Tesla губи над $94 млрд. от пазарната си оценка от началото на 2024 г.
Tesla имаше хитова 2023 г., като акциите ѝ се удвоиха за 12 месеца.
2024 г. обаче започва по различен начин - производителят на електрически превозни средства, ръководен от Илон Мъск, прави най-лошия си годишен старт досега.
Компанията е загубила повече от 94 милиарда долара от пазарна си оценка само през първите две седмици на 2024 г., пише Fortune. Не е трудно да разберем защо. Базираният в Остин, Тексас производител на електромобили е ударен от порой негативни новини, които идват на фона на забавящия се растеж на EV търсенето, особено в САЩ.
Акциите на Tesla затвориха с над 3% надолу в петък, тъй като компанията е изправена пред натиск от забавяне на веригата за доставки поради кризата в Червено море и след като предложи повече намаления на цените на превозните си средства в Китай, посочва CNBC.
В САЩ нарастващите разходи за труд и решението на компанията за коли под наем Hertz да продаде голяма част от своя парк от електрически превозни средства също добавиха към неволите на Tesla.
Изпълнителният директор на Hertz Стивън Шер каза пред CNBC в четвъртък, че неговата компания изважда 20 000 електромобила от своя автопарк, който се състои предимно от превозни средства Tesla. Hertz се опитва да „приведе предлагането в съответствие с търсенето“, каза Шер, и „се занимава с проблем с разходите, свързан с електромобилите в контекста на щетите и разходите за щети“, както и обезценяването на стойността на електромобилите. Междувременно бизнесът и репутацията на Tesla остават под натиск в Европа поради продължаващите работнически стачки в Швеция и в цяла Скандинавия.
Скандинавските неволи на Илон Мъск се задълбочаватЕдин от най-големите пенсионни фондове в Дания обяви, че ще продаде своите акции в Tesla заради отказа на американската компания да сключи споразумения с профсъюзите За друг проблем съобщи Reuters в четвъртък: Tesla планира да спре по-голямата част от производството в своята фабрика край Берлин, Германия - от 29 януари до 11 февруари - поради конфликта в Червено море, който наруши световната търговия.
„Значително по-дългото време за транспортиране създава празнина във веригите за доставки“, каза Tesla пред Reuters в изявление.
Анализаторите от Baird изчислиха, че Tesla произвежда между 5 000 и 7 000 автомобила седмично в завода си за сглобяване в Германия. Те добавиха, че са „предпазливи“ относно по-нататъшните ефекти върху веригата за доставки на Tesla и че „следят внимателно“ всеки ефект върху маршрутите за доставка на компанията от Китай. „Няма данни за забавяния, но смущенията в Червено море може да доведат до по-дълго време на изчакване, тъй като веригите за доставки се пренасочват“, пишат те.
„Основното безпокойство на инвеститорите относно Tesla е стагниращият растеж“, казва анализаторът на Cowen Джефри Осбърн, цитиран от Fortune. Намаляването на цените в Китай само раздухва тези опасения, защото започва да изглежда като „състезание към дъното за EV индустрията предвид силната конкуренция на този пазар“.
Ударът върху пазарната капитализация на Tesla в началото на годината е най-големият, който компанията е претърпявала за подобен период, откакто стана публична през 2010 г.
В процентно изражение спадът от 12% на Tesla от началото на януари е най-лошият от 2016 г., когато акциите ѝ паднаха с 14% през първите девет търговски дни на годината.
Tesla намалява цените на колите си агресивно от началото на 2023 г. в опит да стимулира търсенето. Но резултатът е постоянна ерозия на нейния някога огромен марж на печалба.
Брутният марж на Tesla в автомобилния сектор без регулаторни кредити за третото тримесечие падна до 16,3% от 27,9% преди година. И натискът само нараства, предвид това, че работниците в заводите на Tesla в САЩ получават повишение на заплатите.
Във фабриките си в САЩ производителят на електромобили въвежда увеличения на възнагражденията, които започват този месец - ход, разглеждан като тактика за предотвратяване на желанието на работниците да се обединят. Увеличението следва историческите победи на United Auto Workers през 2023 г. с конкурентите на Tesla в Детройт и съобщението на UAW, че ще се стреми да организира извън Голямата тройка, включително в Tesla, Toyota и други.
„Преминаваме през цикличен спад за електромобилите, но конкурентната динамика изостря натиска“, коментира Ивана Делевска, главен инвестиционен директор в Spear Invest. „Намаляването на цените и рязкото падане на маржовете са функция на тази неблагоприятна конкурентна динамика“, добавя тя, цитирана от Fortune.
Грубо пробуждане за инвеститорите на Tesla
Tesla за първи път предупреди за забавянето на търсенето на електромобили по време на своя отчет за приходите за третото тримесечие през октомври. Почти веднага след това автомобилни производители и доставчици по целия свят се включиха със собствените си негативни прогнози.
Много производители на автомобили отказаха плановете си за разширяване.
След това, по-рано този месец, Tesla обяви своите доставки за четвъртото тримесечие. Въпреки че бяха по-добри от това, което анализаторите очакваха, те поставиха компанията зад китайската BYD в глобалните продажби на електрически автомобили.
Резултатът беше грубо пробуждане за инвеститорите на Tesla. Миналата година акциите ѝ бяха осмите най-добре представящи се в S&P 500. От началото на 2024 г. досега те са осмите най-лоши, посочва Fortune.
Естествено, Мъск понася и голям личен удар.
Най-богатият човек в света, който натрупа повече богатство през 2023 г. от всеки друг на планетата, отбелязва спад на нетното си състояние с 23 милиарда долара от началото на тази година, според индекса на милиардерите на Bloomberg.
Мъск си върна първото място в индекса миналата година, изпреварвайки Бернар Арно, но сега Джеф Безос бързо се доближава към върха със 179 милиарда долара спрямо 206 милиарда долара на Мъск, според данните от петък.
По-голямата част от нетното състояние на Мъск идва от неговия дял от 13% в Tesla и около 304 милиона изпълними опции върху акции. Той също така притежава около 42% от SpaceX, което се оценява на около 53 милиарда долара, според индекса на богатството на Bloomberg.
Все пак Tesla остава ключов играч в глобалния преход от ДВГ превозни средства към предимно електрически. Причината е, че е по-напред от потенциалните си конкуренти. Китайската BYD може да е надминала Tesla по брой продадени единици, но все още изостава в приходите и печалбите. BYD не продава автомобили в САЩ, където Tesla остава лидер на пазара, коментира Fortune.
В много отношения най-големият проблем на Tesla може да е нейният минал успех и надеждата, която генерира. Докато инвеститорите имаха апетит към акциите ѝ, пазарната капитализация на Tesla нарасна, правейки я много по-голяма от всяка друга автомобилна компания в света.
Акциите ѝ обаче са силно уязвими на бурните реакции към всякакви негативни новини.
Ето защо толкова много поддръжници на Tesla твърдят, че тя не трябва да се сравнява с обикновените автомобилни компании. За тях крайната истинска стойност на компанията е в бъдещето, надявайки се компанията да разработи първите реално самоуправляващи се превозни средства.
Единственият проблем е, че Tesla обещава това от години, докато напълно автономното шофиране и AI вече са включени в оценката ѝ.