Uber Technologies вече има 91 милиона потребители, но растежът се забавя, а загубите от основната дейност за последните три години вече надхвърлят 10 милиарда долара.

Това показват данните от публикувания късно в четвъртък проспект за първичното публично предлагане на компанията за споделени пътувания.

Документът за първи път разкрива подробната финансова картина на базираната в Сан Франциско компания, създадена преди 10 години.

Само за миналата година оперативната загуба възлиза на над 3 млрд. долара, но изпълнителният директор Дара Косровшахи и неговите колеги се надяват, че инвеститорите ще погледнат в по-дълъг хоризонт.

Той промотира Uber не просто като транспортна компания, а като "платформа" - дума, която се повтаря над 700 пъти в проспекта за IPO-то, отбелязва Bloomberg.

Компанията разчита на връзките между отделните услуги, които предлага. Бизнесът за доставка на храна, който оперира под марката Uber Eats, регистрира ръст на приходите от 150% през 2018 г. Те достигат над 1.5 милиарда долара.

Активните потребители на Uber вече са 91 милиона души - два пъти повече, отколкото през 2016 г. Това са хората, които са ползвали поне едно от приложенията на компанията в рамките на един месец.

Най-голямото предизвикателство за Uber в предстоящото IPO ще е да убеди инвеститорите, че все още е в начален етап от развитието си, който ѝ позволява да работи на загуба, но в същото време е достатъчно развита, за да се стреми към пазарна оценка от над 100 милиарда долара.

Uber е най-голямата компания за споделени пътувания в света. Пазарният ѝ дял в САЩ, Канада, Латинска Америка, Европа, Австралия и Нова Зеландия достига 65%, показват още данните от проспекта.

Растежът на основния бизнес обаче се забавя. Докато през 2017 г. е отчетено повишение на приходите от 95%, за 2018 г. то е само с 33 на сто.

По подобие на Amazon, който се превърна в универсален търговец на дребно в глобален мащаб, Uber се опитва да представи платформата си като бъдещето на всички услуги, свързани с транспорта - от наема на скутери и велосипеди, през доставката на стоки и хранителни продукти, до автономните возила и летящите коли.

Финансовите отчети показват, че загубата от 3 милиарда долара за 2018 г. идва на фона на общи приходи от дейността в размер на 11.3 милиарда долара. Те се повишават с 42% спрямо предходната година, но ръстът им е доста под отчетените 106% през 2017 г.

Общите загуби от основната дейност за последните три години пък надхвърлят 10 милиарда долара.

В проспекта на компанията се посочва, че шофьорите, които имат по над 2 500 пътувания, ще получат бонус под формата на акции от IPO-то.

10-те най-горещи IPO-та през 2019 г.През 2019 г. Уолстрийт вероятно ще приветства няколко големи компании, които са част от ежедневието на много хора


Нетният финансов резултат за миналата година е положителен на стойност 997 милиона щатски долара. Постъпленията са основно от продажбата на активи в Югоизточна Азия и Русия, както и от поскъпването на акциите на най-голямата китайска компания за споделени пътувания Didi Chuxing, в която Uber има миноритарен дял от 20%.

IPO-то на Uber по всяка вероятност ще е най-голямото за тази година и едно от 10-те най-големи в историята на капиталовите пазари въобще. Компанията ще се опита да набере 10 милиарда долара от първичното си публично предлагане, в което ще участват 29 банки.

Водещите поематели по емисията са Morgan Stanley и Goldman Sachs Group.

Сравнението с конкурентната компания Lyft, която осъществи борсовия си дебют през март, ще бъде неизбежно, смятат експертите, цитирани от Bloomberg. Lyft, която оперира само в САЩ и Канада, продаде 32.5 милиона акции на цена от 72 долара за брой.

В първия ден от търговията цената им се повиши с над 20%, но впоследствие регистрира сериозен спад и към момента те се търгуват на ниво от малко над 61 долара.

Това е сериозно предупреждение за желаещите да участват в IPO-то на Uber, още повече, че и ръководството на самата компания откровено споделя всички възможни рискове за бизнеса през следващите няколко години. Сред тях е и възможността Uber никога да не успее да излезе на печалба.

Очаква се роудшоуто на компанията, в което тя ще представи платформата си пред инвеститорите, да започне на 29 април. Търговията с книжата на Uber пък ще стартира на фондовата борса в Ню Йорк през май.