Силата трае 10 години, влиянието повече от 100, се казва в една корейска поговорка.

Гиганти като General Motors, Sony, Microsoft някога бяха лидери в секторите си, а днес се опитват да догонват по-младата конкуренция в лицето на Toyota, Apple и Google, пише Businessweek.

Изданието направи списък на десетте най-влиятелни компании за 2008 г.:

Apple

Базирана в Калифорния

Сектор: Информационни технологии

Годишни приходи: 24 млрд долара

Компанията успява да предложи невиждани нововъведения във всяка категория, до която се докосне - тънки лаптопи, iPod, iTunes и революционните App-Store и iPhone. От последния са продадени над 13 милиона за 18 месеца. Samsung, Research in Motion и LG се опитват да копират тачскрийн дизайна му.

Unilever

Базирана в Лондон

Годишни приходи 52 млрд. долара

Англо-холандската фирма, която притежава марките Dove, Vaseline и др., предприе много изобретателен подход, за да се наложи на пазарите на по-бедните държави. Стратегията бе наложена преди 25 години от индийската й дъщерна фирма Hindustan Lever. Тъй като много от продуктите били недостъпни за обикновените индийци, компанията измислила малките опаковките от една доза - те не излизали по-евтино като цена-количество, но били единственият начин и по-бедните да се докоснат до марката.

Unilever определено се цели в развиващите се пазари. Преди три години компанията построи безплатна обществена пералня в най-голямото гето на Сао Пауло, която нарече Omo (на своя марка прах за пране). Този оазис на чистотата в мизерията бе добър маркетинг трик и може би обяснява, защо компанията държи 70% от пазара на прахове за пране в Бразилия при положение, че цените им са с 20% по-високи от тази на Ariel на Procter & Gamble.

JPMorgan Chase

Базирана в Ню Йорк

Годишни приходи 64.5 млрд долара

Изпълнителният директор Джейми Даймън е консервативния си начин на управление - когато други банки се чудеха какви нови видове ипотечни кредити да предложат, Деймън стоя далеч от този риск. Той стана известен с това, че не плаща за излишни неща - в JPMorgan например няма безплатни абонаменти за вестници и списания за служители.

В крайна сметка, в условията на финансова криза, политици цитират JPMorgan като пример за добър мениджмънт. През март банката погълна съсипаната Bear Stearns.

Wal-Mart

Базирана в Бентънвил, Арканзас

Годишни приходи: 379 млрд долара

Това е най-голямата верига магазини в света. Около 100 млн американци пазаруват в Wal-Mart всяка седмица.

Тяхната тайна - орязване на разходи, така че да могат да предложат на клиентите възможно най-ниска цена. Критиците обвиняват Wal-Mart в експлоатация - според тях фирмата поддържа ниски цени, като плаща мизерни заплати на служителите си, а условията на труд в някои фабрики били унизителни.

За да си изградят по-привлекателен имидж Wal-Mart подеха „зелената вълна". През ноември те съобщиха на чуждестранните си доставчици, че трябва да увеличат енергоефективността си с 20% за да бъдат продължени договорите им. Изискванията им се повишиха особено много спрямо Китай, най-големият замърсител в света. Wal-Mart изисква информация от китайските си доставчици за всичко - как са сглобени стоките и данни за всички наети от тях фирми, които са имали някакво участие в процеса.

News Corp.

Базирана в Ню Йорк

Годишни приходи: 33 млрд долара

Няма как да не си влиятелен, когато притежаваш Fox News, Wall Street Journal, та дори и MySpace.com. На 77 години Рупът Мърдок продължава да кипи от енергия и да купува телевизии в Китай и Източна Европа.

Toyota

Базирана в Аичи, Япония

Годишни приходи: 283 млрд долара

Малко са компаниите, които са толкова влиятелни и извън собствения си сектор. Технологии на Toyota се използват в различни области - от минната индустрия до търговията.

Toyota има над 1 000 патента за хибридни автомобили и очаква в следващите пет години да продава по около 1 млн хибрида.

Saudi Aramco

Базирана в Дахран, Саудитска Арабия

Годишни приходи: 210 млрд долара

Всеки ден компанията изпраща 8 млн барела петрол до различни краища на света. Тя е най-големият производител на петрол и контролира около 10% от световните доставки.

Saudi Aramco харчи милиарди долари за разработване на нови технологии като подземни сензори и хоризонтални кладенци с цел извличането на максимално количество петрол от едно находище.

Monsanto

Базирана в Сейнт Луис

Годишни продажби: 8.6 млрд долара

Компанията направи революция през 1996 г когато въведе генномодофицарните култури. Около 97% от соята в САЩ се отглежда по технология на Monsanto. Някои критикуват компанията, като казват, че не се знае до колко полезни или вредни за здравето са генномодифицираните храни, а други я хвалят, защото е изпреварила конкуренцията си със светлинни години.

Huawei

Базирана в Шенжен, Китай

Годишни приходи: 12.6 млрд долара

Много хора извън Китай никога не са чували за Huawei, но около 70% от приходите й идват от чужбина. Компанията произвежда хендсфри, слушалки и други аксесоари в телекомуникациите. Преди пет години Cisco ги съдиха за кражба на интелектуална собственост, но неуспешно. По-късно изп директор на Cisco Джон Т. Чамбърс дори каза, че с удоволствие би работил заедно с Huawei.

Google

Базирана в Маунтин Вю, Калифорния

Годишни приходи: 16.6 млрд долара

Само в САЩ 3 000 души ползват търсачката на Google всяка секунда! Могат да се търсят резултати на 119 езика включително Klingon (от Star Trek).

В компанията работят 200 000 от най-интелигентните хора на света. Фирмата, която Лари Пейдж и Сергей Брин създадоха някога в едно мазе днес е сред десетте най-влиятелни на света. Според днешните дни са само началото за нея - иновациите, които непрекъснато разработват ще бъдат част от всекидневието на хората завбъдеще.