Блокадата на Суецкия канал генерира загуби от 400 млн. долара на час
Товарният кораб, който заседна в Суецкия канал, блокира търговията със стоки на обща стойност 9.6 милиарда долара на ден, предава BBC.
Това означава, че световната икономика губи по 4000 милиона долара за всеки час забавяне, предизвикано от блокадата на ключовия воден път, разделящ Африка и Азия.
Според данните на Lloyd's ежедневният трафик на стоки през Суецкия канал от изток на запад възлиза на 5.1 милиарда долара, а от запад на изток - на 4.5 милиарда долара.
Въпреки усилията, които полагат организаторите на спасителната операция, корабът Ever Given, който е собственост на тайванската компания Evergreen Marine Corporation, може да остане блокиран със седмици.
Плавателният съд е един от най-големите контейнеровози в света. Той е с товароносимост от 200 000 тона и може да превозва до 20 000 контейнера. Аварията с него доведе до образуването на "опашка" от десетки други кораби, които чакат да преминат през Суецкия канал.
С развитието на световната търговия през последното десетилетия товарните кораби стават все по-големи, а преминаването им през тесните морски пътища - все по-сложно.
Суецкият канал, който свързва Средиземно и Червено море, е един от най-натоварените водни маршрути. През него преминават 12% от световната търговия със стоки.
Данните на Lloyd's показват, че към момента има над 160 кораба и танкера, които чакат от двете страни на канала. В следващите дни броят им ще продължи да нараства. Освен забавянето на доставките на стоки и суровини, това води и до блокиране на самите контейнери, които в момента са дефицитни на пазара.
Ако Ever Given бъде "освободен" сравнително бързо, повечето корабни компании вероятно ще успеят да наваксат с доставките. Но ако операцията по изтеглянето му наистина отнеме седмици, това ще предизвика нови трусове в глобалните вериги за доставка, които вече пострадаха сериозно заради пандемията от COVID-19.
По всяка вероятност ще се наложи голяма част от корабите да заобикалят Африка от южната ѝ страна, което, според експертите, цитирани от BBC, което води до забавяне с между 7 и 9 дни на всеки курс.
Доставчиците пък ще предпочетат да превозват стоките си по въздух или с влакове вместо по море, но това ще доведе до оскъпяване на логистиката, а оттам - и на самите продукти.
Две от водещите корабни компании - Maersk и Hapag-Lloyd, вече обявиха, че търсят варианти за избягване на Суецкия канал.
Египетските власти, които отговарят за поддръжката на съоръжението, се опитват да премахнат закъсалия кораб с помощта на влекачи, драги и изкопни машини.