В средата на 60-те години на миналия век клиент на Хърб Келъхър му предлага да основат регионална авиокомпания, която ще лети само в щата Тексас.

Келъхър, който по онова време е на 35 г. и има собствена адвокатска кантора в Сан Антонио, се съгласява "в рамките на дни," споделя той пред Гай Раз от NPR.

Двамата набрали 500 000 долара финансиране през 1967 г., но законови проблеми между тях и конкуренцията им попречили да започнат полети още четири години и половина след това. Първият полет, който бил от Далас до Сан Антонио, е осъществен чак на 18 юни 1971 г.

Днес, близо 50 г. по-късно, Southwest Airlines е една от най-големите авиокомпании в света и се оценява на "вероятно около 20 млрд. долара," казва Келъхър, който сега е на 86 г. Много от конкурентите от първите години на компания и дори легендарни превозвачи от онова време, като Pan Am и TWA, вече не съществуват.

Вероятно още по-впечатляващо от това, че е оцеляла в силно конкурентната авиоиндустрия, е фактът, че Southwest работи на печалба през безпрецедентните 43 години подред.

"Имали сме години, в които печалбата намалява, но никога не сме имали загуба за цялата финансова година от 1972 г. насам," казва бившият главен изпълнителен директор.

И никога не сме изпращали в принудителен отпуск служители на Southwest Airlines, докато останалите компании от индустрията през целия този период вероятно са го направили с един милион и половина служители по света."

Въпреки успеха на превозвача Келъхър, чиято първоначална инвестиция от 10 000 долара в компанията днес струва доста повече, никога не си е увеличавал заплатата.

"Винаги съм отказвал увеличенията на заплатата и увеличенията на бонусите, за да дам добър пример на всички наши служители," казва Келъхър. Вместо това той получавал опции за придобиване на акции в компанията. "Разбира се, акциите, които съм получил, поскъпнаха значително, но те бяха вместо парично възнаграждение."

"Според мен това бе изискване за това да си добър лидер," казва той.

Освен това неговото решение съвпада с първоначалната философия на Southwest. Още отначало Келъхър осъзнава, че авиоиндустрията е "много рисков бизнес. … Затова ние можеше да привличаме внимание от маркетингова гледна точка, но трябваше да бъдем много консервативни от финансова гледна точка."

Келъхър е в добра компания: други главни изпълнителни директори на големи компании също са отказвали да приемат обичайната за такива постове заплата. Официално заплатата на Илон Мъск от Tesla, например, е едва 45 936 долара, или минималната за щата Калифорния. Той обаче никога не приема парите.

Марк Закърбърг пък поиска 1 долара заплата през 2013 г., което го направи най-ниско платения служител на Facebook.