Катаргейт се разраства. Още две имена се спрягат в корупционния скандал
Разследването за предполагаема корупция и купуване на влияние от Катар и Мароко в Европейския парламент се разширява.
Това показва международна заповед за арест, с която POLITICO разполага.
В разследването на белгийските прокурори се спрягат имената на евродепутатите Алесандра Морети и Мария Арена.
Те се споменават в заповедта за арест на италианския евродепутат Андреа Козолино, който беше задържан миналата седмица по обвинения в корупция, пране на пари и участие в престъпна организация. Заповедта е издадена на 10 февруари от белгийския следовател Мишел Клез.
Според документа Арена и Морети са били членове на „квадрумвират“, заедно с Коцолино и белгийския евродепутат Марк Тарабела, който също беше арестуван миналата седмица. Четворката, според заповедта, е изпълнила поръчката на бившия евродепутат Пиер Антонио Панцери, предполагаем лидер на мрежата, действаща в Европейския парламент, който е сключил споразумение с белгийските прокурори.
Скандалът с купуване на влияние разтърси столицата на ЕС през декември 2022 г., когато белгийските власти нахлуха в домове и офиси след подозренията, че Катар и Мароко са раздавали пари и подаръци, за да си осигурят благоволението на Европейския парламент. През следващите месеци институцията, която гледа въпроси, свързани с върховенството на закона и борбата с корупцията, премина през период на самоанализ, докато нейните лидери се опитваха да се дистанцират от замесените и да проведат реформи.
Скандалът насочи светлината на прожекторите върху социалистите и демократите (S&D), към които принадлежаха замесените евродепутати. Групата изключи Тарабела, Козолино и бившия вицепрезидент на Парламента Ева Кайли и отговори през януари със свой собствен план за борба с корупцията и прозрачност.
Заповедта, с която POLITICO разполага, хвърля светлина върху степента, до която корупцията е проникнала в Европейския парламент.
Така например в нея се казва, че Арена и Морети са действали по инструкции на Панцери по време на среща за евентуална парламентарна резолюция за Катар в края на 2021 г. Панцери, който тогава вече не е евродепутат и не присъства на срещата, дава инструкции на бившия си помощник, като се опитва да повлияе на евентуалното решение.
Планът и самоличността на членовете на т.нар. квадрумвират бяха разкрити в текстови съобщения, изпратени до Панцери от бившия му помощник Джузепе Мерони, който все още работеше в групата S&D по това време.
„Мога само да кажа, че това беше напълно законен обмен на информация, като част от редовната парламентарна политическа дейност“, отбелязва Мерони пред POLITICO.
Алесандра Морети от Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите отхвърля обвиненията. „Никога не съм следвал инструкциите на Панцети в моята политическа дейност. През декември 2021 г. не е обсъждана резолюция“, категорична е тя пред изданието.
Властите не са поискали от ЕП да отнеме депутатския имунитет на нея и колегата ѝ Мария Арена, което е необходима стъпка за разследване или обвинение срещу тях.
Арена отказа коментар. Тя беше подложена на проверка заради пътуване до Доха през май 2022 г., след като не успя да декларира в срок, че правителството на Катар е платило нейните полети и настаняване. Евродепутатът се оттегли миналия месец като председател на Парламентарната подкомисия по правата на човека – роля, в която тя наследи Панцери.
Алесандра Морети декларира на 17 януари т.г. субсидирано пътуване до Катар през февруари 2020 г.
Шампанско, шоколад, злато и опит за прозрачност в Европейския парламентРоберта Мецола декларира 142 подаръка, които е получила, в публичен регистър за членовете на ЕП
Следите водят към Мароко
Цитираната заповед подчертава и предполагаемата роля на Мароко в скандала за купуване на влияние.
Документът разкрива прихванат разговор между Панцери и Франческо Джорджи (партньорът на Ева Кайли – бел.р.), в който двамата обсъждат прокарването на марокански интереси чрез поставяне на Андреа Козолино и Ева Кайли в специална парламентарна комисия, която разследва използването на шпионския софтуер Pegasus за хакване на телефоните на журналисти, активисти и политици. Предполага се, че Мароко вероятно го е използвал, за да хакне испанското правителство.
Козолино отказа коментар.
Пиер Антонио Панцери. Източник: Европейски парламент
Според същия документ Джорджи е попречил на ЕП да излезе с текст, неблагоприятен за Мароко, и е информирал за това Панцери през май 2022 г.
Двама мароканци, смятани за ключови фигури в предполагаемата корупционна мрежа, са посочени в заповедта за арест. Това са шпионинът Мохамед Белахреч , с кодово име M118 и известен на европейските шпионски служби, и Абдерахим Атмун , посланик на Рабат във Варшава. В заповедта за него се казва, че е „изиграл важна роля”, като е раздавал пари в брой”. Смята се, че Атмун е работил с Мароканското разузнаване, като връзката е бил Белахреч.
Мохамед Белахреч и Абдерахим Атмун отказват коментар.
