Норвежката столица Осло е най-скъпият град в света за бира. Норвежците плащат 9.90 долара за половин литър, показва доклад на Deutsche Bank.

Към това се прибавя и вечерята за двама, която струва средно 63 долара. Норвегия има шестия БВП на човек в света (71 816 долара), сочат данни на Международния валутен фонд. Поради това е изненадващо, че в скандинавската страна е толкова евтино да си купиш електрически автомобил.

С пазарен дял от над 33%, Норвегия е страната с най-голям брой електрически коли на човек в света. И въпреки че тя произвежда петрол (40% от БВП), норвежкото правителство осъзнава, че чистите енергии са бъдещето.



В класацията с държавите, които разчитат на електрическата енергия в автомобилния сектор, следват Исландия (пазарен дял от 9.1%), Швеция (4.2%), Швейцария (2.3%), Белгия (2.1%), Финландия (1.9%), Австрия (1.7%), Великобритания (1.7%), Франция (1.6%) и Холандия (1.6%).

Норвегия има амбициозната цел да спре да продава дизелови автомобили преди 2025 г. За целта през 1990 г. беше създадена държавна програма за субсидии, стимулираща закупуването на електрически и хибридни автомобили.

Въпреки че по онова време на практика няма подобни автомобили, норвежка компания произвежда Buddy - градска кола, от която са продадени 1500 бройки между 1991 и 2013 г. В последните години страната се превърна в световен лидер в сектора.

През 2016 г. в Норвегия са продадени 44 888 електрически автомобили. Това е 21.49% от закупените електромобили в Европа, сочат данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители
(ACEA).

Инициативите, които предлага норвежкото правителство за закупуване на електромобили, са основната причина за тези цифри. Освен че са освободени от данъци върху продажбата на автомобили, електрическите коли не плащат такси за движение и могат да пътуват безплатно на борда на фериботите, които преминават през фиордите в страната.

Електрическите автомобили са освободени и от плащане на паркинг и могат да се движат в автобусната лента, за да избягват трафика. С тези данъчни облекчения не е изненадващо, че през април 2017 г. са продадени 16 757 електрически коли - над половината от всички закупени електромобили във Франция през 2016 г. (29 205).

Въпреки тези невероятни цифри, Норвегия не е страната, в която се продават най-много електрически автомобили в абсолютни цифри. Лидер в това отношение е Китай. През 2016 г. там са продадени 507 000 електрически и хибридни автомобили, или увеличение с 53% спрямо предишната година.

Следва американският автомобилен пазар със 157 130 продадени автомобила, като колите, разчитащи на чиста енергия, са се увеличили с 36% през 2016 г.

Европа на челна позиция

Въпреки че цифрите на продажбите на електрически коли в Китай и САЩ са значителни, пазарната квота остава ниска. В Китай тези автомобили съставляват 1.2% от всички коли, които се движат по пътищата на страната, а в САЩ те са близо 1%.

В Европа равнището не е много по-високо – 1.4%. Но някои страни от Стария континент надхвърлят този процент. На второ място в класацията е Исландия, където са продадени 1158 електрически автомобила през 2016 г.

И изглежда, че цифрата ще бъде много по-висока през 2017 г. След Исландия, която има пазарна квота от 9.13%, идват три европейски страни – Швеция (4.21%), Швейцария (2.29%) и Белгия (2.08%).

Дания прави крачка назад

Навлизането на електрическите автомобили би било невъзможно без държавни субсидии. Ясен пример за тази реалност е Дания, където продажбите на този вид коли са намалели с 60.5% в първото тримесечие на 2017 г.



През 2015 г. датчаните са купили 5298 електромобила спрямо 4613 в Испания и Италия през същата година. Причината за спада, който остави Дания извън топ 20 с 0.17% от общия автомобилен парк, нямаше нищо общо с околната среда, а както винаги беше свързана с икономиката.

Години наред върху продажбата на автомобили, движещи се с фосилни горива, беше налагано вносно мито от 180%. Преди няколко месеца правителството реши да отмени този налог и така придобиването на традиционен автомобил се оказа чувствително по-евтино, отколкото закупуването на електрически.

Шофьорите в Дания започнаха отново да залагат на не толкова екологичните варианти.

Кога да си купите електромобил?Изчакайте до 2030 г.

В останалите страни в класацията обаче електрическите автомобили продължават да се ползват с държавни субсидии. Остава да видим дали след няколко години, когато изчезнат икономическите стимули, няма да се случи същото в цяла Европа.

Засега анализаторите очакват, че цената на чистите технологии ще намалее. Производството на батерии струва с 20% по-малко, отколкото преди пет години, инфраструктурата на пунктовете за зареждане се подобрява, а оперативните разходи за електромобилите продължават да намаляват.