Ако обичате онлайн пазаруването, със сигурност имате на смартфона си приложението Shein.

Със сигурност знаете и за проблемите на базираната в Китай компания за свръхбърза мода, свързани с нарушаване на авторските права на независими дизайнери.

Миналата седмица Shein беше засегната от още едно такова дело, като последната жалба е подадена от марката за аксесоари и облекло Chrome Hearts. Базираният в Лос Анджелис луксозен лейбъл твърди, че Shein е продавал аксесоари с дизайн, който е „идентичен с [или] по същество неразличим от този на собствените му продукти“, пише The Observer.

Shein, която е основана в Китай през 2008 г. и днес доставя изключително евтини дрехи, аксесоари за дома и други продукти в повече от 150 страни, се бори с нарастващ брой жалби за авторски права.

През юли дори друг огромен търговец на бърза мода – шведският H&M – заведе дело за авторски права в Хонг Конг срещу Shein.

Същия месец трима независими дизайнери – Криста Пери, Лариса Мартинез и Джей Барон – заведоха дело в САЩ, твърдейки, че Shein продава „точни копия“ на техни продукти и че тази практика е „неразделна част от „дизайна“ на компанията.

The Observer разказва историите на трима други независими дизайнери, разочаровани, че гигантът е откраднал техни модели.

Инфлуенсъри опитват да полират имиджа на скандална фабрика за дрехи в КитайКомпанията Shein се свързва със злоупотреби с принудителен труд, нарушения на човешките права и опасни материали в дрехите

MaisonCléo

През 2019 г. Мари Дюе, основател на френския моден лейбъл MaisonCléo, получава съобщения в социалните мрежи от свои клиенти, които ѝ казват, че Shein е копирала някои от дизайните ѝ, сред които моделите блузи „Angèle“ и „Anne“.

Дюе е разочарована, но „не и изненадана, за съжаление, тъй като това е начинът, по който работят марките за бърза мода“, казва тя пред The Observer. Тя веднага се свърза с Shein. Но едва след като Diet Prada – акаунт в Instagram с 3,4 милиона последователи, който действа като „пазач“ на модата – пуска публикация за случая, Shein реагира и премахва въпросните дрехи от уебсайта си.

Месеци по-късно Shein се свързва отново дизайнерката, питайки я дали могат да си сътрудничат. „Вие правите дизайна, ние правим дрехите“, предлагат от Shein. „Не отговорих, защото вече бяха откраднали дизайните ми, освен това никога няма да работя с марка за бърза мода“, разказва Дюе и допълва, че няколко месеца по-късно Shein отново копира дизайни на MaisonCléo.

Носете си новите дрехи повече: Решенията, които правят модата по-устойчиваОт по-лек багаж през еко материи до виртуални съблекални – технологиите и бизнес моделите, които трансформират модната индустрия

Бизнесът на Мари Дюе, базиран в Северна Франция, предлага ръчно изработени облекла по поръчка, използвайки ретро тъкани или излишни парчета плат, останали от френски модни къщи или фабрики. Дюе казва, че не копирането на нейните дизайни е основният проблем, а начинът на производство и бизнес моделът на компании като Shein, който оказва въздействие върху околната среда, докато огромен брой потребители продължават да пренебрегват факта, че модата е вторият най-голям замърсител на планетата.

Tracy Garcia

Базираната в Ню Йорк дизайнерка Трейси Гарсия за първи път вижда версия на Shein на свой модел, включваща и най-дребните детайли, когато последователка ѝ изпраща съобщение в Instagram.


Моделът в сайта на Shein (вляво) и оригиналният на Tracy Garcia (вдясно)

Съзнавайки, че не всеки може да си позволи устойчиви марки, Трейси предлага уроци в YouTube за трансформация на стари дрехи и подозира, че Shein може да са работили по инструкциите в тези видеа.

Първоначално 20-годишната дизайнерка е много разстроена, тъй като е застъпник на бавната мода и съзнателното производство и потребление.

Трейси Гарсия учи в Технологичния институт по мода в Ню Йорк и създава своята марка през 2020 г., по време на пандемията.

