"Чудодейни продукти за красота не съществуват."

С изричането на тази сурова истина Кристина Фогаци прави революция в света на естетиката, а след това създава компания с оборот 70 млн. евро.

Днес тя е едно от най-разпознаваемите лица в Италия с изяви като телевизионен водещ и един от най-известните бюти инфлуенсъри в Instagram. Напълно заслужено може да се нарече кралица на козметичната си империя Veralab.

Пътят към върха обаче не е толкова лесен.

Всичко започва с личния ѝ блог през 2012 г., в който избира да се нарече "Циничната козметичка" – за да се дистанцира от невъзможните обещания, които дава комерсиалната индустрия за красота.

Сама създава съдържание, в което рекламира продуктите си и вместо професионални модели или знаменитости, използва собственото си лице и тяло – съвсем нормални, подобни на тези на нейните последователи, за да покаже несъвършенствата и ефектът от козметиката върху тях.

Успехът на блога с първата публикация във Facebook и профилът ѝ в Instagram с над 975 000 последователи доказват, че е уцелила право в целта.

Всъщност, Кристина създава блога си след като е уволнена от центъра за красота в Бреша, където е козметик.

Решава да се впусне в маркетинг инфлуенсърството в сферата на бюти продукти и съвети, и така се превръща в дигитален предприемач в Instagram, припомня историята Il Messagerro.

Постепенно набира широка популярност, но не само за последователите си, а и сред критиците. Вероника Бенини, експерт по комуникации и стратегически консултант по женски маркетинг я определя като непочтителна и иронична социална знаменитост (тогава тя има над един милион последователи в Instagram).

Въпреки нападките, Кристина Фогаци успява да стъпи и на територията на сериозния бизнес, основавайки собствена марка като стартъп VeraLab.

Повратната точка

Още след като завършва училище, Кристина Фогаци се фокусира върху сектора на естетиката и козметиката.

Вдъхновението за това, което по-късно ще се превърне в нейна кариера, идва от прочитането на статия в списание, посветена на жените, токчетата и самочувствието, но без да се прибягва до недостижими стереотипи, които светът обикновено предлага.

Благодарение на способностите и познанията в сектора на красотата, тя превръща страстта си във високоплатена работа, започвайки практически от нулата. По пътя към върха, "циничната козметичка" минава през периоди на възходи и падения.

Както самата тя разказва, се налага да преоткрие себе си, а в миналото неведнъж е изправена пред сериозни финансови проблеми.

В един момент дори е принудена да продаде всичките си златни бижута, за да може да плаща наема на къщата си.

"Работейки в моя център за красота, осъзнах, че жените имат нужди, които пазарът не покрива оптимално, особено по отношение на прозрачността и истинската ефективност на продуктите.

Започнах като обучител в бюти сектора, но винаги съм вярвала в определен тип методи и никога не съм спирала да проучвам.

От първия продукт, който пуснах на пазара, никога не съм спирала да търся най-доброто. Ясната комуникация с клиентите и резултатите, които се постигат от формулите, направиха останалото".

Първите 7

Най-голямото предизвикателство идва именно с основаването на Veralab и откриването на първия център за красота в Милано BellaVera.

"Когато откривате бизнес, не трябва да мислите, че ще успеете за две години. Трябва да си дадете време и никога да не се отказвате", категорична е тя пред FS News и допълва, че са ѝ необходими 7 години, за да стане собственик на една от най-продаваните марки в Италия.

В началото има само един служител и никакъв бюджет. Продуктовата линия е предназначена за използване единствено в професионални салони за красота, Кристина няма намерение да създава електронна търговия.

Тъй като блогът ѝ става известен в интернет, решава да опита. През 2015 г. се ражда марката Veralab.

"В началото имах пет референции, а след това с помощта на реклама и социалния ми авторитет се утвърдих повече", спомня си Кристина. Успехът ѝ расте благодарение на качеството на продуктите, произведени в Италия и откровеността, с която говори за тях в социалните мрежи.

"Качеството е основополагащо, без него нямаше да ни има. Но ако изпратите на пазара невалиден козметичен продукт, който не прави това, което обещава, веднага губите доверие. Това е порочен кръг, който се захранва сам от себе си", обяснява основателката на Veralab.

Днес Veralab е компания с 88 служители – 77 от които са жени. Нараснала е с 61% през първите си 8 години, с оборот от над 70 млн. евро през 2023 г., по данни на DiLei.

След успехите в онлайн пространството, прехвърля търговската си дейност и във физически обекти, разпознаваеми с крещящо розовия си интериор. Освен в Милано и Рим, в цяла Италия има около 145 магазина.

"Не ме наричайте инфлуенсър"

Макар че не желае да бъде наричана инфлуенсър, славата за Кристина Фогаци идва именно от интернет, както и интересът към нейните продукти.

Наскоро тя влезе в окото на бурята с публичната защита на друга италианска инфлуенсърка – Киара Ферани, станала мишена на прокуратурата заради съмнения в измами.

Кристина Фогаци я нарече своя близка приятелка.

На червения килим основателката на Veralab дефилира заедно с други инфлуенсъри, а не с предприемачи.

В социалните мрежи проявява типичното за тях поведение, като не само показва продуктите, които е създала, но и разказва за ежедневието си (например за отношенията си с майка си, която наскоро е починала).

Има позиция по проблемите на деня и се поддава на тенденциите. Макар да е доказано успешен предприемач, се наслаждава и на ролята на инфлуенсър, допълва DiLei.

Признанието

Харизмата на Кристина Фогаци ѝ носи награда Macchianera 2019, а предприемаческият ѝ талант е засвидетелстван от Forbes Италия, който през 2020 г. я включва сред 100-те най-влиятелни жени на годината заради приноса ѝ за промяна на възприятието за красота, насочвайки го към себеприемане и позитивно отношение към тялото.

Потенциалът на Veralab получава признание с наградата Pambianco Le Quotabili – присъждана на компании, които заслужават да бъдат листвани на фондовата борса – за две поредни години, през 2020 и 2021 г.

За кралицата на бюти империята, именно доверието, което марката е установила със своята общност, е ключът към големия успех.

"Появих се в мрежата, точно в момента, когато хората започнаха да се интересуват от малки независими марки в социалните медии и да се запознават с козметиката чрез уроците на професионални козметици и инфлуенсъри", допълва "циничната козметичка".

Снимки: Facebook/ VeraLab