Patagonia пуска парка, направена от събрана от океана пластмаса
Всеки ден Коста Рика произвежда четири тона пластмасови отпадъци. Една пета от тях се озовават в реките и морето.
За да се справи с този проблем, компания, наречена Bionic, изпраща екипи за събиране на боклука, след което го трансформира в т.нар. Gore-Tex тъкани (водонепромокаеми, ветроустойчиви и „дишащи).
След сътрудничеството си с Bionic, Patagonia пуска на пазара Stormshadow Parka на цена от $899. Половината влакна в дрехата са извлечени от тази свързана с океана пластмаса, отразявайки докъде са стигнали иновациите за устойчиви материали през последните няколко години, пише Fast Company.
С този продукт Patagonia иска да покаже, че тъканите, изработени от морски отпадъци, могат да бъдат също толкова високоефективни, колкото всички други материали на пазара.
„Ако си купите Stormshadow Parka, не искаме да ви виждаме в магазините си цяло десетилетие“, казва Марк Литъл, глобален продуктов директор на Patagonia в сегмента мъжко връхно облекло, който работи върху издръжливия и в най-суровия зимен климат продукт две години. „Ние се ангажираме да създаваме вечни дрехи - както по отношение на издръжливостта, така и от гледна точка на стила“, добавя той.
Patagonia има много строги принципи на проектиране, когато става въпрос за устойчивост.
Компанията заяви публично, че Земята е нейният единствен акционер и създаде Patagonia Purpose Trust, който има за цел да гарантира, че лидерите ѝ остават фокусирани върху вземането на решения, които ще бъдат от полза за планетата. На практика това означава, че дизайнери като Литъл търсят материали, които имат малък отпечатък върху околната среда и в идеалния случай не изискват извличане на нови суровини от Земята. Рециклираната пластмаса отговаря на изискванията, тъй като не изисква изкопаеми горива за създаване на нови влакна от материала.
Patagonia започва да използва рециклирана пластмаса през 2000 г. и е сред първите модни марки, които тръгват по този път. Сега по него вървят много други брандове, които трансформират материала във всичко – от меки копринени тъкани до издръжливи връхни дрехи и обувки.
В същото време събирането и рециклирането на попаднала в океана пластмаса остава предизвикателство. За да го преодолее, Patagonia си партнира с Bionic. Основаната през 2009 г. компания работи по бреговете в Централна Америка и Азия, където има много изхвърлена на брега пластмаса.
Patagonia
Bionic наема хора от местните общности за събирането на отпадъците, след което носи купищата пластмаса в своето съоръжение в Кобано, Коста Рика, където превръща материала в прежда. „В това, което Bionic прави, има социален компонент, който е важен за нас“, глобалният продуктов директор на Patagonia.
Тим Кумбс, съосновател на Bionic, казва, че този процес е много по-сложен от използването на пластмаса, събрана от традиционните контейнери, заради мръсотията, влагата и солта, които разграждат материала. „Имахме нужда от инженерен опит, за да пречистим пластмасата и да създадем наистина добри влакна.“
Bionic си сътрудничи с Gore-Tex, компания за високотехнологични тъкани, при създаването на външния слой за новата парка на Patagonia, която е ветро- и водоустойчива.
За Литъл обаче е важно материята да не съдържа токсични химикали – цел, която подтиква Gore-Tex да тества и създава прототипи на алтернативни химикали. Така компанията разработва нова мембрана, наречена експандиран полиетилен (или ePE).
Създавайки дългосрочни партньорства както с Bionic, така и с Gore-Tex, Patagonia се надява да разшири дейността си, така че и други марки на пазара да могат да използват материали, направени от пластмаса, която в идеалния случай, разбира се, не би трябвало да плува из океана.