Шест нови пазара за финтех предприемачи
В момента световната финтех индустрия расте с почти 20% на година. По прогнозите на Vantage Market Research до 2028 г. пазарът ще превиши 330 млрд. долара. По-рано предпримачите от Русия се стремяха към САЩ, но в настоящите условия това е невъзможно. Това накара Павел Гужиков, основател и CEO на финтех компания да преразгледа плановете си като финтех предприемач. Той вижда перспектива през следващите години в няколко нови пазара.
Методологията за оценка на привлекателността на даден пазар се базира на няколко критерия, които измерват перспективите. Това са:
Отказ от плащането в кеш
Високият процент на безкешови разплащания е пряк показател за перспективността на финтех стартъпите в страната. Ако аудиторията масово се отказва от наличните пари, тя е потенциално готова за иновационни финтех решения.
Взривен ръст на безналичните плащания бе регистриран през 2020 г. по време на пандемията. Причините бяха нежеланието на клиентите да бъдат на места с много хора и страх от досег с книжни пари, които може да бъдат преносители на болести. До пандемията процентът на безналичните плащания постепенно растеше - примерно с 2% на година.
Една от основните причини - лоялността на младежите към новите технологии. Младежките са част от дигиталния свят, а в него много стоки е невъзможно да се платят кеш, пише Forbes.
След младежите и останалите сегменти от аудиторията минават към този начин на разплащане. Много компании мотивират клиентите си да плащат за стоки онлайн, например, предлагайки намаление. За бизнеса този формат на плащане е изгоден - парите по-бързо постъпват в оборот. По прогноза на икономистите на МФВ, в страните, където кешът е най-малко популярен, делът им ще се доближи до 0% в близките 5-17 години.
Увеличаването на процента на безкевоши разплащания означава, че клиентите се приучават да плащат онлайн и потенциално са готови да използват други финтех инструменти.
Развитие на малкия и средния бизнес
Развитият малък и среден бизнес е показател за развитие на икономиката като цяло. Той понижава безработицата в страната. По-просто е да се намери работа сред хиляди неголеми компании, отколкото в една голяма. Като резултат се повишава покупателната способност на населението, което потенциално спомага за търсенето на финтех инструменти.
През пандемията малкият и средният бизнес бе принуден активно да внедрява онлайн продажба и безкешово разплащане. Компаниите, които не успяха да се адаптират, трябваше да затворят. Развитият малък и среден бизнес в постковид епохата е широк пазар за b2b финтех решения.
Потребности на аудиторията
Ако на развиващите се пазари ръстът на финтех често се осигурява от ефекта на ниската база, то на развитите той идва от аудиторията. Високият стандарт на живот формира нови потребности, аудиторията се нуждае от повишен комфорт, защото лесно възприема иновации, които го осигуряват.
Най-скъпата европейска финтех услуга Klarna спечели именно от това. Хората в скандинавските страни се умориха от кеша. Половината от филиалите на най-големите банки в Швеция дори нямат налични пари в касата и не приемат кеш.
Новата услуга се оказа успешна не само защото позволява да се купуват стоки на разсрочено плащане, но и защото отговаря на търсенето на аудиторията на удобно и бързо безкешово разплащане.
Новите пазари
Китай
Китай е основният световен финтех инвеститор от 2018 г., когато китайските инвестиции във финансови технологии достигнаха 25,5 млрд. долара, което възлизаше на над половината от общия световен обем. 80% от възрастни в Китай пазаруват онлайн, 94% от тях не използват кеш за интернет покупките си.
Основните платежни инструменти в Китай са суперприложенията Alipay и WeChat. Суперприложението се отличава от обичайното платежно приложение с широката си функционалност.
Планът за финтех развитието на Китай за периода 2022-2025 г., публикуван от Народната банка на КНР, показва, че има свободни ниши за финтех предприемачи. Например, това е свързано с интеграцията на финтех и зеленото финансиране. Китайският лидер Си Дзинпин обеща, че до 2060 г. страната ще бъде напълно въглеродно неутрална, а за целта са необходими зелени центрове за бази данни.
Освен това в плана за развитие на финтех се говори за трудностите, с които се сблъсква по-възрастното поколение на Китай при използването на финансови продукти. В страната очевидно има търсене на удобни и разбираеми технологии за по-възрастните.
Индия
Индия е една от най-бързо развиващите се икономики на света. Само за последните две години местните финтех стартъпи привлякоха над 15 млрд. долара от международни инвеститори. Обемът на пазара на индийската финтех индустрия през 2021 г. бе 31 млрд. долара, а прогнозите за 2025 г. са за примерно 150 млрд. долара. В страната има над 6500 финтех компании, в това число над десет “еднорога”.
