Uber Technologies Inc. успя да набере 8.1 милиарда долара в първичното си публично предлагане, съобщава Bloomberg.

Американската компания за споделени пътувания пласира 180 милиона акции на цена от 45 долара за брой, което бе в долната част на предварително обявения диапазон. Очакванията бяха за цени между 44 и 50 долара на акция.

Общата стойност на акциите на базираната в Сан Франциско компания достига 75.5 милиарда долара. Това е малко под оценката от 76 милиарда долара, направена на база последните частни инвестиции в капитала на Uber.

Общата пазарна капитализация на компанията, която включва права върху акции и други деривати, възлиза на 82 милиарда долара.

Според анонимни източници, цитирани от Bloomberg, ръководството на Uber е дало приоритет на институционалните инвеститори в IPO-то, тъй като смята, че те ще задържат акциите за по-дълго време.

По този начин компанията се надява да избегне съдбата на по-малкия си конкурент Lyft, чийто акции се сринаха с 23% след борсовия си дебют.

"Консервативната оценка на книжата на Uber е разумна и предпазлива стратегия. Очевидно компанията си е взела поуки от IPO-то на "по-малкия брат" Lyft и съдбата на акциите му през последните няколко седмици", смята анализаторът на Wedbush Securities Дан Айвс.

Дори и в ниската част на ценовия рейндж обаче, IPO-то на Uber се нарежда сред 10-те най-големи публични предлагания в историята на Уолстрийт. То със сигурност е най-мащабното след борсовия дебют на Alibaba Group Holding през 2014 г., който засега държи абсолютния рекорд с набраните тогава 25 милиарда долара.

От друга страна обаче, постигнатата капитализация е доста по-ниска от първоначалните очаквания. Миналата година инвестиционните банки, които предлагаха на Uber да се включат като поематели на емисията, твърдяха, че компанията може да постигне оценка от 120 милиарда долара.

Една от причините за по-консервативния подход е фактът, че от Uber не избраха идеалния момент за излизане на борсата, след като чакаха близо 10 години за него, пише още изданието.

В четвъртък американските борсови индекси регистрираха четвърти пореден спад, а широкият борсов индикатор S&P 500 е на път да запише най-слабата си седмица от началото на годината на фона на ескалиращия търговски конфликт между САЩ и Китай.

Директорите и съветниците на Uber прекараха последните няколко седмици в пътувания до някои от водещите финансови центрове, като Ню Йорк, Лондон и Сан Франциско, където организираха срещи с потенциални инвеститори и представиха перспективите пред американската компания за споделени пътувания.

Стратегията за развитие предвижда разширяване на бизнеса и в други сегменти от логистиката и транспортния бизнес - скутери под наем, автономни коли и масов транспорт. Целта е да се създаде единна платформа, която потребителите да могат да използват за всякакви услуги.

Шофьори на Uber: Споделената икономика експлоатира хоратаКомпанията за споделено пътуване Uber ще направи дебют на капиталовите пазари в края на тази седмица. На фона на това, водачите на компанията решиха да „отпразнуват” излизането на борсата с масови протести в САЩ

Икономистът Арун Сундарарян смята, че превръщането на Uber в публична компания ще ѝ осигури достъп до повече финансови средства, с които ще може да увеличи дела си на транспортния пазар, но в същото време ще я принуди да постави по-сериозен фокус върху краткосрочните финансови резултати за сметка на дългосрочните проекти.

"Uber може да постигне капитализация от 1 трилион долара, ако в следващите 5-10 години успее да генерира повече приходи от всяка друга транспортна услуга. Проблемът е, че за да се случи това, компанията ще трябва да се справи с натиска на инвеститорите да генерира печалба възможно най-бързо", казва още Сундарарян, цитиран от Bloomberg.

Както повечето технологични стартъпи, Uber все още работи на загуба. Отрицателният финансов резултат за 2018 г. възлиза на 3.04 милиарда долара, а общите приходи от дейноста са на стойност 11.3 милиарда долара.

Общите загуби, натрупани през последните три години, надхвърлят сумата от 10 милиарда долара, показват данните от проспекта за IPO-то На компанията.

Очаква се 2019 да бъде една от "най-горещите" на технологичния IPO пазар в Съединените щати. Годината обаче стартира с блокиране на американската администрация заради споровете между републиканци и демократи по темата за държавния бюджет.

За 35 дни беше спряна и дейността на агенцията, която се занимава с одобрението на документите за IPO-тата, припомня Bloomberg. По тази причина Uber, която подаде проспекта си още през декември заедно с Lyft и още няколко технологични стартъп компании, трябваше да стои и да чака, докато американските борсови индески се радваха на едно от най-силните си тримесечия за последното десетилетие.

Търговията с акциите на Uber ще стартира днес (петък, 10 май) на New York Stock Exchange с борсов код UBER. Представянето им ще се следи много внимателно и от останалите технологични стартъпи, които се готвят за своите публични предлагания по-късно през годината.

Сред тях са Slack Technologies, Postmates, Peloton Interactive и Airbnb.