IKEA планира инвестиция в размер на 5.8 млрд. евро през следващите три години за изграждането на обекти около техните магазини за търговия на дребно.

Инвестицията идва въпреки бурното развитие на онлайн търговията в последните години, предава Financial Times.

Подразделението на IKEA за недвижими имоти - Ingka Centres, понастоящем притежава портфолио, оценявано на 9.5 млрд. евро. Целта е компанията да увеличи тази стойност с над 50%, включително чрез инвестиция от 3 млрд. евро в новата й концепция, представляваща смесени търговски площи в близост до познатите магазини на бранда в Европа, Азия и Северна Америка.

Джерард Грюнер, глобален управляващ директор на Ingka Centres, позната преди като Ikea Centres, коментира, че групата е извършила проучвания на пазара на имоти и потребителското поведение, показващи, че има тенденция за изцяло нов начин на мислене относно търговските центрове.

Това включва „интеграция на магазините в места за срещи” и „отваряне на синята стена (стените на магазините на IKEA), така че да са част от центровете, а не отделни сгради”, казва той.

Ingka Centres - дъщерна компания на Ingka, компаниятa-майка на IKEA, вече е наемодател на други търговци и услуги, предлагащи отдих.

Компанията продаде 24 от търговските си паркове в Европа за 900 млн. евро през 2017 г., като сега ще се фокусира върху градските центрове, както и към придобиването на имоти в Индия и разширяването на операциите си в Китай.

До 2025 г. компанията очаква да притежава 70 локации в 15 страни спрямо 45 локации към днешна дата. Това ще включва офиси, обществени места и апартаменти, вдъхновени от IKEA, както и търговски обекти.

Новият проект ще включва инвестиция в размер на 2 млрд. евро в пространства със смесено предназначение в китайските градове Чанша, Шанхай и Сиан, като се предвижда обновяване на някои съществуващи имотни притежания на компанията.

Ingka Centres посочва, че инвестиционната програма демонстрира дългосрочна увереност на компанията, че концепцията за смесени търговски площи, офиси и жилища е правилно начинание.

Инвестицията ще бъде финансиране с приходите от Ingka Centres и останалите дивизии на IKEA. С други думи – компанията няма да разчита на кредити за инвестиционните си планове.

Как IKEA измисля необичайните имена на продуктите сиИмената на продуктите на пръв поглед може да изглеждат странно, но компанията си има система за определянето им


В последно време IKEA демонстира промяна в бизнес модела си, които преди залагаше на големи магазини в покрайнините на градовете. Сега обаче, шведската компания предпочита да влага в по-малки търговски обекти, позиционирани в централните градски части.

IKEA експерименитра с тази нова концепция чрез представителен магазин за кухненско обзавеждане в Стокхолм и магазин за легла в Мадрид.

Грюнер посочва, че Ingka Centres, която бе създадена чрез сливането на няколко дъщерни компании през 2014 г., наблюдава тенденциите в онлайн търговията.

„Ако разполагате с правилната локация, физическите локации винаги работят. Отделно от това, да имаш силно онлайн присъствие е въпрос и на това да намериш правилните пазари”, казва той.

По думите му, компанията иска да бъде по-близо до центровете на големите градове, тъй като има тенденция хората да използват все по-рядко автомобили поради това магазините трябва да се намират на достъпно място от техните домове.

Целта на Ingka Centres е да присъства в поне 30 големи градове, където да изкупи неразработени площи, като стари пощенски станции и универсални магазини.

Все пак той признава, че цените на имотите в градовете са доста високи, но посочва, че инвестициите в центровете на градовете вървят с доста по-нисък риск, отколкото вложенията в покрайнините.