Приходите на Apple спадат, но бизнесът с услуги достига рекорден връх
Apple съобщи, че приходите ѝ са намалели за трето поредно тримесечие, което е най-продължителният спад на продажбите на компанията от 2016 г. насам, тъй като производителят на iPhone продължава да се сблъсква с намаляващото търсене на потребителски устройства.
Общите приходи от iPhone, които обикновено са основен двигател на печалбите на Apple, не достигат прогнозите на анализаторите и падат в сравнение с миналата година, но главният изпълнителен директор Тим Кук изтъкна силните продажби на развиващите се пазари.
Технологичният гигант, базиран в Купертино, Калифорния, отчете приходи от 81,8 милиарда долара за тримесечието, приключило през юли, което е спад от 1,4% спрямо предходната година и до голяма степен е в съответствие с оценките на анализаторите.
Нетната печалба на Apple е нарасналa с 2,3% годишно до 19,9 милиарда долара. Изключително важните продажби на iPhone на компанията са паднали с 2,4% до 39,7 милиарда долара, което не оправдава очакванията на анализаторите за приходи от 40,2 милиарда долара от iPhone.
Apple наскоро обяви първия си голям нов хардуерен продукт от почти десетилетие – VR очилата Apple Vision Pro на цена от $3499. Инвеститорите обаче не очакват устройството да започне бързо да допринася за по-значителни приходи, тъй като броят на доставките за първата година ще бъдат под един милион. Apple обаче съобщи, че приходите в отдела ѝ за услуги са достигнали нов рекорд за всички времена от 21 милиарда долара, движен от над един милиард платени абонаменти за стрийминг на музика, телевизионни продукти и други приложения в App Store.
Изминаха около седем години, откакто Apple отбеляза три поредни тримесечия на спад на приходите, когато завърши фискалната си 2016 г. с продажби от 7,7% на годишна база, най-вече поради спада в продажбите на iPhone. Същият феномен стои зад спада на Apple през 2023 г., въпреки че инвеститорите и анализаторите като цяло остават оптимистично настроени, че компанията ще намери начин да запази и развие доминиращата си позиция в живота на потребителите, коментира The Wall Street Journal.
През юни Apple стана първата корпорация в света, която затвори търговска сесия с пазарна капитализация над $3 трилиона. Акциите ѝ се търгуват с 50% нагоре от началото на годината. Възходящата перспектива за компанията се дължи на усилията ѝ за диверсификация, главно чрез продажби на абонаменти.
„Въпреки че всички винаги очакват следващия страхотен продукт на Apple, аз мисля, че бизнесът с услуги е толкова прекрасен повтарящ се поток от приходи, че те са късметлии да го имат“, коментира Трип Милър, управляващ партньор в инвеститора на Apple Gullane Capital Partners.
Главният финансов директор на Apple Лука Маестри коментира, че компанията е поставила рекорди за всички времена за редица свои бизнес услуги, включително реклама и видео. Абонаментите са се увеличили със 150 милиона през последната година и са се удвоили спрямо преди три години, посочва той.
„Хората, които харчат за услуги, показват, че икономическата активност е добра“, казва Маестри, цитиран от WSJ. „За нас услугите са водещ индикатор за силата и здравето на нашата екосистема. Това означава, че нашите клиенти са много ангажирани с нашите устройства.“
За текущото тримесечие, което приключва през септември, компанията очаква нейните бизнеси с iPhone и услуги да се ускорят спрямо предходната година, според съобщението на Маестри към инвеститорите.
Анализаторите очакват Apple да се върне към лек ръст на приходите през четвъртото си фискално тримесечие, което приключва през септември, като продажбите ще нараснат с по-малко от 1% спрямо предходната година до 90,2 милиарда долара.
Следващият голям ъпгрейд на iPhone – вероятно наречен iPhone 15 – се очаква през септември. В момента iPhone представлява приблизително половината от общите продажби на Apple в сравнение с почти две трети от приходите през 2016 г.
Китай, третият по големина пазар на Apple, отбелязва ръст от 7,9% в приходите до 15,8 милиарда долара, надминавайки прогнозите на анализаторите за 13,6 милиарда долара.
По време на разговор с инвеститорите Тим Кук заяви, че в основата на тези резултати са китайските потребители, преминаващи към iPhone от конкурентна платформа за смартфони.
Apple постига успех в продажбите на iPhone на развиващите се пазари – особено в Индия. Анализаторите се надяват, че всеки спад в продажбите в Китай, който в миналото беше основен двигател на растежа на Apple, ще бъде смекчен от навлизането и разширяването на бизнеса в Индия.
„Индия е вторият по големина пазар на смартфони в света“, каза още Кук по време на разговора си с инвеститорите, признавайки, че компанията в момента има малък пазарен дял в страната, но влага цялата си енергия да го увеличи.