Издръжливи играчи на всеки терен: Шампионският стартъп дух на Аржентина
Аржентина започна Световното първенство по футбол в Катар с шокираща загуба, по подобие на 1990 година. След това отборът се вдигна и си спечели правото да се бори за купата тази неделя. Това ще е шести финал на "албиселесте" на най-големия футболен форум, като те ще опитат да станат за трети път световни шампиони, след 1978 и 1986 г.
Решаващият мач в неделя ще влезе в историята и с факта, че това ще бъде последният мач на суперзвездата и капитан на "гаучосите" Лионел Меси на световно първенство.
Докато светът тръпне в очакване на новия носител на един от най-жадуваните трофеи в спортния свят, Profit.bg отправи поглед към стартъп средата в Аржентина. В тази страна има сериозна енергия в тази посока, за което спомагат няколко фактора. Преди да стигнем до тях, ще посочим няколко основни данни.
Например до средата на февруари 2022 г. в Латинска Америка има 42 еднорога. Осем от тях са в Аржентина - Mural, Auth0, Despegar, Globant, MercadoLibre, OLX, Prisma Medios de Pago, Tiendanube/Nuvemshop и Ualá.
Проучване на технологичните тенденции в Латинска Америка за 2022 г. на LAVCA (организация с нестопанска цел, посветена на подкрепата за растежа на частния капитал в Латинска Америка и Карибите) показва огромна възможност за инвестиране на стартиращ капитал в региона. Като цяло водещият сектор там продължава да бъде финтех с 6,1 млрд. долара, инвестирани в 258 сделки. От 2019 г. до 2020 г. има 2 пъти увеличение на броя на сделките и 3,7 пъти увеличение на вложения капитал. В Аржентина електронната търговия нарасна с 47% само за година при 609 милиона долара, инвестирани в сектора.
Когато погледнете развитието в Латинска Америка на годишна база, Аржентина изпъква със 131% ръст на сделките. Между 2019 г. и 2021 г. броят им се е увеличил от 27 на 60, а инвестираната сума скача от 294 милиона долара до 1,29 милиарда долара. Най-голям брой стартиращи компании в Аржентина са със седалище в Буенос Айрес. През 2020 г. в страната има общо 248 стартъпи, според Statista.
Защо Аржентина привлича инвеститорите и създателите на стартъпи?
Зад успеха на аржентинската стартъп среда стоят четири фактора. Една от причините да не сте чували за потенциала на тази страна досега е, че тя беше пренебрегвана. Гледайки развитието й през последните години, въпрос на време е това да се промени. Ето и кои са четирите причини инвеститорите и създателите на стартъпи да поглеждат заинтригувано към родината на Лионел Меси:
1. Таланти
Благодарение на безплатните програми за висше образование, населението на Аржентина е сред най-образованото в Латинска Америка. Държавата е добре известна като глобален аутсорсинг център за разработка на софтуер и приложения и в момента “ражда” някои от най-добрите технологични стартъп компании в региона, включително Satellogic, Ualá и Etermax.
2. Местоположение/Часова зона
Буенос Айрес може да е на повече от 7 хиляди мили от Съединените щати, но е на едва един до два часа разлика във времето с източното крайбрежие на САЩ в зависимост от времето на годината. Директните полети от САЩ на ден са десет.
3. Предприемачите са много издръжливи
Аржентина премина през много различни кризи през последните 20 години. За да се справят с високите нива на несигурност, да оцелеят и да процъфтяват, аржентинските предприемачи са развили устойчивост и творчески умения за решаване на проблеми.
4. Web3
Мнозина смятат, че Буенос Айрес може би е световният хъбна ethereum, предвид броя на важните ethereum компании, основани тук.
Аржентински стартъпи, които си струва да следите
Миналогодишният първенец на Аржентина беше Ualá! Компанията събра 350 милиона долара при оценка от 2,5 милиарда долара от Endeavour, Monashees+, Ribbit и др. Тази година Technisys (дигитална банкова платформа от следващо поколение, която предефинира изживяването на клиентите) беше закупен от американската онлайн компания за лични финанси и онлайн банка SoFi!
През октомври 2022 г. LinkedIn състави класация на 10-те най-важни нововъзникващи компании по страни. За Аржентина това са Ualá, Pomelo, Flybondi, Rocking Data, Xubio, Karvi, Nuqlea, Henry, Mudafy и clicOH. Ако погледнем топ 15 на класацията на LinkedIn на най-значимите стартъпи в Латинска Америка за 2022 г. - три от тях са аржентински. Това са Flybondi (нискотарифна авиокомпания, която предлага едни от най-ниските цени на пазара), Pomelo (стартъп, който разработва технологична инфраструктура за финтех компании) и Ualá (финтех компания, която предлага финансова екосистема чрез приложение, свързано с безплатна международна карта Mastercard.).
В Аржентина обаче има огромен брой стартиращи компании, които стават все по-силни. Струва си те да бъдат във фокуса ви. Това са:
Tiendanube/Nuvemshop - предоставя на малките и средни предприятия в Латинска Америка инструментите за настройка, управление и популяризиране на техния онлайн бизнес.
Satellogic - прави изображенията на Земята, генерирани от Earth Observation imagery, достъпни за решаване на най-належащите проблеми в света.
Onapsis - предоставя решения за киберсигурност и съответствие за облачни и локални ERP и критични за бизнеса приложения.
Turismocity - най-голямата търсачка за пътувания за Латинска Америка.
Agrofy - глобална екосистема за електронна търговия в сферата на земеделието.
Technisys - цифрови банкови технологии за индустрията на финансовите услуги.
VU Security - глобална компания, фокусирана върху предотвратяването на измами и защитата на самоличността.
Etermax - международна технологична компания, специализирана в разработването на видео игри за световния пазар.
Lemon Cash - фокусира се върху различни видове разплащания и криптовалути.
Belo - приложението, в което потребителите могат да обменят песо в криптовалути и обратното, за да може парите им да струват повече всеки ден.
Exact - протокол с отворен код, който дава достъп на потребителите до решения с фиксиран доход за кредитори и кредитополучатели.
Skyloom - разработва космическа инфраструктура, базирана на оптични комуникационни технологии и сателити.
Nubimetrics - предоставя големи данни и бизнес разузнаване за доставчици, използващи MercadoLibre.
Beeflow - увеличава добивите на земеделските производители чрез прилагане на научни знания и технологии в опрашването.
Ripio - компания за биткойн и дигитални плащания, която предоставя решения за електронни плащания за бизнеса в Латинска Америка.
RSK - първата платформа за интелигентни договори с отворен код.
Increase - финтех компания, която дава възможност на бизнеса портфолио от решения.
Moova - дигитална платформа в сферата на логистиката.
Nilus - социално предприятие, което прилага краудсорсинг технология и AI, за да създаде пазари за здравословни храни за хора с ниски доходи.
Agrotoken - транзакционен дигитален актив, обезпечен със зърно, използван за спестяване или обмен за доставки, услуги и други активи.
Aument - SaaS платформа, която генерира маркетингови автоматизации, за да помогне на магазините за електронна търговия да привлекат и задържат клиенти.
Qurable - пазар за базирани на блокчейн физически и цифрови активи.
Quiena - инвестиционен съветник за инвеститори на дребно от Латинска Америка.
Let’sBit - дигитална банкова алтернатива на местни и трансгранични плащания, инвестиции, спестявания и търговия.