За първи път от 90 години щатският автомобилен гигант General Motors (GM) не е компанията, продала най-много автомобили в САЩ.

Японската Toyota заема първото място с продадени над 2.3 милиона автомобила през миналата година, увеличавайки продажбите си с 10%, информира BBC.

От GM обявиха, че продажбите й, които намаляват с 13%, са били повлияни негативно от недостига на полупроводници, който засегна автомобилната индустрия.

Базираната в Детройт компания, която продаваше най-много автомобили в САЩ всяка година от 1931 г. насам, обяви, че ще възстанови позициите си.

"Ако бях на мястото на Toyota, нямаше да бързам да си правя татуировка 'Ние сме номер 1'," е заявил говорителят на компанията Джим Кейн, цитиран от Reuters.

Като цяло, анализатори очакват броят на новите автомобили, продадени в САЩ, да отчете ръст от близо 2% през 2021 г. в сравнение с 2020 г.

От точка А до точка Б: Трансформацията на автомобилната индустрияВ десетилетията след Втората световна война автопроизводителите са абсолютните властелини на транспортния сектор. Днес ситуацията е различна

Покупките на нови автомобили обаче остават ограничени, в сравнение с нивата отпреди пандемията, докато компаниите се борят с проблеми с веригите на доставки, които увеличиха и цените за крайните потребители.

"Ключовото ограничение за продажбите продължават да бъдат намалените нива на стоковите запаси в резултат на недостига на полупроводници," казва главният икономисти на GM Илейн Бъкбърг.

GM е продала приблизително 2.2 милиона автомобила миналата година, в сравнение с 2.5 милиона през 2020 г., разчитайки на доходоносните си пикапи и SUV-та, за да увеличи печалбата си.

Toyota, която отчита силни продажби на своите хибридни и други модели, не беше толкова засегната от недостига на чипове, благодарение на решението си да натрупа стокови запаси след земетресението и цунамито от 2011 г. Компанията обаче също беше принудена да ограничи производството на фона на недостига.

Водещите американски автопроизводители отстъпваха позиции на международните си конкуренти доста преди да настъпят свързаните с пандемията проблеми.

Преди време Ford, General Motors и Chrysler допринасяха с 90% от всички продажби на автомобили в САЩ, а през 2008 г. делът им беше над 50%. Той обаче намалява.

Toyota Camry е най-продаваният лек автомобил в САЩ от 20 години, докато Rav4 е най-продаваният SUV модел за последните пет години.