Дързост и педантичност: Пътят на Balenciaga в света на висшата мода
Дръзки аксесоари, футуристични обувки, дефилета със знаменитости, които стават вайръл в социалните мрежи.
Всичко това е символ на Balenciaga днес.
В миналото обаче, имиджът на марката е доста по-дискретен.
Основателят Кристобал Баленсиага има нужда от контрол върху всеки аспект на дизайнерския процес, а новата поредица на Disney+ повдига завесата зад живота му през 30-те години на миналия век в Париж.
Именно във френската столица той издига таланта си, преодолява лични и професионални предизвикателства, и изгражда световна модна къща с трайно наследство.
Роден през 1895 г. в малкото градче Гетария в баския регион на Северна Испания, в работническо семейство, Баленсиага усвоява уменията от майка си, която е шивачка, а след това постъпва като чирак в шивашки цех.
"Въпреки че Баленсиага е роден много близо до мястото, където живея, не знаех колко важна е неговата фигура в Испания", казва Лурдес Иглесиас, създател на поредицата Cristóbal Balenciaga, в интервю за CNN.
Процесът на проучване е дълъг, подробен и труден, особено като се има предвид колко затворен човек е бил дизайнерът и колко малко интервюта е давал за пресата.
И все пак, продукцията успява да направи проучване.
"Там, където аз и режисьорите живеем, има хора, които са го познавали и биха могли да ни разкажат подробности за нивото на перфекционизъм, което е имал."
Млад талант
Баленсиага започва да проектира още като тийнейджър и скоро се сдобива с първия си покровител - влиятелна жена в неговия град, която го изпраща в шивашко училище в Мадрид.
Едва на 22-годишна възраст открива първия си бутик в крайбрежния град Сан Себастиан, последван от Мадрид и Барселона.
Избухването на Испанската гражданска война принуждава магазините му в Испания да бъдат затворени и през 1937 г. той се мести в Париж със смели амбиции: да създаде собствена модна къща и да се присъедини към творци като Коко Шанел, Елза Скиапарели и други от света на висшата мода.
Cristóbal Balenciaga започва оттук, с навлизането на конкурентната парижка модна сцена. (В сериала той е изигран от актьора Алберто Сан Хуан.) "Смятахме, че това е най-важният момент в живота му", казва Иглесиас.
Поредицата представя успехите и предизвикателствата на модна къща Balenciaga в продължение на 30 години, като показва силното съперничество, влиянието на нацистката окупация на Франция и променящите се вкусове на пазара в следвоенните години.
Показани са и личните предизвикателства, с които се сблъсква Баленсиага, а именно загубата на Владзио Яворовски д'Атенвил, главен моделиер на марката и любовник на Баленсиага, който умира през 1947 г.
Съвременниците (и съперниците) на Баленсиага в Париж признават таланта му: Кристиан Диор го нарича "майстор", Коко Шанел отбелязва, че той е "единственият истински кутюриер", а протежето му Юбер дьо Живанши казва, че е "архитектът на висшата мода".
Дизайн от миналото
Иновативният и смел подход на Баленсиага е показан в цялата поредица.
Пресъздаването на колекциите на модната къща показва безупречно скроени силуети, уникални конструкции и драматично използване на материи и цветове.
Визията му създава база от лоялни, високопоставени клиенти през 40-те години и след това, сред които Грейс Кели, Уолис Симпсън и Марлене Дитрих.
За да пресъздаде оригиналните визии, Maison Balenciaga предоставя на Иглесиас и дизайнерите на костюми достъп до своите архиви и музей.За сериала са направени около 80 възстановки на моделите, както и винтидж облекла.
"Беше много важно да покажем най-емблематичните рокли, но също така трябваше да вземем предвид драматичната цел, когато използваме дадена рокля и кои се адаптират по-добре към историята.", казва Иглесиас.
Има и практически съображения при решението кои дрехи да бъдат пресъздадени.
"Трябваше да изберем дрехи, които са лесни за копиране. Сега тъканите са се променили - не биха могли да се направят с материите, които имаме в днешно време."
Всъщност, вниманието на Баленсиага към детайлите, когато става въпрос за тъкани, е било педантично, а в сериала е представено изобретяването на твърд вид коприна, създадена специално и единствено за дизайнера.
Структурата на този материал позволява на Баленсиага да създаде някои от най-емблематичните си, наподобяващи архитектура модели от 60-те години на ХХ век.
"Става дума за перфекционизъм. Той е искал да контролира всичко.", казва Иглесиас. Този контрол се разпростира върху самото съществуване на марката Balenciaga.
"Неговото наследство е много, много важно и той не иска къщата да носи неговото име с друг дизайнер", казва Иглесиас. "Същността на поредицата е свързана с неговото авторство. Само той е автор на моделите."
Това обаче се сбъдва през 1968 г., когато Баленсиага внезапно затваря Maison в Париж.
След смъртта му през 1972 г. марката бездейства в продължение на 14 години, докато не е закупена от френската компания за парфюми и козметика Jacques Bogart SA и не започва да въвежда линии за готови облекла (концепция, на която Баленсиага се противопоставя през годините в Париж).
Вероятно назначаването на френско-белгийския моден дизайнер Никола Гескиер за творчески директор през 1997 г. и последвалата продажба на луксозната модна група Kering през 2001 г. преобръщат съдбата на Balenciaga и възраждат имиджа на марката за модерната епоха.
Cristóbal Balenciaga вече се излъчва по Disney+ в Обединеното кралство и Европа.