Бъди себе си, но с ботокс и филтри. Идеалът за социален престиж на Gen Z
Младото поколение възприема процедури като ботокс и филър като подстригване или маникюр. Опасно ли е това
Лесно е да разпознаем снимка от началото на Instagram и Snapchat.
Зърнести, размазани изображения на залези и селфита с ужасно качество заливаха социалните мрежи през 2010 г.
Филтрите с добавена реалност станаха популярни заради способността им да свиват носове и да озаряват тена. Никой не беше ощетен от разминаването с реалността.
След близо десетилетие филтрите значително подобриха качеството си. За разлика от старите, които наслагваха мрежесто лице върху селфито ви на екрана, най-новите филтри преработват пикселите на изображението, за да генерират изцяло ново лице.
Днешният онлайн свят е залят от изображения на кожа без никакви бръчки и пори, перфектно извити вежди и плътни устни, но не винаги е ясно кой е получил цифров лифтинг и кой – истински, пише Business Insider.
Инфлуенсърите с повдигнати вежди и перфектни устни все повече се пренасят в реалния живот. Неинвазивните и антиейджинг корекции, като филъри за устни и ботокс, са на върха на популярността си.
От 2019 г. до 2022 г. се наблюдава 18% увеличение на козметичните процедури за лице в САЩ. За това време броят на инжекциите с ботокс е скочил със 73%. А според Американската академия по пластична и реконструктивна хирургия, поколението Z спомага за увеличаване на търсенето.
В проучване от 2022 г. 75% от пластичните хирурзи по лице съобщават, че повече клиенти под 30-годишна възраст искат да им бъдат направени корекции на челото и на устните.
Тяхната основна цел? Подобряване на селфито.
Още преди бума на дистанционната работа, социалните медии започнаха да оформят представата как изглеждаме.
През 2019 г. The New Yorker обяви, че това е "Ерата на Instagram физиономията" – нова визия, популяризирана от Ким Кардашиян и други инфлуенсъри, която се състои от високи скули, котешки очи и сочни устни.
Хората започнах да изглеждат все по-еднакво. Пет години по-късно, когато благодарение на работата от дистанция още по-голяма част от ежедневните ни контакти се осъществяват в наситената с визуални ефекти онлайн сфера, тенденцията се засилва.
По-голямата достъпност, намаляването на стигмата и натискът да бъдем в крак с дигиталните тенденции стимулират бума на пластичната хирургия. Все по-често промяната на лицето е въпрос на това да останеш в крак с времето.
"Въпреки че знаем, че никой не изглежда като профила си в Instagram, ние винаги сравняваме реалните си форми с профила на останалите", смята Хедър Уиддоус, професор по философия в Университета на Уоруик.
Отдавна е установено, че визуалните платформи за социални медии вредят на самочувствието на младите. Проучване на тийнейджърки от 2018 г. установява, че колкото повече време прекарват в социалните медии, толкова по-вероятно е те да изпитват "неудовлетвореност от тялото си" и депресия.
Изследване, публикувано от Американската психологическа асоциация през 2023 г., установява, че тийнейджъри и млади хора, които са намалили времето си в социалните медии с 50% за няколко седмици, са изпитали значително подобрение в усещането си за теглото и външния вид.
Но хората прекарват все повече време онлайн, скролват в социалните мрежи и се взират в себе си. Още в началото на създаването и пускането на филтрите, изследователите бяха загрижени за тяхното въздействие.
През 2018 г. изследователи от Медицинския факултет на Бостънския университет излязоха със становище, в което твърдяха, че филтрите имат катастрофален ефект върху самочувствието на хората, като нарекоха тенденцията "Snapchat дисморфия".
По това време най-използваният филтър за лице в Instagram включваше сърца и стрели на Купидон, които прелитат през екрана. Оттогава обаче филтрите станаха по-реалистични. Трикове на TikTok като Bold Glamour и Teenage Look безпроблемно променят лицата пиксел по пиксел, създавайки фантастично виртуално огледало, което според психолозите може да доведе до дисморфия.
Несъвършенствата се замъгляват, кожата се изсветлява, а пропорциите се променят. Филтрите за старост са предупреждение: Ето колко сбръчкани и увиснали ще изглеждате, ако не работите върху себе си.
Проучване от 2020 г. на Лондонския университет установи, че 90% от жените на възраст между 18 и 30 години са използвали филтри, за да подобрят външния си вид.
Проучване от 2019 г. установи, че хората, които използват YouTube, Tinder и Snapchat и особено техните функции за редактиране на изображения са по-склонни към козметичната хирургия.
Проучване от 2022 г., което разглежда потребителите на Instagram от поколението Z, установи, че тези, които използват филтри, за да редактират снимките си, са по-склонни да си направят козметични процедури.
Междувременно, пластичните хирурзи все повече споделят видеоклипове, в които навлизат в тънкостите на различни процедури, а обикновените потребители споделят видеоклипове в стил "един ден от живота ми", в които водят аудиторията от болничната стая до пътя на възстановяването.
Проучването от 2022 г. установява, че хората, които следват инфлуенсър с пластична намеса, са по-склонни да се подложат на собствена процедура. Ан-Мет Херманс, един от съавторите на проучването, прогнозира, че това ще става "все по-нормално".
Преминаването от хирургични процедури към минимално инвазивни инжекции също прави козметичните процедури по-безопасни и достъпни за обикновените хора.
В проучване на Vice от 2019 г. сред потребителите на Snapchat в Обединеното кралство, 59% от лицата на възраст между 13 и 24 години посочват, че процедури като ботокс и филъри са като подстригване или маникюр.
"От гледна точка на цената не винаги има толкова голяма разлика между това да отидеш на фризьор от висок клас и да си боядисаш косата срещу това да си направиш една или две зони ботокс", казва Херманс, доцент по здраве и благосъстояние в университета в Тилбург, Нидерландия, който изучава обществените идеали за красота.
В сравнение със замръзналото лицето от 90-те години на миналия век или модата на "патешките устни" от 2010 г., днешните естетически тенденции клонят към външния вид "ти, но по-добър". Манията по тялото от 2000-те години е заменена от мания за подмладяване.
Компанията за пазарни проучвания Circana установява, че 19% от представителите на поколението Z използват серуми против стареене. Подмладяването, включващо комбинация процедури за грижа за кожата и козметични инжекции, се обявява за глобална тенденция в борбата със стареенето.
Въпреки че желанието да се противопоставим на стареенето е вековно, не е изненадващо, че поколението, потопено в социалните медии, е особено чувствително към този естествен процес.
"Когато имаш глобален идеал за красота, този вид процедури стават нормални", допълва Уиддоус.
Работата от разстояние също е повлияла на начина, по който се представяме онлайн. Хората може да не виждат чантата или обувките ви, но всички виждат лицето ви.
В края на деня, след като сте превъртели социалните мрежи или сте се взирали във филтрираното си лице във видеоклип, да видите отражението си – подуто, увиснало, състарено, може да се окаже отрезвяваща реалност.
"Разминаването между идентичността, която представяме в социалните медии и тази в огледалото, се увеличава", казва Уиддоус. "Задължително е да изглеждаме добре. Чувстваме се като неудачници, ако не го правим", допълва още той.