IKEA инвестира близо 6 млрд. долара в недвижими имоти
IKEA планира инвестиция в размер на 5.8 млрд. евро през следващите три години за изграждането на обекти около техните магазини за търговия на дребно.
Инвестицията идва въпреки бурното развитие на онлайн търговията в последните години, предава Financial Times.
Подразделението на IKEA за недвижими имоти - Ingka Centres, понастоящем притежава портфолио, оценявано на 9.5 млрд. евро. Целта е компанията да увеличи тази стойност с над 50%, включително чрез инвестиция от 3 млрд. евро в новата й концепция, представляваща смесени търговски площи в близост до познатите магазини на бранда в Европа, Азия и Северна Америка.
Джерард Грюнер, глобален управляващ директор на Ingka Centres, позната преди като Ikea Centres, коментира, че групата е извършила проучвания на пазара на имоти и потребителското поведение, показващи, че има тенденция за изцяло нов начин на мислене относно търговските центрове.
Това включва „интеграция на магазините в места за срещи” и „отваряне на синята стена (стените на магазините на IKEA), така че да са част от центровете, а не отделни сгради”, казва той.
Ingka Centres - дъщерна компания на Ingka, компаниятa-майка на IKEA, вече е наемодател на други търговци и услуги, предлагащи отдих.
Компанията продаде 24 от търговските си паркове в Европа за 900 млн. евро през 2017 г., като сега ще се фокусира върху градските центрове, както и към придобиването на имоти в Индия и разширяването на операциите си в Китай.
До 2025 г. компанията очаква да притежава 70 локации в 15 страни спрямо 45 локации към днешна дата. Това ще включва офиси, обществени места и апартаменти, вдъхновени от IKEA, както и търговски обекти.
Новият проект ще включва инвестиция в размер на 2 млрд. евро в пространства със смесено предназначение в китайските градове Чанша, Шанхай и Сиан, като се предвижда обновяване на някои съществуващи имотни притежания на компанията.
Ingka Centres посочва, че инвестиционната програма демонстрира дългосрочна увереност на компанията, че концепцията за смесени търговски площи, офиси и жилища е правилно начинание.
Инвестицията ще бъде финансиране с приходите от Ingka Centres и останалите дивизии на IKEA. С други думи – компанията няма да разчита на кредити за инвестиционните си планове.
В последно време IKEA демонстира промяна в бизнес модела си, които преди залагаше на големи магазини в покрайнините на градовете. Сега обаче, шведската компания предпочита да влага в по-малки търговски обекти, позиционирани в централните градски части.
IKEA експерименитра с тази нова концепция чрез представителен магазин за кухненско обзавеждане в Стокхолм и магазин за легла в Мадрид.
Грюнер посочва, че Ingka Centres, която бе създадена чрез сливането на няколко дъщерни компании през 2014 г., наблюдава тенденциите в онлайн търговията.
„Ако разполагате с правилната локация, физическите локации винаги работят. Отделно от това, да имаш силно онлайн присъствие е въпрос и на това да намериш правилните пазари”, казва той.
По думите му, компанията иска да бъде по-близо до центровете на големите градове, тъй като има тенденция хората да използват все по-рядко автомобили поради това магазините трябва да се намират на достъпно място от техните домове.
Целта на Ingka Centres е да присъства в поне 30 големи градове, където да изкупи неразработени площи, като стари пощенски станции и универсални магазини.
Все пак той признава, че цените на имотите в градовете са доста високи, но посочва, че инвестициите в центровете на градовете вървят с доста по-нисък риск, отколкото вложенията в покрайнините.