Невиждани горски пожари изпепелиха 15% от територията на гръцкия остров Родос през юли.

След бедствието, Европейският съюз заяви, че ще инвестира в 12 нови самолета за гасене на пожари.

Огнената стихия обаче продължи да опустошава части от страната, а ЕС изпрати 11 самолета и един хеликоптер – почти половината от противопожарното крило на блока, да помагат в гасенето.

Kомисарят на ЕС за управление на кризи Янез Ленарчич заяви, че очаква отделните държави да поръчат още 12 самолета. Освен това съобщи, че De Havilland Canada се е съгласил да възобнови производството на емблематичния "Canadair", ако поръчките на ЕС бъдат изпълнени.

Но при положение, че цените на тези машини започват от 30 млн. евро, ще се изплати ли авантюрата на ЕС със самолетите, пита в анализ по темата Euronews.

Моделът Canadair принадлежи към лимитирана серия специализирани самолети за гасене на пожари.

Често е наричан "супер скупер", тъй като не се налага да се връща в базата, за да зарежда водните си резервоари. Вместо това самолетите са проектирани така, че да могат да се плъзгат покрай горната част на водоизточника, да зареждат резервоарите си през входните отвори, преди да излетят отново.

Остров Родос е в плен на огромен пожар, евакуирани са 19 000 душиЕвакуираните, включително жители на селата, са настанени в хотели, закрити стадиони, конферентни центрове и училищни сгради

Самолетът, наподобяващ лодка, може да вземе на борда си до 5455 литра вода само за 12 секунди, като изхвърли товара си върху пожар, преди да напълни резервоара и да повтори процеса. Фактът, че може да презарежда, без да се връща в базата, го прави изключително полезен при борбата с пожари в отдалечени райони.

За съжаление на Комисията на ЕС, самолетът излезе от производство през 2015 г. и сега De Havilland Canada трябва да проектира и построи ново поколение Canadair - DHC-515.

Тъй като интензивността и продължителността на горските пожари в Европа продължават да нарастват, нараства и нуждата от нови въздушни цистерни за вода.

Проектирането и производството на самолети обаче рядко е бърз процес и макар ЕС да се надяваше първите доставки да бъдат осъществени през 2025 г., те ще са възможни едва през пожароопасния сезон на 2027 г.

Новите разходи за проектиране и производство също могат да повишат цената над 720 млн. евро за 24 нови самолета.

Дрон с маркуч. Така ли ще се гасят пожари в бъдеще?21-килограмов дрон е едно от най-новите изобретения в борбата с горските пожари

Според Дан Рийз, бивш заместник-началник на тактическите въздушни операции в Калифорнийския департамент по горско стопанство и противопожарна защита, ключът към овладяването на горските пожари е да се атакува рано.

Рийз, който сега ръководи собствената си Международна консултантска група за горски пожари (IWCG), обяснява как неизползването на въздушни средства в началото може да доведе до порочен кръг, в който самолетите за гасене на пожари стават все по-натоварени и все по-неефективни.

"Ако не атакуваме правилно по-малките пожари в началото, когато авиацията е най-ефективна, когато тези пожари се разраснат, защото не сме ги атакували правилно, ситуацията ще се влошава. Колкото по-големи стават, толкова повече ресурси изсмукват", обяснява той.

Водните бомбардировачи рядко са в състояние сами да потушат горски пожар. Вместо това те се използват за подпомагане на пожарникарите на място, като потушават и забавят пожарите, давайки на наземните сили време да изпреварят пламъците.

ЕС: Предстои тежко лято на засушавания и пожари От 2017 г. насам страдаме от най-интензивните горски пожари, избухвали някога са в Европа

Затова, въпреки впечатляващия си външен вид и качества, Canadair има своите ограничения. Подобно на повечето противопожарни самолети, той не може да работи по време на гъст дим, силен вятър или през нощта.

При самолетите Canadair, щом слънцето залезе, се губи и тяхната полезност. И като се има предвид, че той е най-полезен, когато се използва при първоначалната атака на пожара, необходимостта да се чака осем часа за изгрева на слънцето, далеч не е идеална.

Освен това самолетът се нуждае от водоеми, в които да зарежда резервоарите си. При работа във вътрешността на страната през горещите летни месеци намирането на такива може да стане по-трудно, особено ако сушата продължи да намалява нивото на водата в резервоарите и езерата на ЕС.

Кои държави ще платят солената сметка за климатичните промениФинансирането на борбата с изменението на климата се отнася до средства, които богатите страни плащат, за да помогнат на по-бедните да намалят емисиите на CO2

Трябва да се вземе предвид и факта, че високата цена на самолета ще остави по-малко средства на ЕК за финансиране на други видове противопожарни самолети. Макар че ЕС няма голям избор в това отношение, тъй като никоя компания няма да започне производството на нов самолет без сигурна поръчка, това все пак ще доведе до по-малко пари за други противопожарни ресурси, допълва Euronews.

Съвместният ресурсен център на ЕС (JRC) прогнозира, че "броят на дните в годината с висока до екстремна опасност от горски пожари ще се увеличи почти навсякъде в Европа с глобалното затопляне в резултат на по-високите температури и увеличаването на периодите на засушаване".

Тъй като сезоните на горските пожари продължават да започват по-рано и да са по-дълги, нуждата от способности за въздушно гасене на пожари само ще нараства. Изменението на климата може да означава също, че по-северните страни все повече ще трябва да се притесняват от тежки горски пожари.

Хавайските власти са били предупредени за риска от пожар в Лахайна Голяма част от Лахайна, историческата бивша столица на Хавайското кралство, беше унищожена от горски пожари тази седмица

Затова не е изненадващо, че големи играчи като Airbus също търсят възможности за разработване на собствени водоноски.

През юли миналата година компанията успешно тества подвижен демонстрационен комплект за гасене на пожари на своя самолет A400M. Това е способност, за която тя настоява, че е предназначена да допълва, а не да се конкурира с Canadair.

Който и модел да предпочете ЕК и независимо от начина на използването му, едно е сигурно – проблемът с въздушни противопожарни средства през следващите години ще продължи да се задълбочава, а бързото му решение зависи единствено от властите в Брюксел.