Походът на пазачите: IT гиганти тръгват срещу дигиталния контрол в Европа
Водещите лидери в технологичния сектор предприемат съдебен поход за оспорване на новия режим на Европейската комисия за правоприлагане в областта на цифровата конкуренция.
TikTok и Meta Platforms са първите компании, които подадоха жалби в съда, съобщава Politico.
Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta и Microsoft се смятат за компании "пазачи" съгласно Закона за цифровите пазари (DMA), новия цифров правилник на Европейския съюз.
Те отговарят за 22 основни онлайн услуги, които управляват – от магазини за приложения и социални мрежи до услуги за изпращане на съобщения и онлайн пазари.
В сряда Meta първа съобщи, че е подала иск за правно оспорване на обновения режим на прилагане на ЕС пред Общия съд на Европейския съюз, оспорвайки решението на длъжностните лица на ЕС да включат нейните услуги Marketplace и Messenger в обхвата на новия правилник за цифровата конкуренция.
Собственикът на TikTok ByteDance заяви, че платформата за споделяне на видеоклипове неправилно е определена като социална мрежа в новия закон. Изрази несъгласие и с това, че е цифров гигант и заяви, че се претендент за "пазач", както другите компании, разполагащи с огромна екосистема от цифрови услуги.
Шестте компании имаха срок до днес (16 ноември) да подадат своите правни документи относно новите правила за регулация. Някои от тях вече са посочили, че не са доволни от етикетите, които Комисията им е поставила.
Други вече правят промени в начина, по който управляват бизнеса си в Европа. Facebook и Instagram ще предлагат платени абонаменти без реклами в ЕС. Google отваря достъпа до обмен на данни като част от антитръстови дела в Германия и Италия.
Другата им възможност е да убедят съдиите от Европейския съюз да отменят решенията на Комисията, отбелязва Politico.
Дружествата, определени за пазачи, могат да поискат от Общия съд на ЕС да отмени отделни решения. Точно това направиха Meta и TikTok в своите жалби в сряда.
Алфонсо Ламадрид, съдружник в адвокатската кантора Garrigues, заяви, че те могат да твърдят, че не разбират защо определени услуги са попаднали в обхвата на закона и че служителите на ЕС не са предоставили "достатъчна аргументация".
Те могат също така да подадат жалби - сега или по-късно, относно проучванията на Комисията за определяне дали iMessage на Apple, заедно с търсачката Bing на Microsoft, уеб браузъра Edge и рекламната услуга, трябва да се считат за основни услуги на платформата. Крайният срок за приключването им е 6 февруари. Друга проверка на iPadOS на Apple има срок до 6 септември 2023 г.
Ламадрид, който е работил с Google по антитръстови предизвикателства, включително неотдавнашното съдебно обжалване на антитръстовата глоба на технологичния гигант за неговата услуга за пазаруване, не смята, че големите технологични компании "ще приемат решението за обжалване много леко".
Комисията "уважава правото на компаниите да обжалват и ще защитава решенията си в съда", заяви говорителката й Леа Зубер. "Успоредно с това ще продължим работата си с всички пазачи за ефективно прилагане на закона" до 7 март, допълни тя.
Meta и TikTok не са единствените пазачи, недоволни от решенията на ЕК.
Apple вече е заявила пред Комисията, че нейните услуги не трябва да подлежат на новите правила. Компанията се опитва безуспешно да убеди длъжностните лица, че нейният App Store се предлага в пет отделни версии за различни устройства, а браузърът Safari в три, което би намалило броя на активните потребители за всяка услуга.
ByteDance заяви по-рано пред ЕК, че нейното приложение за вайръл видеоклипове е "за откриване на съдържание, а не за установяване или поддържане на връзки в реалния свят".
Телекомуникационните компании също са недоволни.
Те са заявили, че ЕК трябва да определи iMessage на Apple като услуга на основната платформа, която да спазва ограниченията на DMA, според писмо до комисаря по вътрешния пазар Тиери Бретон, видяно от Politico.
Microsoft е класифицирана като пазач за своята социална мрежа LinkedIn и операционната система Windows PC. Говорителят на Microsoft Робин Кох заяви през септември, че технологичният гигант "приема определянето като "gatekeeper" съгласно Закона за цифровите пазари и ще продължи да работи с Европейската комисия", за да изпълни задълженията си.
Alphabet - която има осем основни платформени услуги, включително Google Search и уеб браузъра Chrome, заяви през септември, че ще "работи в тясно сътрудничество с Европейската комисия и други заинтересовани страни" и ще "направи промени, които отговарят на новите изисквания, като същевременно защитава потребителското изживяване".
И двата бизнеса на Amazon, свързани с пазара и рекламата, бяха обозначени като основни платформени услуги в рамките на DMA през септември.
Тогава компанията заяви, че "се ангажира да предоставя услуги, които отговарят на изискванията на нашите клиенти в рамките на развиващия се регулаторен пейзаж в Европа" и ще "работи конструктивно с Европейската комисия, докато финализираме плановете си за прилагане".
По-рано тази година Amazon все пак оспори друг цифров етикет в ЕС, като поиска от съда да отмени декларацията на Комисията според която е голяма онлайн платформа. Но тъй като до влизането в сила на правилата остават само четири месеца, всяко оспорване може само да побутне бюрократичната мечка, допълва Politico.
"Сега е важен момент за спазването на правилата, отбелязва Ламадрид, така че не е идеално да имаш висящи съдебни производства, докато се опитваш да преговаряш с Комисията за спазването им. Не мисля, че е в интерес на компанията да си навлича негативни емоции към ЕК.", допълва правозащитникът.