Висококачествените телескопи, лъковете за цигулки и специализираната хартия вече не са част от дефлационната тенденция, с която се асоциира Япония от десетилетия – цените на всичките тези продукти бяха повишени от компании, които са уверени, че биха могли да продават на по-високи цени, но без да изгубят част от бизнеса си.

Цените и заплащането в Япония са в застой години наред, което кара местните компании да се притесняват, че увеличението на цените ще отчужди клиентите и ще изгубят пазарен дял. Традиционно компаниите в страната избират затягане на коланите на фона на повишаващите се разходи.

Макар цялостния ръст на цените да е все още скромно, все повече компании избират да повишат цените, предвождани от пазарни лидери, които често произвеждат специализирани продукти. Това се налага, тъй като разходите за суровини и транспорт скочиха заради пандемията от COVID-19, а поевтиняващата йена оскъпява горивата и вноса.

Vixen Co Ltd, която контролира близо 60% от местния пазар на астрономически телескопи, планира да вдигне цените на най-продаваните си модели в по-ниския ценови диапазон с до 24% от следващия месец, до 74 800 -169 840 йени (650 – 1 500 долара) .

"Ако разходите се повишават, а ние не вдигаме цените, това ще бъде сериозен удар за нас, затова се наложи да започнем," казва пред Ройтерс говорителят на компанията Ясухиса Цузуки, допълвайки, че Vixen е засегната и от нарастващите заплати в Китай, където произвежда продуктите си.

Засега не отчитаме обратна реакция от страна на потребителите, допълва той.

"Хората, които се вълнуват от увеличение на цените на телескопите, са малко," казва Цузуки. "Увеличение на цените на млякото или яйцата обаче ще бъде отразено от всяка медия."

Базираната в Токио Shirakawa Sogyo Co Ltd, която внася и продава цигулки от 60-те години на миналия век, вдигна този месец с до 36% цените на някои от произведените в Швейцария лъкове, които продава.

Ikea ще отдава жилища с площ 10 квадрата на цени под $1 на месец Мебелният гигант Ikea навлиза в сектора на недвижимите имоти

Поскъпващият спрямо йената швейцарски франк сви допълнително маржовете на печалба, казва президентът на компанията Сусуму Ширакава.

Сега може би е "по-лесно" да се вдигнат цените, защото разходите като цяло нарастват за всички, казва той. "Някои от нашите конкуренти също го правят."

Увеличението на цените на стоките, продавани на други компании, е по-голямо от това на цените за потребителите, сочат официалните данни.

Инфлацията при цените на едро, която отразява цените, които се плащат между компаниите, е нараснала до рекордните 9% през ноември, докато основният индекс на потребителските цени се е повишил с 0.5% на годишна база.

Крайните цени на стоките нарастват само с 4.6% през ноември, въпреки че разходите за суровини скачат с със 74.6%.

Търговците на дребно, например, като цяло позволяват на доставчиците на хранителни продукти да вдигат цените, когато разходите за суровини скачат с 20-30%, казва Такао Секине, изпълнителен директор на токийския мозъчен тръст Food Marketing Research and Information Center.

В противен случай хранителните компании са принудени да компенсират разходите, като смаляват продуктите си.

Дори и компании, които продават директно на други компании, казват, че внимават с размера на увеличението на цените.

Nippon Paper Industries Co Ltd която контролира около 40% от пазара на хартия в Япония, с изключение на картона, ще вдигне цените на някои продукти с между 5 и 15% в следващите няколко месеца.

Компанията обаче ограничава увеличението до продуктите, при които е пазарен лидер, като картонените опаковки, използвани от производителите на мляко, твърди говорителят на компанията Тецуо Егава.

"Трудно е за една компания, която не е водещ играч, първа да вдигне цените," казва Егава.

Чувствителна тема

Японските компании често описват вдигането на цените като нещо, което предприемат като последна мярка, когато разходите не могат да бъдат поети от корпоративните печалби.

Sangetsu Corp вдигна цените на тапетите, завесите и подовите настилки с 15% през септември, което, според говорител на компанията, е отчасти от името на цялата индустрия, за да се гарантира, че други компании ще могат да продължат да работят на печалба.

От 1 януари водещият японски производител на канцеларски материали Kokuyo Co Ltd повиши цените на ножиците, телбодовете и други метални артикули с 8%, но ограничи повишенията до по-малко от един на всеки шест канцеларски продукти, които предлага.

"Нашето вътрешно рационализиране на производството вече не можеше да се справи с покачването на цените на стоманата," казва говорителят на компанията Хидеки Кубо.