Канада иска да е дом на новата Силициева долина
Последните събития в САЩ относно емиграционната политика в страната са добра новина за Канада.
Американското правителство прилага политика за визови ограничения, която води до все по-трудно и бавно привличане на чуждестранни таланти от страна на местните компании. Паралелно с това, се очаква скоро да бъде приложен и планът за преразглеждане на програмата за отпускане на визи тип H-1B.
В същото време обаче Канада стартира своята политика за бързо издаване на визи.
В началото на тази седмица канадското правителство стартира нова програма за съкращаване на сроковете по издаване на работни разрешителни и визи за постоянно пребиваване. Според новите правила подобни документи ще се издават в срок до 2 седмици вместо досегашната 1 година.
Проектът е пилотен и ще продължи 2 години като част от стратегията Global Skills, която бе обявена през миналата година. Целта на всичко това е да облекчи иновативните компании в търсенето им на висококвалифициран персонал. Това се приема за пореден опит на Канада да привлече на територията си технологичните специалисти, работещи в САЩ.
Като част от плана, Канада работи и с по-свободни разпоредби и данъчни облекчения. По-късно през тази година провинция Онтарио ще стартира рекламна кампания, която ще бъде насочена към служителите и ръководителите в компаниите от Силициевата долина.
„Не е наша работа да критикуваме администрацията. От нас се очаква да разпознаваме възможностите, когато ги видим”, казва Брад Дюгюид, министър на икономиката, развитието и растежа на Онтарио.
Администрацията на Доналд Тръмп вече заяви, че има намерение да реформира визовата програма H-1B, за да премахне злоупотребите с нея, пише CNN.
Технологичната индустрия в САЩ гласно критикува тези планове, като не става дума за възпрепятстване на квалифицирания персонал.
Стартъпи за над половин милиард долара са създадени в САЩ от чуждестранни предприемачи, по данни на National Foundation for American Policy.
Това не е първият път, в който Канада се опитва да привлече висококвалифицирани технологични работници. Компании, като Sortable, вече са пускали свои собствени рекламни кампании сред работещите в САЩ служители. Друга група, наричаща се True North, пък предлага специални пакети на тези компании, които решат да отворят свой офис в Канада.
Дом на компании, като Blackberry, и стартъпи като Hootsuit и Shopify, Онтарио също така е място, в което много американски технологични компании имат представителства. Сред тях са Google, Facebook, IBM и Amazon. Брад Дюгюид посочва, че провинцията е силна в области, като изкуствения интелект, суперкомпютри, автономни автомобили и други.
Канада не разчита единствено на реклама и облекчен визов режим. Страната предлага и интересно разнообразие от данъчни кредити.
По думите на Дюгюид, провинция Онтарио е премахнала над 80 000 административни тежести, така че технологичните компании да имат повече гъвкавост в техните проучвания и разработки, конкретно за тези компании, интересуващи се от самоуправляващи се автомобили.
Властите в Онтарио са променили и регулаторните механизми, за да може да адаптират по-бързо и безпроблемно иновациите, излизащи на пазара.
Автомобилният концерн Ford вече обяви, че ще инвестира 1.2 млрд. долара в център за проучвания и разработки в Отава. През 2016 г. пък General Motors обявиха, че ще увеличат броя на софтуерните инженери в региона с още 1000 служители.
Стандартът на живот в Канада също може да се окаже привлекателен за служители. Реално това е причина за сериозен внос на човешки капитал. Над половината от населението на Онтарио е родено извън границите на Канада.
Разходите за наем на жилище, които никак не са ниски, изглеждат доста разумни на фона на тези в Силициевата долина. Съществуват и политики за безплатно обучение на домакинствата с ниски доходи.
В допълнение, към здравеопазването е въведена и нова програма, която предлага безплатни лекарствени продукти на хора под 25-годишна възраст.
„В много отношения помагаме животът да е на все по-достъпни цени”, коментира Дюгюид. „Новото правителство в Канада, кабинетът на Трюдо, реално разбира важността за рационализиране на процеса за привличане на хора”, коментира политикът.
Кабинетът на Тръмп обаче не носи само добри новини за Канада. Икономиката на страната е силно обвързана с тази на САЩ, която внася канадски стоки за 278.1 млрд. долара на година, както и услуги за 29.6 млрд. долара.
Предоговарянето на споразумението NAFTA, промяната на граничните такси и политиката за покупки само на американски стоки се отразяват негативно на канадската икономика.