трябваше да поеме отговорност за създаването на контрапункт."
Но това не се отнася само за модната индустрия. Мебелната индустрия е известна с това, че пуска на пазара нискокачествени изделия, които се чупят в рамките на година. Производителите на техника пускат електроника, която трябва да се обновява след няколко години.
За всички тези продукти се използват ресурси и се генерират въглеродни емисии. А след това те задръстват сметищата. Планетарно бедствие с епични размери.
"Гадният тропоцен"
"Гадният тропоцен" разглежда този въпрос с интелигентност и хумор, като се връща назад в еволюционната история и твърди, че допаминът, който получаваме от придобиването и потреблението на стоки, е помогнал на човечеството да оцелее.
Но в настоящата епоха на масово производство вече не е полезен. Маркетолозите ни карат да мислим, че продуктите са дефицитни или че можем да получим добра сделка, което ни кара да купуваме все повече и повече. И ако това продължи без контрол, то доведе до унищожаване на планетата.
"Разговорът за това как модата оказва преобладаващо отрицателно въздействие върху планетата е добре познат", казва Уелър. "Трябваше да го рестартираме така, че хората да мислят за него различно. Интересен начин беше да подходим през призмата на това как човешките същества са биологично създадени да консумират и как сега са се превърнали в хиперпотребители."
Филмът има сериозна мисия, но е изпълнен с много шеги, което го прави забавен за гледане. Това е умишлено. Разказвачът дори изтъква иронията, че марка дрехи спонсорира създаването на този филм. Между излагането на по-важните аргументи има интервюта със служители на Patagonia, които разказват за манията на марката за качество.
Patagonia е пример за устойчивост в модната индустрия. Освен това марката предлага услуги за поправка, програми за рециклиране и сайт за препродажба, за да запази изделията извън сметището възможно най-дълго.
Всички тези неща са добър пример за останалата част от индустрията. Но няма как да не отбележим и факта, че Patagonia допринася за огромния въглероден отпечатък на облеклото. Маркетингът е ефективен и марката се разраства бързо, което означава, че произвежда все повече и повече продукти.
И този филм, макар да обръща внимание на свръхпотреблението, е и средство да ни накара да потребяваме повече. Стига продуктите да са от Patagonia.
През 2011 г. Patagonia се прочу с рекламата на Черния петък, която гласеше: "Не купувайте това яке".
Тя имаше за цел да започне разговор за бясното свръхпотребление, но също така доведе до това, че Patagonia получи масово успешен празничен сезон, що се отнася до продажбите. Съобщава се, че те са се увеличили с 30 % след пускането на рекламата.
"Знаем, че има вътрешно противоречие в изпращането на антиконсуматорско послание, а след това марката се разраства ", казва Алекс Лоутър, ръководител на отдела за филми, видео и мултимедийни продукции на Patagonia. "Но също така вярваме, че можем да бъдем опорна точка, в която да помогнем да се промени начинът, по който хората мислят и да погледнем потреблението отблизо.", допълва той.