Ако искате да разчистите гардероба си, но не и дрехите ви да се озоват на сметището, а да спечелите нещо от тях, един от вариантите е да ги качите в сайт на second hand компания.

Този модел обаче работи добре само за някои артикули – особено за луксозно или винтидж облекло, но не и за други, като например евтини, нискокачествени дрехи, които „бързата мода“ бълва на конвейер – хората по-скоро не биха си купили такива „втора ръка“, ако могат да ги намерят чисто нови на сходна (а понякога и по-ниска) цена.

Това обаче не означава, че потребителите не са отворени към идеята да носят употребявани дрехи, казва Ашлинг Бърн, основател и изпълнителен директор на сайта за размяна на облекло Nuw.

Тя го разбира сама, когато организира събития на същия принцип, докато е студентка в Дъблин. Опитите ѝ да препродава „бързи“ артикули онлайн не се увенчават с успех, но нейни приятели с радост ги взимат, оставяйки на среща свои вече непотребни дрехи, разказва Fast Company.

„Започнах да осъзнавам, че истинската бариера е цената“, казва тя. „Като че ли сме неспособни да вдъхнем нов живот на „бързата мода“, защото поставяме произволни цени. Хората си казват: „Това е твърде скъпо, мога да го купя ново за по-малко.“ Ако пък е прекалено евтино, решават, че сигурно е в ужасно състояние“, добавя Бърн. Когато премахнем цената от уравнението – както е при размяната, хората с радост дават втори шанс на „бързите“ модни артикули, смята тя.

Имитация до най-малкия детайл: Как дизайнерите отвръщат на копията в SheinМного независими дизайнери виждат копия на свои модели на сайта на китайския търговец на дребно на изключително ниски цени. Какво могат да направят?

Ашлинг Бърн превръща любовта си към малките местни размени в мобилното приложение Nuw. Там потребителите могат да качват дрехи, срещу които получават монети – обикновените „бързи“ дрехи носят сребърни монети, а по-качествените и уникални артикули – златни.

След това с монетите могат да бъдат „купени“ други дрехи. Така на практика човек разменя облекло, на което вече се е наситил, за друго, което е ново за него. По думите на Бърн това е начин да „рециркулираме“ наличния си гардероб, без да изхвърляме нищо на боклука, да залитаме към прекомерно консуматорство или да трупаме дрехи (дори втора употреба), които не носим.

Nuw стартира в Ирландия и Обединеното кралство през 2021 г., а в САЩ – през изминалата пролет.

Към днешна дата в платформата са качени над 50 000 артикула, от които 36 000 вече са разменени. Само за няколко месеца Nuw е привлякла жители на всички 50 щата, които са качили над 20 000 дрехи. Бърн се надява скоро да създаде групи, в които потребителите от всеки щат да обменят дрехи на местно ниво и срещу по-ниски разходи за доставка. Колежанските общности пък са подходяща среда за размени на живо.

Целта на Бърн е чрез Nuw да промени отношението на хората към потреблението на дрехи. Въпреки все по-широката осведоменост за вредите, които „бързата мода“ нанася върху околната среда, тенденцията да купуваме дрехи, които ще облечем веднъж – за специален повод, се запазва. Актуален пример е премиерата на филма „Барби“, за която хиляди се издокараха с нови розови тоалети.

Лятото на женската солидарност и голямото харчене за преживяванияКак чувството за общност допринесе за успеха на филма „Барби“ и турнетата на Бионсе и Тейлър Суифт

Това, че някой е приключил с дадена „бърза“ дреха, не значи, че в нея няма живот – или стойност, дори тя да няма шанс да се продаде за много в традиционните сайтове за търговия на дребно, смята Бърн.

„Любовта ми към магазините за размяна се превърна в решението на проблема с рециркулацията на тези артикули. Те могат да бъдат облечени много повече от веднъж“, казва тя. В началото Nuw прави опит да предлага дрехи под наем. Оказва се обаче, че потребителите бързо се отегчават от евтините дрехи и че са много по-активни, когато имат възможност изцяло да се отърват от тях, предавайки ги другиму.

Сайтовете за препродажба и магазините за употребявани стоки също насърчават консуматорството и се заиграват с идеята, че имаме нужда от гардероб (или два), пълен с дрехи.

Според проучване американците си купуват средно 68 нови дрехи годишно. В глобален мащаб пък се очаква пазарът на употребявани стоки почти да се удвои – до 305 милиарда долара, в следващите 4 години.

„Можем да си купуваме артикули „втора ръка“ на воля, но ако го правим с темповете, с които консумираме „бързата мода“ – и дрехите нямат да имат втори живот или ще се озовават направо на сметището, просто слагаме лепенка на проблема“, казва Бърн.

От Nuw казват, че 88% от потребителите им са регистрирани поне от година – тоест, приложението не само ги привлича, но и ги задържа. „Хората вече да си дават сметка, че чрез платформата наистина освежават гардероба си, и то по напълно различен начин. Когато започнат да разменят дрехи, като че ли не могат да спрат“, добавя Бърн.