Когато за първи път прави копирания от Shein модел, тя използва копринена блуза, купена за 5 долара от магазин за втора употреба. „Голяма компания като Shein просто решава да произвежда масово тази дреха и, разбира се, се справя наистина добре“, казва тя. Тя не знае данните за продажбите, но на уебсайта на Shein е имало повече от 400 потребителски отзива за въпросния модел. Гарсия от своя страна е произвела само четири броя от него и го продава за 95 долара. Изработката отнема между 10 и 15 часа.

След като не получава отговор на мейла си до Shein, Гарсия пише яростни публикации в социалните мрежи. Въпросният модел е свален от сайта на търговеца в рамките на 24 часа.

После обаче започва нова история – със зелена сатенена рокля, която според Гарсия също е копие на един от нейните дизайни и която се предлага на американския сайт на Shein за $6,49 – 46% по-ниско от първоначалната ѝ цена.


Моделът в сайта на Shein (вляво) и оригиналният на Tracy Garcia (вдясно)

Роклята на Гарсия, която тя продава за 500 долара, е от 100% коприна и ѝ отнема малко повече от 24 часа, за да я създаде.

След този случай тя отново изпраща мейл до търговеца. Този път ѝ отговарят, че ще разгледат казуса и ще се свържат с нея, но така и не са го направили вече над година.

Гарсия споделя, че изпитва чувство за вина, защото смята, че заради нейния дизайн се експлоатират работници, които да произвеждат огромни количества от въпросната рокля. „В крайна сметка не мога да контролирам какво правят другите хора“, добавя тя. „Всичко, което мога да правя, е да показвам на хората, че това е оригинален дизайн и аз съм неговият автор. Надяваме се, че показвайки на хората колко много работа стои зад него, ще ги накара да го оценят и да не купят масовото.“

Тя разбира, че не всеки може да си позволи да пазарува устойчиво, „защото това е лукс“, но се надява повече хора да разберат колко работа е необходима за създаването на оригинални дрехи.

Устойчиво бъдеще: Модната индустрия поглежда към рециклирания текстил ЕС изисква от държавите-членки да отделят текстила от другите отпадъци от януари 2025 г.

Банските на Baiia

Амбър Марел Бойърс, основател на Baiia Swimwear, също разбира за имитация на неин дизайн от Shein след сигнал от клиент. „Беше наистина разочароващо и сърцераздирателно да видя това“, казва тя пред The Observer.

Въпреки че банските костюми, с техните отличителни шарки и дизайн, изглеждат невероятно сходни, според Бойърс „по-ниското качество на конструкцията и кройката се забелязват веднага.“


Оригиналният модел на Baiia Swimwear (вляво) и версията в сайта на Shein (вдясно)

Бойърс прекарва част от детството си на Соломоновите острови, където „baiia“ означава „този, който има способността да промени света към по-добро“. Тя иска да подчертае устойчивостта в своята компания, използвайки рециклиран полиестер, произведен от риболовни мрежи и пластмасови бутилки.

Бойърс казва, че търговецът Shein е „премахнал репликите, след като е бил помолен“, но продължава да се тревожи за щетите, които подобни случаи могат да нанесат на бранда ѝ. „Baiia Swimwear е марка, известна със своята здрава конструкция и качество. Да видиш някой да носи почти идентичен бански костюм, който обаче очевидно е лошо направен, може да бъде наистина вредно за имиджа ни.“

Бойърс смята, че непрекъснатите публични критики към Shein са от ключово значение: „Това помага за ясното разграничаване на оригиналния дизайн от копираната версия и защитава репутацията и имиджа на марката на оригиналния дизайнер. Ако по-големите компании знаят, че говорим публично за нарушения на нашата интелектуална собственост, да се надяваме, че това ще им попречи да ни ограбват в бъдеще.“

Потърсен за коментар от The Observer, говорител на компанията e заявил, че Shein „приема сериозно всички твърдения за нарушение“, добавяйки: „Нашето намерение не е да нарушаваме нечия валидна интелектуална собственост, бизнес моделът ни не включва това“.

От Shein казват също така, че са предприели стъпки за предотвратяване на подобни нарушения, като разширеният американски екип за преглед на продукти и инвестицията в технология за разпознаване на изображения са довели, според компанията, до „двуцифрен процентен спад на жалбите за нарушения“ от 2021 до 2022 г.

* Снимките са на The Observer.