Миналата седмица компанията за ултрабърза мода Shein подаде поверително заявление за първично публично предлагане (IPO). Единадесетгодишният бранд е известен с това, че създава облекла на много ниски цени, които може да произвежда бързо за своите клиенти, предимно от поколението Z.

Към днешна дата компанията е оценена на частния пазар на 66 млрд. долара, но в процеса на първично публично предлагане иска да получи оценка до 90 млрд. долара.

В същото време обаче Shein е обвинявана, че използва принудителен труд при производството на своите дрехи. Подобно на други компании за бърза мода, тя също така е обект на критики заради отрицателното въздействие на дрехите ѝ върху околната среда.

За да разбере позицията на самия бранд, Fast Company разговаря с ръководителя на стратегическите комуникации на Shein Питър Перно-Дей.

На крилете на бързата мода: Shein се готви да излезе на американската борсаПрез последните няколко години компанията преживява бурен възход, най-вече заради ниските си цени


За бизнес модела на Shein

"Нашият бизнес модел е нещо, което наричаме модел на поискване. Изработваме малки партиди от облекла, обикновено около 100 до 200 броя. След това зареждаме тези дизайни на сайта и следим как клиентите ни взаимодействат с тях“, обяснява Перно-Дей.

Ако потребителите реагират положително на новите дизайни и новите функции в самата платформа, това е сигнал за интерес и компанията се връща към своята мрежа от доставчици от трети страни, за да произведе повече и да отговори на очакванията си за търсенето.

Това освобождава бранда от необходимостта да прави сезонни колекции, което означава, че се поддържат изключително ниски нива на складови наличности и той не губи почти нищо от произведеното.

За усилията на Shein да използва за реклама влиятелни личности

Стартиращи компании имат план да сложат край на господството на SheinShein може да излезе на борсата следващата година, затвърждавайки пазарното си господство. Някои сайтове за препродажба имат план да го прекратят

Shein полага сериозни усилия да промотира името си чрез влиятелни личности – звезди, инфлуенсъри и т.н., които често взимат участие в пищни събития на компанията. Тази стратегия също често е обект на критики.

"Една от ценностите ни като компания е да се опитваме да бъдем възможно най-прозрачни. Желанието ни да покажем това беше причината, поради която направихме стратегията с влиятелни личности. Някои хора ни критикуваха за това. Едно нещо, което не смятам за справедливо, е, че самите инфлуенсъри бяха лично нападнати. Намерението ни беше да покажем на хората, че сме отговорна компания и се отнасяме с уважение към нашите доставчици. Намерението ни и до днес е да споделяме с клиентите си нашата верига на доставки и начина, по който тя работи", категоричен е ръководителят на стратегическите комуникации на компанията.

Имитация до най-малкия детайл: Как дизайнерите отвръщат на копията в SheinМного независими дизайнери виждат копия на свои модели на сайта на китайския търговец на дребно на изключително ниски цени. Какво могат да направят?

За условията на труд

"Имаме програма за овластяване на общността на доставчиците, в рамките на която инвестираме както във физическата им инфраструктура, така и в компонента на човешкия капитал“, посочва още той.

По думите му компанията държи да е сигурна, че работниците в обектите на доставчиците имат достъп до образование, безопасна работна среда и грижи за децата им.

„Възнагражденията на нашите доставчици са много по-високи от средното ниво в общностите, в които работят. Вярвам, че един работник в Китай, Бразилия или Турция вероятно получава по-ниско възнаграждение от работник в Лос Анджелис, но смятам, че структурите за възнаграждение на нашите доставчици са справедливи и са разработени така, че да надхвърлят пазарите, на които се конкурират за работна ръка", акцентира Перно-Дей.

За регулациите в сферата на бързата мода

„Когато говоря за регулации, мисля, че се интересувам повече от позиционирането като посока. Например, прокарване на продукти за рециклиране, така че възможностите за това да са по-достъпни за клиентите“, споделя още той.

Потайната компания, която облича Поколението ZПопулярността на тази китайска модна компания нарасна значително по време на пандемията. Ако обаче сте на възраст над 30 години, вероятно не сте чували за нея

По думите му рециклирането на дрехи трябва да е също толкова достъпно за потребителите, колкото и рециклирането на пластмасовите опаковки, а идеята за публично-частни партньорства за финансиране на технологични разработки в тази посока е едно от решенията на много проблеми в индустрията.

„Как да инвестираме в рециклирането на химикали? Как да инвестираме в научноизследователска и развойна дейност, за да се произвеждат нови тъкани и нови влакна? Това са начините, по които наистина можем да видим някои драматични промени в нашата индустрия", казва в заключение Перно-Дей.