Само три големи европейски летища обслужват повече от половината пътници, посрещали преди две години - и всички те са далеч на изток.

Според новия доклад на Anker за европейската въздушна свързаност Санкт Петербург запазва 80% от броя на пътниците, обслужвани през март 2019 г., през третия месец на настоящата година.

Истанбулското Sabiha Gokcen - технически в Азия, тъй като е от източната страна на Босфора, пък запазва 58% от трафика си, докато основното летище в Киев - Borispol, запазва 55%.

Всички останали около 200 европейски летища, намиращи място в доклада, губят повече от половината си пътници, съобщава вестник Independent. Възможно е да се появят още изключения обаче, тъй като данните за март за Русия, Италия и Португалия не са пълни.

Две московски летища - Домедедово и Внуково, вероятно ще са запазили около 75% от „нормалния“ си брой пътници. Друго руско летище - Сочи, отбеляза ръст на трафика тази година, в сравнение с 2019 г. - нещо нечувано по време на глобална пандемия.

Сочи се намира на руската част от брега на Черно море. Поради ограниченията, касаещи международните пътувания, много руснаци почиват в региона.

Анталия - основното ваканционно летище на Средиземноморското крайбрежие на Турция, отбелязва спад в трафика с 49.9%.

Но докато трафикът през март е интензивен, това може да се промени през април заради новите ограничения за пътуване, засягящи страната. Решението на Турция да подкрепи Украйна в нейните гранични конфликти с Русия пък може да отблъсне туристите от тази част на света.

Най-натоварените летища в света през 2020 г.Миналата година Атланта загуби титлата

Другите две ключови летища в Турция се представят силно, в сравнение с по-голямата част от конкуренцията. Основното летище на Истанбул, което беше отворено едва преди две години, е обслужило 40% от пътниците, регистрирани през 2019 г., докато летището на столицата Анкара може да се похвали с 37%.

Контрастът със западноевропейските летища - и по-специално британските, е особено ярък.

Мадрид се справя най-добре сред големите хъбове, с обслужени 20 процента от пътниците, преминали през летището през 2019 г. Това до голяма степен се дължи на вътрешните връзки от Балеарските и Канарските острови.

Франкфурт е на една шеста позиция с обслужени 16.5% от пътниците за 2019 г. Heathrow пък понася сериозен удар от пандемията, като е обслужило едва 8 процента.

И все пак много летища се представят дори по-зле от водещия аеропорт в Обединеното кралство. Копенхаген - основният скандинавски хъб, е само на 6 процента от броя на пътниците, регистрирани през 2019 г., както и второто основно летище в Германия - Мюнхен.

А Дъблин - домът на най-голямата нискобюджетна авиокомпания в Европа Ryanair, обслужва само 5% от броя на пътниците за 2019 г.