Uber се подготвя за IPO-то на годината
Компанията за споделено пътуване Uber подготвя най-голямото IPO за тази година. По-късно този месец започва роудшоуто, в което акциите ще бъдат представени пред потенциалните инвеститори, а в четвъртък се очаква и публикуването на детайлния проспект, който ще разкрие подробности за финансовото състояние на компанията, пише Bloomberg.
Очаква се търговията с книжата на Uber да стартира през май, твърдят анонимни източници, цитирани от изданието. Според тях компанията ще се опита да набере 10 милиарда долара от първичното публично предлагане.
IPO-то на Uber по всяка вероятност ще е най-голямото за тази година.
Досега компанията публикуваше отделни детайли за финансовото си състояние, но проспектът, който бе подаден през декември в американската Комисия по ценните книжа и борсите ще даде пълна картина на нейната дейност и резултати. Инвеститорите го очакват с нетърпение, тъй като вече имаха възможност да се запознаят с отчетите на конкурентната компания Lyft, която осъществи борсовия си дебют през март.
"Основният момент ще бъде сравнението на показателите за споделените пътувания между двете компании. За много инвеститори Lyft е просто "малкото братче" на Uber", смята Дан Айвс от Wedbush Securities.
През февруари от Uber обявиха, че за миналата година са генерирали 50 милиарда долара от превози, което представлява ръст от 45% спрямо 2017 година. Данните обаче показват, че темповете на растежа се забавят. Нетните постъпления за цялата 2018 година възлизат на 11.4 милиарда долара, от които 3 милиарда са реализирани в последните три месеца. Това представлява ръст от едва 2% спрямо предходното тримесечие.
На годишна база повишението е с 25 на сто, което изглежда високо според повечето стандарти, но всъщност е по-слабо от реализирания ръст през третото тримесечие, който достига 38%.
Според Bloomberg потенциалните инвеститори вероятно ще поискат обяснение за това "изглаждане" в кривата на растежа, той като то може да се разглежда и като сигнал за проблеми в основния бизнес на компанията - споделените пътувания. За тях ще е интересно и детайлното разпределение на източниците на приходи, тъй като Uber разшири дейността си и на други пазари, като доставките на храна и куриерски пратки, отдаване под наем на скутери и велосипеди, както и разработките на безпилотни машини и дронове.
От проспекта ще стане ясна и географската структура на компанията и по-точно нейната дейност в САЩ, съпоставена с глобалните ѝ операции. Това също е важен момент от сравнението с Lyft, която оперира само в САЩ и Канада.
И за двете компании обаче един от най-важните аспекти е дали могат да генерират печалби в дългосрочен план. Според експертите, цитирани от Bloomberg, Uber прилага по-консервативен подход при прогнозирането на бъдещите си финансови резултати, включвайки повече потенциални разходи в модела.
Uber и Lyft изчисляват по различен начин и броя на активните си потребители. За Lyft критерият е "поне едно пътуване, запазено през приложението на компанията за дадено тримесечие". За последните три месеца на 2018 година компанията има 18.6 милиона активни пътници. При Uber дефиницията за активен потребител може би ще е по-сложна, имайки предвид по-широкия спектър и глобалното разпространение на нейните услуги.
По време на роудшоуто на Lyft, ръководството на компанията изтъкна, че IPO-то е презаписано и търсенето надвишава предложения брой акции. Първоначално книжата на компанията поскъпнаха след борсовия ѝ дебют, но впоследствие регистрираха спад и дори паднаха под цената на записване от 72 долара за брой. В момента те се търгуват на ниво от 67.44 долара.
Компаниите, които залагат на растежа обаче, често страдат от подобни "турбуленции" в първите дни и седмици на търговия. Нещо подобно се случи и с Facebook, чиито акции поевтиняха значително още във втория ден след IPO-то през май 2012 година.
Към момента Uber се оценява на около 76 долара, съдейки по стойността на частните инвестиции в компанията. Последната такава бе реализирана от Toyota Motor Corp. през 2018 година. До този момент обаче няма официални данни за това какъв брой акции ще бъдат предложени и каква ще бъде исканата цена.
Акциите на японския холдинг SoftBank Group, който един от основните акционери в Uber, поскъпнаха с близо 2% на борсата в Токио тази сутрин.
Засега Uber се фокусира повече върху растежа, отколкото върху финансовите резултати. За 2018 година компанията генерира загуба от 1.8 милиарда долара - с 15% по-малка от тази през 2017 година. Но организацията на публичното предлагане може да доведе до известно повишение на разходите, смятат експертите.
Акциите на Uber ще се търгуват на фондовата борса в Ню Йорк, а IPO-то ще се управлява от Morgan Stanley, Goldman Sachs и Bank of America.