Спорът за Западна Сахара
Рабат се е опитал да повлияе на позицията на Европейския парламент и по спорния въпрос за Западна Сахара - бивша испанска колония, за която претендират както Мароко, така и от бунтовническо движение за независимост.
Испания, която дълго време оставаше неутрална в конфликта, направи завой в позицията си миналата година, подкрепяйки плана на Рабат за ограничена автономия на Западна Сахара под марокански суверенитет. Този ход бе последван от нарастващо напрежение между Мадрид и Рабат, след като един от лидерите на бунтовническото движение получи разрешение да пътува до испанска болница за лечение.
В белгийската заповед за арест се казва, че по искане на Панцери и Атмун през март 2022 г. Андреа Козолино е публикувал изявление в подкрепа на променената позицията на Испания за Западна Сахара.
Междувремнно евродепутатите изброиха какво да се промени, за да се върне доверието в институцията.
В допълнение към мерките, поискани от Парламента през декември 2022 г., и приветствайки неотдавнашното решение на председателя на Парламента и лидерите на политическите групи като необходима първа стъпка, евродепутатите отново заявяват, че ще проявяват "нулева толерантност спрямо корупцията под всякаква форма и на всяко равнище". Те настояват, че Парламентът трябва да покаже "недвусмислено единство и непоколебима решимост" в това отношение.
Евродепутатите изброяват следните области, в които са необходими допълнителни подобрения:
- по-добро прилагане на Кодекса за поведение, включително финансови санкции в случай на нарушения, и въвеждане на повече дейности, подлежащи на санкциониране; и забрана на странични дейности срещу възнаграждение, които биха могли да създадат конфликт на интересни с техния мандат на евродепутат;
- процес на одобрение на пътуванията, платени от трети страни, и допълнителна проверка на парламентарните сътрудници и на служителите, работещи в чувствителни области на политиката, особено в областта на външните работи, сигурността и отбраната;
- Консултативният комитет относно поведението на членовете на ЕП следва да бъде реформиран, за да замества независимия орган на ЕС по въпросите на етиката, докато той бъде създаден;
- декларации за имуществото на членовете на ЕП в началото и в края на всеки мандат;
- адекватни ресурси за Регистъра за прозрачност и задължение за персонала на евродепутатите и служителите на Парламента, и за членовете на ЕП, които „играят активна роля и имат ясна и непосредствено въздействие върху определени досиета“, да декларират работни срещи с дипломати от трети страни, освен в случаите, когато това може да изложи на опасност дадено лице или при други наложителни причини от обществен интерес изискващи поверителност;
- вътрешните правила следва да бъдат приведени в съответствие с Директивата за защита на лицата, сигнализиращи за нередности; мерките, предприети по отношение на представителите на Катар, следва да бъдат разширени и по отношение на тези на Мароко. Строг контрол върху финансирането на НПО Парламентът отбелязва, че има твърдения, че неправителствени организации са били използвани като вектори на външна намеса, и настоява за преразглеждане на съществуващите разпоредби с цел повишаване на прозрачността на тяхното управление, бюджет, чуждестранно влияние и лица със значителен контрол. Парламентът подчертава, че НПО, които получават средства от трети страни, които не трябва да се регистрират в Регистъра за прозрачност (напр. трети държави), също трябва да оповестяват източниците на своето финансиране, и изисква, ако тази информация не бъде разкрита, те да не получават публично финансиране от ЕС. Евродепутатите също така призовават за всеобхватен финансов предварителен преглед на НПО, преди те да бъдат вписани в Регистъра за прозрачност на ЕС, за публикуване на договорни споразумения с Комисията и за ясно определяне на това кои НПО могат да се регистрират и да получават финансиране от ЕС. Въпреки това Европейският парламент изразява съжаление във връзка с използването на корупционния скандал "за започването на неправилно насочена кампания за оклеветяване" на НПО и за разпространяване на невярна информация относно липсата на прозрачност на тяхното финансиране, и отново заявява непоколебимата си подкрепа за организациите на гражданското общество, които се застъпват за правата на човека и околната среда при пълно зачитане на правилата. Членовете на ЕП искат също така комисията ING2 и други отговорни органи на ЕП да преразгледат правилата на Парламента относно етиката преди лятото. Резолюцията беше приета с 401 гласа "за", 3 гласа "против" и 133 гласа "въздържал се". Без повече забавяния за независимия орган по етика Парламентът повтаря призива си за създаване на независим орган по етика за институциите на ЕС въз основа на предложенията на членовете на ЕП от септември 2021 г., за да се възстанови доверието на гражданите. Предложението на Комисията трябва да бъде представено до март, а преговорите трябва да приключат до края на лятната ваканция, казват евродепутатите. Този орган следва ясно да разграничи престъпните действия, нарушенията на институционалните правила и неетичното поведение. Той ще играе ключова роля в защитата на лицата, сигнализиращи за нередности в институциите на ЕС, като същевременно ще работи по допълващ се начин с други органи на ЕС като Службата за борба с измамите (OLAF), Европейската прокуратура (EPPO), Европейския омбудсман и Европейската сметна палата. Резолюцията беше приета с 388 гласа "за", 72 гласа "против" и 76 гласа "въздържал се".