Електронните портфейли в Индия са значително по-популярни от мобилните банки. Средностатистическият жител на страната има минимум два портфейла, с помощта на които решава всички важни задачи - от плащане на сметки до купуване на стоки.
За разлика от Китай, тук суперприложенията едва започват да намират своето място на пазара. Те набират обороти и са доста по-удобни от електронните портфейли. В бъдеще ще станат лидери на пазара.
Узбекистан
Узбекистан е активно развиващ се финтех пазар. Дистанционни банкови услуги използват 22 млн. души - или 65% от населението на страната.
Във финансовите технологии на страната водещи са електронните портфейли. Там пробив направи портфейлът Oson, разработен от банка “Туркистон” през 2020 г. Клиентите могат да го използват с помощта на карти (Uzcard, VISA, MasterCard) и услугата WebMoney.
Приложението се радва на популярност сред узбекистанците, които пътуват до други страни, за да работят. С негова помощ се изпращат пари, плащат се сметки и т.н.
Водещият платежен инструмент в Узбекистан са електронните портфейли Click и Payme, който принадлежи на грузинската банка TBC. До 2022 г. количеството на активните потребители достигна 1,3 млн. души. Приложението Payme за 6 години от създаването си натрупа 6 млн. потребители. Услугата Click към юни 2022 г. се ползва от 8 млн. души и в над 25 000 търговски обекта в страната.
Цифровото банкиране в Узбекистан обаче все още е в зачатъчно състояние. Има само три цифрови банки, които могат да отпускат кредити и да откриват депозитни сметки онлайн.
Скандинавски страни
През 2021 г. в Скандинавия бе извършено рекордно количество сделки във финтех. Многомилионни вложения привличат най-големите скандинавски стартъпи: Klarna, Lunar, Pleo, Juni, Anyfin, Enfuce, Billogram, Hedvig и др. Абсолютен лидер по количество едри сделки е Швеция - там те бяха седем.
Съвместният доклад на PA Consulting, Copenhagen FinTech и Nordic FinTech Alliance очерта тенденциите за 2022 г. в скандинавския финтех. Един от най-важните трендове е устойчивото развитие. Финтех решенията, които помагат за опазване на околната среда, стават все по-търсени.
Друг ключов трент е отвореното банкиране: Швеция, Дания и Норвегия вече са лидери по екоститеми за отворено банкиране в Европа. Финтех стартъпите получават достъп до данните на големите банки, над 2500 странични разработчици вече ползват платформата Nordea Open Banking. Отвореното банкиране дава възможност на големите банки да получават иновации от финтех компаниите, а последните могат да разчитат на изгодно партньорство.
Колумбия
В Колумбия има относително невисока достъпност на финансовите услуги — общо 55,6% в селските райони и 66,7% в градовете. Тази ситуация помага за нарастване на необанките и финтеха като цяло.
Необанките не само дават достъп до финансови услуги много от тези, които са недостъпни на физически клонове, но и предлагат по-ниска цена на трансакциите.
През май 2019 година парламентът на Колумбия одобри «ускорения път» за получаване на лиценз за финтех компании. Като резултат Колумбия стана най-добрата страна в Латинска Америка по отношение на достъпността на финансовите услуги по време на пандемията.
Въпреки всичко в момента има голям дял потребители, които не са обхванати нито от традиционните, нито от цифровите банки. Пазарът очаква нови финтех решения, първата серия от тях ще бъде в сферата на кредитирането.
Главният колумбийски стартъп Sempli — това е кредитна платформа за малък и среден бизнес, която предоставя кредити на сума от $5000 до $80 000. През март 2022 г. компанията привлече пореден кръг инвестиции, общата сума на привлечените пари през 2017 г. — $42 млн.
ОАЕ
Според The Next Web, Дубай официално е признат за най-привлекателното място за финтех-стартъпи. ОАЕ като цяло са на първо място в класацията на локации за стартиране на бизнес, съгласно Global Entrepreneur Index. Стартъпите тук получават подкрепа от държавата и от самата бизнес среда.
В страната има над 10 000 стартъпа, специализирани във финтех. ОАЕ планират да създадат до 20 финансови “еднорога” към 2031 г.
Арабският пазар е отворен за предприемачи. Данъчните условия за стартъпи са изгодни - няма данък върху работната заплата и ръста на капитала. Аудиторията, която се състои в голямата си част от обезпечени и висококвалифицирани чужденци и представители на местното население, е готова да възприеме нови технологии, което допълнително стимулира ръста на финтех решенията.