Трите златни правила за скалиране на бизнес
Скалирането, наричано още мащабиране, представлява процеса на увеличаване на продажбите или производството. Той изключва оказването на отрицателен ефект върху други сфери на бизнеса и e труден за управление. Именно затова много стартъпи се провалят в реализирането му - те или скалират в неподходящ момент, или по грешен начин. В някои случаи например проблемът е, че самият бизнес не може да бъде скалиран, пише Euronews.
Според Адеел Ахтар, главен изпълнителен директор и основател на Psyonic, компания, произвеждаща първата в света бионична ръка за хора с ампутирани крайници със сензорен сензор, е много важно да имате мащабируема компания. Така може да направите своя продукт възможно най-достъпен за всички.
В интервю за изданието Ахтар посочва кои са неговите златни правила за скалиране.
Създайте продукт, който пазарът иска
Един от най-големите проблеми, с които се сблъскват стартъпите, когато се опитват да мащабират, е, че са изградили нещо, което пазарът не иска, казва Адеел Ахтар.
В един момент осъзнавате, че имате продукт и всичко друго около него, но той не може да се продаде, тъй като хората всъщност не се нуждаят от него.
Преди да стартирате бизнес, важно е да знаете от какво се нуждае пазарът. Ако вашият продукт или услуга не решава съществуващ проблем или не адресира съществуваща нужда, тогава бизнесът ви е обречен на провал. За да избегнете създаването на нещо, което никой не иска, инвестирайте в проучване на пазара, съветва Ахтар.
Насочете се към подходящи пазари
Предприемачът препоръчва да се насочите към малки пазари със специфични характеристики, които са идеални за реализирането на нов продукт или услуга.
Изградете пазар на базата на конкретна демографска група или подмножество от клиенти, интересуващи се от подобен продукт, като стратегически се насочите към този пазар, като изключите всички останали. След като вашият бизнес доминира на този пазар, преминете към насочване към съседните пазари, съветва Ахтар.
Не скалирайте твърде бързо
Устойчивото темпо е онова, с което компанията ще успее.
Ако имате твърде много клиенти или твърде много продукти и не можете да ги поддържате всички, ще имате огромен проблем в бъдеще, казва Афтар.
Типичен пример за клопка, когато бизнесът увеличава производството без увеличаване на персонала или рационализиране на процесите, е повишеното прегаряне и текучество на служителите. Стартъпите са изложени на по-висок риск от мащабиране твърде рано, тъй като не разполагат с предимствата на историческите данни, въз основа на които да изчислят темпото за мащабиране. Освен това първите потребители на нови услуги или продукти могат да създадат скок в продажбите, който някои собственици на стартъпи не успяват своевременно да вземат предвид.